Pagina 1 van 1

Balanceren aandrijfas

Geplaatst: do mar 18, 2010 11:38
door alfa75turbo
De aandrijfas van de 75 is al meerdere malen besproken, de een zegt slangklemmen de ander laten doen etc. Nu lees ik vaak dat je de as zelf moet laten uitlijnen door een aantal bouten los te lossen en hierna de auto (op steunen) te starten en dan dus de aandrijfas zichzelf te laten centreren.

Wie heeft dit reeds gedaan en met welk effect ? Ik kan wel e.e.a vinden qua resultaat maar welke bouten en moeren precies gelost moeten worden wordt mij niet helemaal duidelijk.

Wellicht voor de andere gebruikers leuk om als ik eraan begin dat ik een reportage maak met foto's e.d.

Voor de behulpzamen: alvast bedankt!

(Het kriebelt weer om met dat mooie weer te klussen
:D )

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: do mar 18, 2010 21:37
door giuliettaevo
Bij een 75 heb ik een keer een trilling in de as gehad en die heb ik dus eruit gekregen door alle bouten en moeren iets los te draaien en vervolgens de auto even te starten en te laten lopen. dus alle bouten die door de rubberen donuts zitten, die van het hanglager heb ik wel vast laten zitten. Daarna heb ik alles aangedraaid en was de trilling verdwenen. Dit was maar een kleine trilling overigens...

Er zijn enkele zaken waar steeds op gelet moet worden volgens diverse mensen;
-zo zouden de delen van de as niet verdraaid mogen worden tov elkaar omdat ze samen gebalanceerd zouden zijn. Volgens mij is dit helemaal niet zeker... ik heb al een keer of drie gewoon verschillende delen van verschillende assen aan elkaar geschroefd en nooit geen trilling gehad met die assen.
- De donuts moeten natuurlijk wel in een goede staat verkeren, en ook de lagers :? op de uiteinden van de assen moeten nog goed zijn en vrij kunnen bewegen. vooral het gedeelte dat in het vliegwiel van de motor valt is vaak niet 100% meer.
- Bouten en moeren moeten gelijk verdeeld worden over de as, niet aan de ene kant van de koppeling een lange bout met drie ringen en aan de andere kant een kortere bout zonder ring... :roll:
- bij het uitbouwen van de motor zou je de as kunnen buigen als je r te hard aan trekt.. :shock: Ik heb toch wel eens erg lomp gedaan met het uitbouwen toen zo'n verd*mde donut niet los wou maar de as was nog prima te gebruiken daarna... Vind dit een beetje vergezocht dus...

De methode met de slangklemmen ken ik ook en werkt ook. :wink:

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: do mar 18, 2010 22:30
door alfa75turbo
Thanks, in een engelse beschrijving hebben ze het over verwijderen van de pinch bolt....waar zit die dan? :roll: en dan de andere bouten/moeren lossen van de donuts.

Charles

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: do mar 18, 2010 23:03
door giuliettaevo
Was dat bij een v6 toevallig? :)

die hebben namelijk een schuifstuk met spiebanen in de as zitten, achter de eerste donut en daar zit ook een bout doorheen en die heet volgens mij de pinch-bolt. :wink:

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: do mar 18, 2010 23:22
door Dr.Agan
En als je meer geld dan tijd hebt kan je langs Sam van Lingen rijden. Die kunnen het onder de auto balanceren.
Toen ik er was hadden ze monteur die een paar punten anders wilde zien voordat hij ging balanceren zoals: verkeerd gemonteerde bouten en ringen van de achterste donut, voorste donut gescheurd, baksteun niet fries, en ik heb vast iets vergeten; o ja ophang rubber van de tussenlager. Toen ik het allemaal vervangen had was de trillinge weg.

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: vr mar 19, 2010 07:51
door alfa75turbo
En als je deze pinch bolt verwijderd dan kan je hem hierna probleemloos terugplaatsen (na starten en as zichzelf laten centreren)?

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: vr mar 19, 2010 18:33
door giuliettaevo
dat weet ik niet :( .... zo'n as heb ik nog nooit iets mee gedaan. :?

RE: Balanceren aandrijfas

Geplaatst: zo mar 21, 2010 10:24
door alfa75turbo
Voor de liefhebbers:
de pinchbolt!
Afbeelding

:D