Pagina 1 van 2
Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: di jul 19, 2005 07:51
door bertone bartjû
Is het mogelijk en nokkenas te stellen zonder deze te verwijderen.
Dus de tandwielen te verdraaien

Re: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: di jul 19, 2005 08:37
door AlfettaOwner
Is het mogelijk en nokkenas te stellen zonder deze te verwijderen.
Dus de tandwielen te verdraaien

Aan de distributiezijde nokkenassen zitten markeertekens als ook op de "lager"kappen.
Het is mogelijk deze nokken een
weinig te verstellen zonder te demonteren.
Maar beter lijkt me dat je het probleem welke je hebt hier ff omschrijft.
Het op tijd zetten van de nokken behoeft tog enig inzicht in hoe en waarom!!
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: di jul 19, 2005 08:47
door bralfa
Nokkenassen zijn gewoon te stellen zonder deze te demonteren. Dit moet ook wel omdatje ze anders nooit goed op tijd kunt zetten. In het tandwiel zitten veel gaten. In een van deze gaten zit een borgboutje. Los eerst de grote moer aan de voorzijde van je nokkenas. Draai nu het boutje los. (Zorg dat er geen onderdelen in je carter vallen). Verdraaien tot ze goed staan en dan weer monteren. Indien je er zelf geen goed gevoel over hebt moet je het laten doen. Ik weet niet of AG al wat meer tijd heeft. Anders mag je ook naar mij toe komen. (Lobith) eea via mail of pb...
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 12:33
door bertone bartjû
@Alfetta owner: Probleem is het spetteren en ploffen uit inlaat en uitlaat tot +/- 2.500 tpm, daarna gaat ie als de spreekwoordelijke rode brandweer.
Bij gaslos knalt ie enorm.
Daarnaast heb ik het idee dat ie veel te rijk loopt ondanks het goed afstellen van carbs en ontsteking.
Heb op aanraden van Andretti na uitleg van mijn probleem de inlaat-as 1 gaatje later gezet. Nu lijkt ie regelmatiger te lopen maar heb nu een groter probleem.

Hij heeft geen vermogen meer en hij lijkt uitlaat(druk) of gassen door de carburateurs naar buiten te persen, een soort hard sissend geluid alsof de carbs ontzettend lekken.
Het zijn snelle nokkenassen, in een amerikaans blok. De timing stond bij BDP op beide nokkenassen met het streepje recht omhoog.(nu de inlaat iets later).
Hoe kan ik eenvoudig de beste timing zelf uitzoeken, gezien het feit dat ik de graden gegevens van de nokkenassen niet heb.......
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 13:05
door @lfa@lgra
Best link dat experimenteren. Als de zuiger een klepje aantikt is het over en sluiten.

(Dat laatste geldt niet voor de kleppen...)
Staat er verder echt helemaal niks op die inlaatas?????
1 Gaatje later is wel minimaal 20 nokkenasgraden en dat is veel hoor...zet em er eens tussenin als je toch doorgaat met je empirische oplossing. (Je weet dan nu zeker dat het geen kwaad kan iig.)
(Ertussenin is het gaatje recht tegenover het gaatje waar je oorspronkelijk je borgboutje door had zitten)
Bedenk dat een redelijk hete as onderin nooit echt goed aan de loop krijgt. Daar is ie gewoonweg niet voor gemaakt. Als je dat niet acceptabel vindt zit er niks anders op om een (Bekende) wat tammere as te nemen.
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 13:13
door GTV
weet je het merk v/d nokkenassen?graden heb je toch nodig om het max. rendement eruit te halen.anders moet je ze opmeten.heeft hij ook al eens uitlaatgas test gehad,liefst op n' bank?acceleratiepompjes in de carburateurs werken die goed? evt sproeiers aanpassen.ontsteking is daar wat bij aangepast,staat hij goed?
mijn ervaring met andere nokkenassen is dat ze erg onrustig worden onderin afhankelijk van het type natuurlijk.
nou suc6

Re: RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 13:38
door ravado
Best link dat experimenteren. Als de zuiger een klepje aantikt is het over en sluiten.

(Dat laatste geldt niet voor de kleppen...)
@aa: het kan overigens best dat je zuiger het houd maar de klepjes krom raken (heb ik zelf meegemaakt)
@bb: Hete nokkenstokken lopen onderin, zoals reeds door anderen geschreven, vaak niet mooi. Overigens heb ik met mijn hete nokkenassen niet meegemaakt dat ze ging ploffen in zowel in-als uitlaat. Wel is logisch dat het vermogen onderin veel minder is en dat ie minder mooi oppakt. Is zo'n amerikaans blok alleen anders kwa emissie eis en dus carbs.?? of zitten er ook andere zuigers/bussen/ontsteking etc. op?
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 13:48
door bertone bartjû
Carbs is zo'n beetje alles wel aan gedaan, ik zou nog eens kleinere sproeiers kunnen monteren.
Volgens DE technicus van de club is één gaatje verplaatsen ongeveer 1,5 graad.
Borgboutje zit aan de voorzijde nog in originele gat en aan de as zijde 1 gaatje verschoven. Ik heb natuurlijk wel de motor eerst met de hand rustig rondgedraait om te kijken of dit goed gaat.
Op de nokkenassen staat alleen het cijfer 20......en het zou een KENT set zijn.
Over het onregelmatig lopen: Ik heb racers beter horen lopen als dit en deze nokken zijn niet eens erg hoog (klepbekers zijn niet afgedraait). Backfires etc horen ook niet bij een redelijk snelle nokkenas.
De auto bokt en stoot tot 2.500 daarna gaat het goed.
Iemand nog goede ideeen
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 15:11
door Wilbert ARparts
KENT zeg je?
Vlgs mij heb ik daar een mooie gradenschijf van. Ik ga op zoek en stuur je een PB'tje
Re: RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: do jul 21, 2005 16:15
door @lfa@lgra
Carbs is zo'n beetje alles wel aan gedaan, ik zou nog eens kleinere sproeiers kunnen monteren.
Volgens DE technicus van de club is één gaatje verplaatsen ongeveer 1,5 graad.
Borgboutje zit aan de voorzijde nog in originele gat en aan de as zijde 1 gaatje verschoven. Ik heb natuurlijk wel de motor eerst met de hand rustig rondgedraait om te kijken of dit goed gaat.
Op de nokkenassen staat alleen het cijfer 20......en het zou een KENT set zijn.
Over het onregelmatig lopen: Ik heb racers beter horen lopen als dit en deze nokken zijn niet eens erg hoog (klepbekers zijn niet afgedraait). Backfires etc horen ook niet bij een redelijk snelle nokkenas.
De auto bokt en stoot tot 2.500 daarna gaat het goed.
Iemand nog goede ideeen
Als je hem in een opeenvolgend gaatje hebt gestoken. die 1.5 graad dus, kun je het verschil bijna niet merken, dus ik ging ervan uit dat je hem veel meer verdraaid had.

Wat je zegt klopt dus...
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: vr jul 22, 2005 09:06
door Wilbert ARparts
@bertone bartjû
Ik heb hier de 'fitting instructions' van Kent. Ze hebben 3 types: AF1 en AFJK303 voor straatgebruik (vanaf 2000/2500 rpm) en de AFZL1 voor race (vanaf 3000 rpm).
Het komt hierop neer: zet de krukas exact op BDP en monteer een gradenschijf. Verdraai de krukas 106° rechtsom. (102° voor de race). Dit is de full lift positie: de inlaatklep van cil. 1 moet nu volledig open staan. Checken met een meetklokje en indien nodig de nokkenas verdraaien totdat de klep bij deze krukaspositie wel maximaal open staat.
(ik typ het gewoon over: dus alles 'ohne geweer!')
Zet ook de originele nokkenstokken weer eens terug, dan weet je in ieder geval of daar het probleem zit.
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: vr jul 22, 2005 12:59
door bertone bartjû
@ wilbert ARparts:
Heb je nog goede adviezen voor een gradenschijf?
Hoe maak ik die en waar plaats ik die? Evt op de Gert hack methode dan dus?
zelf tekenen en op de krukaspoelie plaatsen?
Of kan het eenvoudiger? bijvoorbeeld op de nokkenas plaatsen?
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: vr jul 22, 2005 13:32
door Wilbert ARparts
Nee, hij moet op de krukaspoelie komen.
Je geodriehoek weer opdiepen?
RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: vr jul 22, 2005 19:52
door bertone bartjû
Geodriehoek

AAAAAAAAAAHHHH
Nou komen gelijk die wiskunde trauma's weer naar boven

RE: Nokkenas NORD motor stellen
Geplaatst: vr jul 22, 2005 20:04
door Bartman
@wilbert:
Zou je die gradenschijf kunnen inscannen en op internet kunnen plaatsen (als jpg of gif)?
Dan kunnen de thuistuners onder ons, daar ook eens mee spelen...
Zo'n schijf is donders makkelijk (zoals we hier in het Oosten zeggen).
Ik heb eventueel wel webspace.