danny_1973

HOGE oprijbokken / babybruggen

ma mar 08, 2010 21:30

Alfa vrienden,

Graag jullie wijze raad en info in deze;
Ik ben al een lange tijd op zoek naar een efficiënte oplossing om goed en veilig onder mijn auto te kunnen werken zonder een "echte" brug te moeten gebruiken.
Jullie kennen allemaal wel de bekende babybrugjes van ongeveer 23 cm hoogte en de diverse poetsbruggen die in overvloed op internet worden aangeboden.

De poetsbruggen voldoen voor mij niet omdat je dan niet ONDER de auto kunt werken, alleen leuk als je iets aan de ophanging wilt doen ofzo.
De babybruggen zijn eigenlijk exact wat ik zoek maar deze zijn altijd te laag....je ligt net te dicht tegen de onderkant van de auto aan met die dingen.
Althans, ik zet onder elk wiel een babybrugje en daarvoor moet ik eerst alle vier de wielen één voor één opkrikken.
Daarnaast is er ook een soort kantel/wip bokje te verkrijgen maar ook hiermee is niet goed onder de auto te werken.

Dus...weten jullie nog een goed product om onder de auto te werken!?!?!?

Thanks!
Danny

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: HOGE oprijbokken / babybruggen

ma mar 08, 2010 21:38

Eeeehh...

Zoiets?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

danny_1973

Re: RE: HOGE oprijbokken / babybruggen

ma mar 08, 2010 21:44

Eeeehh...

Zoiets?

Nee....niet zoiets.
Dat is zo'n kantelbok waarbij je nog niet goed onder de auto kunt werken.
Als je bijv. de hardy's wilt vervangen en je aandrijfas er onderuit moet is dit ding dus niet handig....helaas.

Voor andere werkzaamheden wel weer prima geschikt, dat wel.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: HOGE oprijbokken / babybruggen

ma mar 08, 2010 21:49

Babybruggen zijn leuk,maar met een verlaagde auto heb je er zowiezo geen hol aan.
Persoonlijk zou ik dan op zoek gaan naar een hobbygarage in de buurt,áls je dan een brug nodig hebt,huur je er gewoon 1...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: HOGE oprijbokken / babybruggen

di mar 09, 2010 00:16

Wij gebruiken een poetsbrug, van VW Kever tot Volvo S80 is er op geweest. We hebben een paar lange planken die we er langs leggen voor sommige auto's. Vervolgens omhoog pompen tot de gewenste hoogte (die van ons word beperkt door de dak hoogte) en daarna een paar bokken er onder. Laat de brug weer zakken en eventueel weg rijden. Vervolgens kan je prima aan de auto werken.

Het voordeel is dat op de plek waar wij sleutelen, niet permanent iets kan staan, de brug schuiven we normaal ook in de stalling onder de aanhanger. Het kost iets meer werk, maar met beperkte ruimte is dit een prima oplossing. Ook goed voor het budget. De poetsbrug kostte ons 250 euro (2e hands), compressor voor 200 euro (nieuw) en de bokken lenen we van een bevriende garage, maar dat zal wel te doen zijn.
Nog een voordeel is dat je heel flexibel bent, je kan alles (ver)plaatsen hoe je wilt.

Het grootste nadeel vind ik trouwens dat niet alle auto's horizontaal blijven (bijv de Volvo's met een hele zware neus gaan hellen) en dat die niet recht omhoog gaat, met door de schaarfunctie naar voren of achteren komt tijdens het oppompen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: HOGE oprijbokken / babybruggen

di mar 09, 2010 00:51

misschien is dit iets...ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen maar in de meeste gevallen werkt het volgende bij mij goed en low-cost...

Pak een aantal pallets van zelfde hoogte (zaag ze eventuel doormidden, dwars op de dwarsbalken)...stapel ze op elkaar en zet daar je auto op....alles op de rem...blokken ervoor en erachter en je hebt voldoende ruimte

Ik krik eerst de voorkant op...zet er twee pallets onder ..en doe dat vervolgens ook bij de achterkant. Zo heb ik de wagen uiteindelijk op vier pallets hoog staan en kun je overal goed aan.
Wel oppassen dat de wielen op de dwarsbalken van de pallets staan, dat de pallets ze recht zijn en een vlakke ondergrond!! Verder zul je een beetje vooruit moeten denken zodat later de pallets je niet in de weg zitten!

Bij het losmaken van de achterbrug van bijv. een 75....(zul je bij verwisselen van de hardyrubbers los moet maken)...moet je de brug niet te ver naar beneden of scheef trekken...anders is het een vreselijk gedoe om hem weer recht te zetten. Maar oke...het is wel te doen. Een klusbrug huren is zeker een betere en snellere optie en sowieso de veiligste!!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: HOGE oprijbokken / babybruggen

di mar 09, 2010 22:20

Ik wil niet lullig doen en reclame maken :wink: ................ maar met een kantellift kun je heel behoorlijk onder een auto werken.
Het is natuurlijk geen echte brug maar het meeste gaat prima.
En als je m niet nodig hebt staat ie nooit in de weg:D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”