bertone bartjû

Spetterdespatter tot +/- 2.500 daarna als de brandweer??

zo jul 17, 2005 10:22

Mijn bertone (zie foto) heeft vanaf motor revisie (2 jr. geleden) nooit goed gelopen.
tot +/- 2.500 rijdt ie wel maar geeft backfires en bij gas los knallen uit de uitlaat.
Daarboven gaat het goed hard. Maar ook daar heb ik af en toe het idee dat 1 cylinder niet meekomt.
Daarbij verbrand ie z'n benzine niet goed (zwarte bougies, roet aan de uitlaat, sterke uitlaatgas geur).

Het gaat om een 2 liter NORD met 40 E Dellorto's, snelle nokkenas en hoog compressiezuigers.
We hebben vanzelfsprekend al hééél veel tijd, geld en energie erin gestoken om het goed te krijgen. Dus.......
Andere carburateurs geplaatst.
Nieuwe inlaatrubbers en pakkingen geplaatst.
Carburateurs zijn (nu al meerdere malen) afgeregeld.
Ontsteking en vervroeging gemeten.
Bougiekabels gewisselt.

:arrow: 1.We denken nu aan een kromme klep (terwijl we de compressie goed meten)
:arrow: 2.Gasklep die niet goed sluit (we meten nú een afwijkend vacuum op 1 cylinder)
nummer 2 geloof ik zelf niet zo in gezien het feit dat de afstelling vóór het vervangen van de pakingen inlaattraject wel goed te krijgen was.
:arrow: 3.Toch een te grote overlap van de nokkenassen (maar dan zou de fout niet zo onregelmatig moeten zijn).
:arrow: 4 Ik vraag me ook af of dit op te lossen is op een rollerbank, maar hoe deden ze dat vroeger dan :?:

Wij weten het ff niet meer dussssss....... :roll:

FORUM graag jullie knappe koppen bijelkaar! :wink:

ciclista
Guru
Guru

RE: Spetterdespatter tot +/- 2.500 daarna als de brandweer??

zo jul 17, 2005 10:36

Hm, klinkt als iets wat fundamenteel fout zit. Staan de nokkenassen wel op de goede timing?
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

bertone bartjû

zo jul 17, 2005 10:48

ze staan op de originele timing.

Maar hoe kan ik dit nagaan voor de zekerheid, het is al weer ff geleden dat we daar naar gekeken hebben :?:
Ik weet overigens niet hoeveel graden etc. mijn nokkenas is, kan ik dat eenvoudig nagaan. :?:

Andretti Molletti

zo jul 17, 2005 11:28

Bewerkelijk, maar ik zou nu toch even een andere inlaatnokkenas plaatsen (STANDAARD) en de timing met een klokje doen, NIET op de merktekens waarvan ik overtuigd ben dat ze niet goed staan. (Ik heb destijds ook aan de auto gesleuteld).
Iets zegt me dat je inlaatnokkenas te vroeg staat.. Een echte techneut kan de nokkenas wel iets later zetten, maar wees voorzichtig met klep zuigerspeling.
Daarnaast zou ik de sproeiers eens drastisch armer maken om te proberen wat dat opleverd. De fout in de carbs zoeken heeft mijn inziens weinig zin omdat deze storing op inmiddels al 2 setjes carbs voorkomt!

Suc6

bertone bartjû

zo jul 17, 2005 13:17

@Dré:

Dus als ik het goed begrijp doe ik 't in de volgende volgorde: :-k
1: huidige inlaatnokkenas iets later zetten. Als ik voorzichtig ronddraai moet ik dit zelf toch kunnen? OF toch samen met Alberic doen misschien?

2: Spoeierbezetting onderste toerengebied drastisch lager nemen en testen

3: Originele inlaatnokkenas plaatsen. Hoe klok ik dit dan:?:

Alvast bedankt voor je snelle reactie

jwst
Member
Member

zo jul 17, 2005 18:18

Heb ik in de 5! loopt niet mooi op de snelweg... Andere versnellingen geen probleem!!????????????????????????
AR GIULIA 2.1

bertone bartjû

zo jul 17, 2005 20:13

Dat is weer echt een héééél ander probleem... :?

Andretti Molletti

Re: RE: Spetterdespatter tot +/- 2.500 daarna als de brandwe

zo jul 17, 2005 22:48

Heb ik in de 5! loopt niet mooi op de snelweg... Andere versnellingen geen probleem!!????????????????????????
Das alleen zwaar belast en klinkt dus als een slecht sluitende klep(pen)?
mogelijk ook teveel voorontsteking of overslag in je verdeelkap/kabels

@Bart: JA!

jwst
Member
Member

ma jul 18, 2005 18:17

Andretti Molletti

Sorry voor het vervuilen van deze topic, maar hoe kun je je aangegeven problemen oplossen????

GR
AR GIULIA 2.1

ciclista
Guru
Guru

ma jul 18, 2005 19:58

@JWST, nieuwe verdeelkap, nieuwe kabels, minder voorontsteking, kop eraf voor klepinspectie, dit lijkt me een goedkope vogorde.

jwst
Member
Member

ma jul 18, 2005 20:13

Wat moet ik me voorstellen bij voor ontsteking??
AR GIULIA 2.1

duke
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2005 21:00

Wat moet ik me voorstellen bij voor ontsteking??
Voorontsteking is de positie (uitgedrukt in graden) van het ontstekingstijdstip voor het Bovenste Dode Punt. Het is de bedoeling om de verbranding van het brandstofmengsel te starten zodanig dat de hoogste verbrandingsdruk wordt bereikt nét na het BDP. Doe je dit net óp het BDP dan zal de zuiger enorm worden afgeremd, doe je het te laat dan zal veel vermogen verloren gaan omdat de compressie druk dan reeds gedaald is. Doe je het te vroeg dan zal de motor gaan pingelen (ongecontroleerde verbranding met zeer hoge snelheden en eventueel schade tot gevolg).

Maarrrrrrrr, zoveel te meer voorontsteking zoveel te meer vermogen (denk aan die compressiedruk). De voorontsteking moet dus ook in functie van het motortoerental variëren omdat het aantal graden dat de krukas doorloopt per tijdseenheid ook zal stijgen met het toerental. Zoveel te hoger het toerental, zoveel te meer voorontsteking je zal moeten geven. Dit wordt automatisch geregeld door 2 stelinrichtingen. Namelijk een vacuüminstelling (in functie van de belasting) en een centrifugaalinstelling (in functie van het toerental).
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

ciclista
Guru
Guru

ma jul 18, 2005 21:00

Je bougie vonkt VOOR dat de zuiger op het bovenste dode punt is. Als je te laat bent is de zuiger alweer met de neerwaartse beweging bezig en verlies je dus behoorlijk vermogen. Als je te vroeg bent werkt het exploderende benzine mengsel de omhoog komende zuiger tegen, ook al niet goed. Je stelt dit af door de hele verdeel kap een paar graden te verdraaien en met een stroboscoop de afstelpunten af te lezen.
Precies afsteldetails voor een bertone ken ik niet. Tegen de klok in is vroeger, met de klok mee later.
Dat een fietsenmaker dat moet uitleggen. (OK, duke was sneller)

jwst
Member
Member

di jul 19, 2005 11:11

Dit kan het idd weleens wezen!!
Weet iemand een bedrijf die dit GOED kan afstellen of maken!!??
Of kunnen de meeste alfa dealers dit wel??
Oei pingelen hoor je dit goed??

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

GR JW
AR GIULIA 2.1

duke
Advanced Member
Advanced Member

di jul 19, 2005 18:05

Oei pingelen hoor je dit goed??

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar blijkbaar klinkt pingelen als een scherpe metaalklank, zoals een hamer op een metalen blok.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Terug naar “Algemene Technische vragen”