Pagina 1 van 1

Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas zich?

Geplaatst: zo jul 17, 2005 00:31
door Alfa90_Buttje
Vraagje, wie weet PRECIES hoe de nokkenasverstelling van de 2.0 Motronic zoals toegepast in de Alfetta 2.0 QO en de 90 2.0 Motronic zich gedraagt? :?:

* Dus, bij welk toerental verdraait hij? (2500rpm precies?)
* Is dit variabel of gewoon 2 standen? (waarsch. het laatste)
* Vervroegt hij of komt ie later? En waarom? Wat bereik je daarmee?
* Hoeveel graden verdraait de nokkenas?
* Wat doet de ontsteking? Is die constant of heeft die ook 2 standen of is die geheel variabel?

Dit alles natuurlijk vanwege mijn 90 2.0 project waarbij we op advies van Arese Classico hoge compressie zuigers uit een Motronic in mijn regulier 2.0 carburateur blok hebben gemonteerd. Ik heb het vermoeden dat de motor tot 2500 keurig prima staat afgesteld, maar vanaf 2500rpm komen die k*tkabouters met hun hamers een beetje herrie schoppen in het blok! :evil:

De standaard 2.0 nokkenassen heb ik dus en die staan precies op het merkteken, maar de inlaatnokkenas zou wellicht juist iets anders moeten worden afgesteld? Blijft het ontstekingstijdstip dan gewoon 6 graden voorontsteking (dus op het streepje met de F) ?!

Wie heeft de wijsheid in pacht? :wink:

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: zo jul 17, 2005 18:21
door christian75
Ciao,

Voor zover ik weet komt de nokkenasversteller pas bij de 3500 rpm zijn werk doen en dit zijn volgens mij ook gewoon 2 standen en niet variabel.

De andere dingen zou ik niet weten.

Suc6 ermee.

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: zo jul 17, 2005 19:18
door kai
2 Standen.
Je kunt er gewoon een schakelaar tussen plaatsen dan heb je wat test mogelijkheden tijdens het rijden.
Maar als ie bij hogere toeren gaat pingelen dan gewoon de stekker van het ding af.

Maar eh... mooie zuigers en bussen en geen fijne nokkenassen ??

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: ma jul 18, 2005 05:44
door AG
Vervroegd je ontsteking wel? Als het een marelli is zitten ze nog wel eens vast. Maar doet hij het goed stel je ontsteking dan eens af op het max streepje. Ik denk dat een motronic als de nokkenas verdraait het ontstekingtijdstip ook wel gaat veranderen en ook anders inspuiten, dat is nou het voordeel van een computer.

AG

Re: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: ma jul 18, 2005 17:21
door Alfa90_Buttje
Nee, van origine wel Magneti Marelli, maar da's al bij zijn aankoop vervangen door Bosch. En voor de motorwissel deed deze het nog perfect op het oude blok. Nu ineens niet meer? Unlikely...

ff resumé:
* Dus, bij welk toerental verdraait hij? Antw. Christian: 3500rpm Zijn we dat eensch? :?:

* Is dit variabel of gewoon 2 standen? Antw. Christian & Kai: 2 standen Bevestigd mijn vermoeden ;)

* Vervroegt hij of komt ie later? En waarom? Wat bereik je daarmee?
Antw. Persmap Alfa 90: "Bij lage toeren is de klepoverlap minimaal. Bij hogere toeren versteld de nokkenas en wordt de klepoverlap aanzienlijk groter."

M.a.w. kennelijk vervroegt de inlaatnokkenas bij hogere toeren, want voorafgaand aan de inlaatslag heb je de uitlaatslag waarbij de uitlaatkleppen open staan en bij het openen van de inlaatkleppen nog net de inlaatlucht mee naar binnen kunnen helpen zuigen. Een kleine overlap doet dit minder, maar bij een grote overlap des te sterker. M.a.w. moeten de inlaatkleppen eerder open; correct? :?:

* Hoeveel graden verdraait de nokkenas? :?:

* Wat doet de ontsteking? Is die constant of heeft die ook 2 standen of is die geheel variabel? Antw. Persmap Alfa 90: continu variabel

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: di jul 19, 2005 09:32
door AG
Motronic heeft een statische vervroeging van 9 tot 11 graden, een maar de hele kleptiming is ook anders, probeer of dit helpt maar controleer de vervroegingskromme van je verdeler ook eens als deze te snel werkt heb je ook gepingel en dan boven de 4000 een goedlopende motor. De hogere compressie maakt je motor gevoeliger voor de ontsteking.

AG

Re: RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokken

Geplaatst: di jul 19, 2005 10:08
door Alfa90_Buttje
Motronic heeft een statische vervroeging van 9 tot 11 graden
Statisch? Hoe bedoel je dat? In de persmap staat continu geregelde ontstekingstijdstip.
.. maar de hele kleptiming is ook anders, probeer of dit helpt
Wat zou ik volgens jou moeten doen dan?
.. maar controleer de vervroegingskromme van je verdeler ook eens als deze te snel werkt heb je ook gepingel en dan boven de 4000 een goedlopende motor. De hogere compressie maakt je motor gevoeliger voor de ontsteking.
Stationair en tot zo'n 3000 rpm gaat het goed. Daarna juist begint ie te klieren :evil:

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: di jul 19, 2005 13:29
door AG
Met statisch wordt bedoeld dat de vervroeging nog niet werkt,dus het Fstreepje wel met het vacuumslangetje los.
ik bedoel dat je vanuit je huidige nokkenassen moet denken als je alleen de compressie hoger maakt, . Als hij bovenin slechter loopt stel je de ontsteking af bij 4000 toeren op het M streepje.

AG

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: di jul 19, 2005 17:31
door Alfa90_Buttje
Ah, da's duidelijk.

Weet iemand toevallig of een 2.0 Motronic poelie een M-teken heeft en of dit op dezelfde plek (hoek!) zit als bij een 2.0 carbs? :idea:

(de auto staat bij mijn broer, dus ik kan nu niet ff kijken)

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: di jul 19, 2005 21:50
door AG
Volgens mij heeft hij dat niet moet je even opmeten en dan maken of met een instelbare flitslamp werken.

AG

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: di jul 19, 2005 22:24
door Alfa90_Buttje
Achjah, flitslamp @36 graden en dan op de P afstellen is het niet?

RE: Alfetta/90 2.0Motronic: hoe gedraagt de inlaatnokkenas z

Geplaatst: do jul 21, 2005 06:31
door AG
Juist maar kijk nog even bij wat voor een toeren hij die 36 gr moet hebben ik dacht 4000 .

succes ermee AG