Pagina 1 van 1
Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: zo feb 14, 2010 20:43
door Neelis
De meeste 16v rijders hier zullen wel weten dat er twee slangen vanaf de cilinderkop naar het luchtinlaattraject gaan om de carterdampen in je cilinderkop af te zuigen.
Deze twee:
De ene slang komt uit voor je gasklephuis, de andere gaat aan de bovenkant van je gasklephuis erin en komt er aan de achterkant weer uit (in principe dus direct aangesloten op je inlaatspruistuk).
De slang die voor je gasklephuis uit komt, zal met de oliedampen je gasklep 'smeren', denk ik.
Waarom die andere er nog bij zit, kan ik niet bedenken, dus als je het weet hoor ik het graag.
Wat ik wil doen is een oil catch tank plaatsen om de olie op te vangen en de lucht wat af te laten koelen voor het de motor weer in gaat. Lijkt me beter dan dat het nu is.
Nu kan ik het volgende doen: twee oil catch tankjes plaatsen, maar dat doe ik liever niet. Wordt een beetje rommelig en kost twee keer zo veel als 1 tankje.
Of ik kan 1 tankje plaatsen en de andere slang afdoppen, dat heeft mijn voorkeur.
Nu is voor mij de vraag, wat is het nut van beide slangen, 1 lijkt mij voldoende?
En welke van de twee kan ik het beste af doppen?
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: zo feb 14, 2010 20:59
door brolli21
je kan de 2 slangen toch ook met een T stukje in 1 potje uit laten komen???
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: zo feb 14, 2010 21:07
door WhizzMan
Dit is eerder besproken. Dit gaat om "postitive carter ventilation". Om te zorgen dat er altijd afzuiging is en er geen sludge ontstaat in het kleppendeksel, wordt er een drukverschil tussen die 2 pijpjes gegenereerd. Dat drukverschil zal altijd uit het carter worden opgelost, dus altijd een afzuiging.
Deze constructie vervangen voor een atmosferische oplossing geeft gegarandeerd slechtere carterventilatie, naast meer milieuvervuiling.
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: zo feb 14, 2010 21:48
door Neelis
Jullie begrijpen me niet.
Ik wil de carterontluchting behouden door er een oil catch tank TUSSEN te zetten (zoals het hoort volgens mij). Niks atmosferisch en met filtertjes, de inlaat blijft zuigen aan de kleppendeksel, maar via de oil catch tank.
Op deze manier:
Ga geen vented/breahter catch tank toepassen, dat is volgens mij waar Whizzman op doelt.
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: zo feb 14, 2010 22:22
door WhizzMan
Aha, ik snap wat je bedoelt. In je deksel zit al een catch tank ingebouwd hoor. Als je er nog eentje wilt, zal je die tussen het enkele buisje en het carterdeksel in moeten bouwen. Dat Y-stuk is noodzakelijk om een goede onderdruk te garanderen.
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: ma feb 15, 2010 17:28
door Neelis
Ah, dat is de tip waar ik op zit te wachten! Thanks!
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: ma feb 15, 2010 20:37
door WhizzMan
Voor de zekerheid, als je het Y stuk los maakt van de inlaat en het boutje op de kleppendeksel los maakt, kan je het Y stuk er uit trekken. Als je een extra catch tank wilt bouwen, moet je daarvoor een "los" buisje je kleppendeksel in maken, daaraan de slang naar je catchtank en van daar weer een slang naar het Y stuk aan je luchtinlaat.
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: ma feb 15, 2010 23:54
door Rainier155
Ik heb bij mijn 155 de slang die voor gasklephuis uitkomt gewoon afgedopt.
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: wo feb 17, 2010 12:32
door hans2600
Je kan ook gewoon niets doen en het laten!!! wat wil je bereiken? Extra koeling?
Zal er zonder die extra koeling wat warmlopen dan?? Volgens mij totaal niet!!
Of heb je al zoveel aan de auto gedaan dat je extra werk zoekt?
Ik ben reuze benieuwd wat dit extra gaat brengen aan betrouwbaarheid, kwaliteit of vermogen?
wie o wie??
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: wo feb 17, 2010 21:43
door Neelis
Dit zorgt voor minder olie en koudere lucht in je inlaattraject.
Vind het leuk om te klussen aan m'n auto en te kijken wat ik eruit kan halen.
Inmiddels al een hoop versleuteld aan m'n 155 en blijf voorlopig door gaan.
Vanwaar de irritatie, want zo komt het op me over?
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: do feb 18, 2010 00:27
door hans2600
Nee geen irritatie hoor ik vraag me alleen soms af wat de achterliggende gedachten is en of het af fabriek niet gewoon al goed is.
Als het echt een bijdrage heeft ben ik groot voorstander van elke verandering maar als het een mischien wel beter geval is dan zet ik wat vraagtekens.
Eigenlijk ben ik dus gewoon benieuwd wat dit gaat brengen.

Re: RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: do feb 18, 2010 00:51
door WhizzMan
Nee geen irritatie hoor ik vraag me alleen soms af wat de achterliggende gedachten is en of het af fabriek niet gewoon al goed is.
Als het echt een bijdrage heeft ben ik groot voorstander van elke verandering maar als het een mischien wel beter geval is dan zet ik wat vraagtekens.
Eigenlijk ben ik dus gewoon benieuwd wat dit gaat brengen.

Bij de blokken die hun beste tijd wel gehad hebben, of waarbij de catch in de klepdeksel kapot (gebeurt bij plastic klepdekels nogal eens) of vol is, wil er best veel olie in het gasklephuis komen. De stationairloop en uiteindelijk de mengselcorrectie in de ECU verlopen daar door. De 10-30% verlies in vermogen die je krijgt door de slijtage van de zuigerveren los je er niet mee op, maar je motor loopt weer wat soepeler als je elke week die gasklep schoon maakt. Als je dat nou niet meer elke week wilt doen, kan je dit ding afdoppen of er een extra catch tank tussen zetten. Er zijn andere oplossingen voor, zoals het blok reviseren, maar dat kost natuurlijk wel een boel centjes.
Ik heb van de winter een bezoeker van m'n Hongaarse buurman weer op weg geholpen die een 156 had met problemen. Er zat zeker een liter teveel olie in het blok. Ik heb in de gasklep nog naar vogeltjes, zeeotters en ander wild gezocht, want er was me toch een olieramp gaande... het ding wilde niet eens meer starten.
RE: Carterontluchtings-slangen-vraag
Geplaatst: do feb 18, 2010 10:52
door hans2600

Kijk nu gaan er meerdere lampen branden in mijn doperwtenbrein. dit is een goede uitleg
thanx