Pagina 1 van 2
Distributie afstelling 2.0 TS en niet monteren balansasriem
Geplaatst: wo feb 03, 2010 08:31
door Afco
Kleine oorzaak groot gevolg.
Daar ik aan voorkant motor olie lekje had ben ik dit gaan kontroleren.
Bleek afkomstig van de oliekeerring van één van de balans assen.
Tot daar dus geen groot probleem vervangen en nieuwe balansriem er op, covers er terug op.
Daar is iets fout gelopen.
DE bovenste cover zit vast met 3 in lengte verschillende boutjes.
Onderaan moet ik er de verkeerde ingedraaid hebben en op bepaald moment leek het of die loos draaide , kreeg hem er echter niet meer uit.
Na de rest gemonteerd te hebben , gestart en een metaalachtige herrie van je welste.
Motor draaide maar viel direct stil.
Na demontage van de covers stelde ik vast dat de riem gebroken was.
Oorzaak was de bout die loos draaide die pakt draad in een lipje ik denk van de oliepomp ( heb het niet nagezien) Dat lipje is echter flinterdun en door dat de bewuste bout dus blijkbaar te lang was hefft het dat moer (lipje afgebroken.
Jullie raden het al dat stukje alu is tussen de distrinutie gevallen met alle gevolgen van dien.
Gezien het geluid ben ik overtuigd dat er kleppen geplooid zijn, twee hebben ten andere een speling van 1mm.

Mijn vraag is echter gezien de nokkenassen minder omwentelingen maken dan de krukas "als piston 1 in BDP staat in combinatie met de goede stand van de nokkenassen, piston 1 dan altijd in de ontploffing slag staat? Ik bedoel kan het zijn dat ik de krukas toch nog een omwenteling moet doen maken" zonder de nokkenassen mee te draaien uiteraard.
Ik vraag dit omdat ik bij compressie meting enkel op de laatste cylinder compressie kreeg.
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 08:52
door @lfa@lgra
Zo je hebt nu niet echt mazzel...
Dat je geen compressie krijgt is waarschijnlijk te wijten aan kromme kleppen. Die dichten dus niet meer goed af op de ziting.
Uiteraard draaien de nokkenassen het halve toerental/aantal omwentelingen als de krukas. (Vierslagprincipe.)
Voor de zekerheid kun je de compressie nog even gaan meten voordat je de cilinderkopo verwijdert. Let wel> Voor een goede distributietiming, maar zeker als de timing, zoals ws in jouw geval, helemaal verstoord is, heb je calibers nodig en een BDP meter.
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 09:04
door Afco
Kalibers en klok alternatief zijn beschikbaar ( geen schroevendraaier )
Ik begrijp dus dat als de nokkenassen volgens de kaliber stand staan en cylider 1 correct op BDP staat alles staat zoals het hoort en ik overal compressie zou moeten hebben?
Is er nadien nog iets speciaal te doen met op spanning zetten?
Alvast bedankt
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 12:06
door WhizzMan
Het is de waterpomp waar je een lipje af hebt gebroken.
Je moet de riem spannen zodanig dat het pijltje op de spanner bij het nokje op het spannerhuis staat.
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 14:03
door Afco
hoi Whizz man,
Neen t is onderaan , de waterpomp zit een stuk meer naar boven bij de GTV.
Thanks voor de tip mbt spanner.
Ben al van 10 h deze morgen bezig ................ wat een klus. Nu is pas de disributie, uitlaatzijde en de achterzijde volledig vrij.
Je moet er namelijk aan de uitlaatzijde de airco plus zen support weghalen en daar zitten een paar bouten bij waar je met een ratel ( groot, klein, midden)
helemaal niet aan kunt en zelf de gewone ring steeek sleutel moet aanpassen. pff ben niet echt gelukkig maar ja eigen schuld dikke bult
Groeten
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 15:45
door WhizzMan
Ik zal even moeten kijken welk lipje je dan hebt losgebroken. Je zult sowieso die kop wel los moeten halen, als je al 1 cylinder hebt waar je zeker weten kleppen van krom hebt tenminste.
Vervang ook de Big-end lagers (drijfstanglagers). Deze krijgen een tik waardoor ze heel vaak binnen 10.000 km na distributieschade ook stuk gaan en dan meestal de krukas ook mee nemen. Het kost tijd en geld, maar het risico en de kosten die je loopt als je het niet doet maken het zeker de moeite om het toch maar wel te doen.
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 21:22
door Afco
Hoi Whizmann
De genoemde dingen neem ik mee.
De kop is er af, zeker 6 inlaat kleppen visueel krom.
Heb je enig idee hoe je de spanrol van de balansriem lost , heb k nog nooit dergelijke bout gezien, hoe zet je de nieuwe op spanning?
Alvast bedankt
Chris
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: wo feb 03, 2010 22:16
door Rainier155
Of je laat de balansasriem er gewoon af.... ook zonder kun je probleemloos rondrijden.
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: za feb 06, 2010 14:00
door Afco
Vandaag alles gehermonteerd, heef t 1 x bij wijze van proef paar seconden gedraaid alles leek perfect. Nadat alles definitief afgewerkt/gemonteerd was niet meer aan de gang te krijgen. Distributie is zeker niet versprongen.
Ik snap heet niet, iemand enig idee?
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: za feb 06, 2010 14:58
door Gtv4
Meest voor de handliggend is dat je iets bent vergeten. Massa puntje of een stekkertje b.v.
Wat heb je al gecontroleerd? Komt er benzine, heb je een vonk?
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: za feb 06, 2010 19:32
door WhizzMan
Het meest voor de hand liggend is eigenlijk dat je de stekker van de krukassensor per ongeluk los hebt weten te krijgen tijdens het afbouwen. Dat of je hebt de draad/sensor beschadigd. Ik zou zo snel niets anders kunnen verzinnen wat daar in de buurt zit wat zo'n effect kan hebben.
Controleer of je brandstofdruk hebt (pas op je ogen en brandgevaar), of de bougies vonken, of de injectors wel brandstof spuiten. Als je geen vonk hebt, wel brandstofdruk maar geen injectie, is het zeer waarschijnlijk je krukassensor.
Edit: ik lees net in het uitleessoftware topic dat je een codeprobleem hebt. Zeer waarschijnlijk de kabelboom, relaisvoeten van de motorkabelboom zullen waarschijnlijk zwaar gecorrodeerd zijn aan de onderkant.
Re: RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: za feb 06, 2010 21:19
door Bullettooth
Of je laat de balansasriem er gewoon af.... ook zonder kun je probleemloos rondrijden.
Kan niet bij alle 2.0's.
Alleen bij fase 1 en 2. Fase 3 en JTS niet! (hele onderblok is zo geconstrueerd dat de balansassen mee moeten draaien)
RE: Distributie afstelling 2.0 TS ( Dringende vraag )
Geplaatst: zo feb 07, 2010 09:10
door Afco
Zoals ik ook meld indien diagnose software topic is probleem verholpen.
Had het ondertussen zelf gevonden maar Whizz man zat in ieder geval in de goede richting. Diagnose van op afstand is nu niet meteen altijd makkelijk.
Er was niets mis met de bekabeling maar het relais zat niet meer goed in zen zitting ( waarschijnlijk met men voet aangestoten )
t was ook niet de krukassensor maar wel deze die achter het uitlaat nokkenas wiel zit, eens het tandwiel en de sensor gekuist starte auto na kwart toer.
Thanks aan allen voor het meedenken
RE: Distributie afstelling 2.0 TS en niet monteren balansrie
Geplaatst: ma feb 08, 2010 14:54
door Afco
Hier boven en op 916 forum sugestie gekregen om de balansriem niet te monteren om vermogen in lage en midden toeren te winnen.
Inderdaad, proefrit van een 50 km gedaan en wagen trekt onder de 4000 toeren als nooit te voren, nog niet direct veel boven de 4000 toeren geweest.
Stationair even rustig als ervoor;
Krijg ik p via 916 forum plots de melding dat indien de balansasssen niet in bepaalde stand ( de welke ? ) geblokkeerd staan deze wel eens de krukas zouden kunnen raken.
Gezien ik morgen 300 km voor de boeg heb is mijn volgende dringende nieuwe vraag "heeft iemand gebruikservaring( liefst 60000 km

) met het rijden zonder de balansarm riem".
Alvast bedankt
chris
RE: Distributie afstelling 2.0 TS en niet monteren balansasr
Geplaatst: ma feb 08, 2010 16:21
door Rainier155
Bij mij staan de balansassen niet vast.... heb dat nog nooit eerder gehoord dat ze de krukas kunnen raken.
Als ik op foto's het onderblok bekijk lijkt me dat ook bijna uitgesloten.
Iniedergeval, ik heb er al dik 15000 km probleemloos mee rond gereden (sowieso 8 maanden lang 5x per week 80 km voor m'n werk).