Daar ik aan voorkant motor olie lekje had ben ik dit gaan kontroleren.
Bleek afkomstig van de oliekeerring van één van de balans assen.
Tot daar dus geen groot probleem vervangen en nieuwe balansriem er op, covers er terug op.
Daar is iets fout gelopen.
DE bovenste cover zit vast met 3 in lengte verschillende boutjes.
Onderaan moet ik er de verkeerde ingedraaid hebben en op bepaald moment leek het of die loos draaide , kreeg hem er echter niet meer uit.
Na de rest gemonteerd te hebben , gestart en een metaalachtige herrie van je welste.
Motor draaide maar viel direct stil.
Na demontage van de covers stelde ik vast dat de riem gebroken was.
Oorzaak was de bout die loos draaide die pakt draad in een lipje ik denk van de oliepomp ( heb het niet nagezien) Dat lipje is echter flinterdun en door dat de bewuste bout dus blijkbaar te lang was hefft het dat moer (lipje afgebroken.
Jullie raden het al dat stukje alu is tussen de distrinutie gevallen met alle gevolgen van dien.
Gezien het geluid ben ik overtuigd dat er kleppen geplooid zijn, twee hebben ten andere een speling van 1mm.


Ik vraag dit omdat ik bij compressie meting enkel op de laatste cylinder compressie kreeg.