Pagina 1 van 3

de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 10:58
door Stefan Elshout
Alfa 33 1.3
Alfa 33 1.4 Imola

Naar aanleiding van mijn (langdurige) prive testje ben ik wel benieuwd naar de algemene opinie hiervan.
Jaaaren geleden hebben we onze eerste alfa 33 gekocht. Eerst een servicebeurt gegeven en een stel nieuwe golden lodges geplaatst. Na jaren rijden hebben we ongeveer 300.000 km op de klok gezet van de 33. Hierna onze volgende 33 gekocht, en bij wijze van expiriment de oude bougies van de 33 in de 'verse 33' geplaatst. Nu weer een jaar of 8 en 150.000km verder zitten ze er nog steeds in, en geven totaal geen problemen. De bougies zijn dus ondertussen een jaar of 15 oud, en hebben al een kilometer of 450.000 afgelegd. En tot op de dag van vandaag heeft het nog voor geen verkeerde slag of stoot gezorgd. Ook het verbruik is nog meer dan zuinig te noemen en qua vermogen geen verandering mijns inziens. Vandaar dus de vraag: wat is de zin en onzin van bougies vervangen elke 40.000km o.i.d.

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 11:20
door Vitorio
zijn die bougies dan niet helemaal zwart aangeslagen?

Ik denk dat de levensduur van bougies ook zeer zeker afhankelijk is van andere motor-factoren, goed ingestelde carbs/injectie, goede olie, goede koppakking etc..

nu dacht ik dat golden lodges ook wel goed waren voor meer dan de standaard interval (of ik ben in de war met platinums voor een TS), maar ga er maar van uit dat die interval van 40k ingesteld is op behoorlijk wat slijtage door rijke/arme verbranding etc..

Ik zou wel eens een foto willen zien van jouw 450.000 km vonkertjes naast een setje nieuwe, ben benieuwd of er verschil te zien is dan.

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 11:43
door jan 75
ik vervang bougies alleen als ze kapot zijn, vooral in mijn amerikaanse werkhokken vervang ik ze nooit.
ik heb een 4 cil, 6 cil en een 8 cil gehad, en allemaal meer dan een ton op de klok gezet.
allemaal op gas, en nooit geen problemen mee gehad.
hadden allemaal meer dan 250000 km gelopen voor ze weg gingen.

dus ik zeg; onzin :roll:

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 12:21
door Hylke
Het hangt van de auto en het type bougie af.
De platinum bougies gaan veel langer mee dan standaard.
Zo merkte ik wél een wereld van verschil bij een Stilo 1.8, maar weinig verschil bij de 33 1.7 16v.

Om gezeur met de kwaliteit te voorkomen, vervang ik ze netjes op het onderhoudsinterval.
Nou moet ik wel zeggen dat ik nooit meer dan 100.000 kilometer met een en dezelfde 33 heb gereden.

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 12:38
door Vitorio
Om gezeur met de kwaliteit te voorkomen, vervang ik ze netjes op het onderhoudsinterval.
tja, ik zie net dat AR-parts 5 euro per golden-lodge voor een boxer rekent, dus dan heb je het over 20 euro, is ook het einde van de wereld niet. Het scheelt je ook weer wat uitzoekwerk als je motor minder lekker gaat lopen doordat een bougie op is.

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 12:44
door @lfa@lgra
Ik neem aan dat de electrode-afstand wel om de 20 a 30 dkm wordt bijgesteld? Een bougie is gewoon een slijtage-onderdeel en dat kun je ook zien doordat de electrodes van vorm verabnderen en de afstand daartussen groter wordt. 450 dkm met eemn setje bougies, ook al stel je ze om de zoveel tijd bij lijkt mij totale nonsens. Ook GL's slijten en geven vaak nog eerder problem dan conventionele bougies.
Zelfs die 100 dkm bougies van Alfa gaan meestal vroegtijdig defect door vervuiling in de vorm van een glasharde afzetting.
Een setje NGk's standaard kan wel 40 dkm halen en dat voor een bougietje bij bijna 3 euro. Ik denk dat je aan brandstof meer kwijt bent als je ze langer laat ziten. Zinvol dus !!

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 13:01
door Hylke
Er zit verschil tussen de bougies voor een 8v en 16v bij de 33.
De 8v is inderdaad een stuk goedkoper, maar ook sneller "op".

Laatst voor een setje NGK's voor 16v rond de 70 euro betaald (platinum).
Wel lullig als je vergeet het dopje bovenop eraf te draaien, bij een 16v is het al zo'n leuk klusje.

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 13:14
door Vitorio
Er zit verschil tussen de bougies voor een 8v en 16v bij de 33.
De 8v is inderdaad een stuk goedkoper, maar ook sneller "op"..
als ik ff mag aanhaken, kan je de bougies bij een 8v vervangen zonder al te veel te moeten demonteren? Ik heb wel eens voorzichtig geprobeerd om een bougiekabel los te trekken, maar zonder te veel kracht lukt me dat niet. Wat zijn trouwens die buisjes tussen de bougiekabel en het blok?

Maar ik denk dat ik de bougies op mn 33 toch maar preventief ga vervangen van de zomer, ik heb geen idee hoe lang ze er al in zitten, laat staan wat voor staat ze zijn

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 13:21
door WhizzMan
Zeker als je behoorlijk doortrapt en/of op gas rijdt, heb je profijt van verse bougies. De lodge golden bougies gaan wat langer mee voordat je backfires krijgt op gas. Dat komt vooral door de 4 massaelectroden. De platinum en iridium bougies hebben een center-electrode die als tip de genoemde metalen bevat. Doordat je bij "slijtage" aan bougies altijd metaal kwijt raakt van de center-electrode, gaan deze bougies langer mee vanwege de grote "hardheid" van deze stoffen. Doordat de stoffen zo erosiebestendig zijn, kan de centerelectrode dunner gemaakt worden, wat weer als voordeel heeft dat deze sneller en beter op temperatuur is en blijft dan een conventionele bougie. Daardoor krijg je ook weer een betere vonk bij een koude motor en is de "warmtegraad" van je bougie minder kritisch voor goed lopen.

Slijtage, ja, dat krijg je dus wel degelijk. Als je op benzine rijdt, nooit gaat scheuren en de auto in een verwarmde garage zet, zal je het niet zo snel merken als je bougies niet helemaal okselfris meer zijn. Op gas, hard trappen en in opgevoerde motoren, merk je het sneller. Brandstofverbruik door slechte verbranding is zeker een factor bij oudere bougies, dus uit kostenoverweging is het zeker aan te raden om bougies te vervangen als ze versleten zijn.

Nog een tip van flip: iridiumbougies zijn net zo goed (met koude start zelfs beter) als platinumbougies, maar ze kosten meestal wat minder. Ook auto's die origineel uitgevoerd zijn met "gewone" bougies zijn iridiums prima in te plaatsen en ook daar gaan ze ineens 60.000 of 100.000 km mee. Vergelijk het met radiaalbanden, die zet je ook op je klassieke autootje. Omdat de techniek niet stil heeft gestaan en het veel beter rijdt doe je dat gewoon, waarom dan niet met bougies?

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 13:21
door Hylke
Is een kwestie van lostrekken, zo'n bougiekabel. De buisjes die jij bedoelt, zijn de rubberen hulzen van de connector waarmee de kabel contact maakt met de bougie.

Re: RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 14:05
door Vitorio
Is een kwestie van lostrekken, zo'n bougiekabel. De buisjes die jij bedoelt, zijn de rubberen hulzen van de connector waarmee de kabel contact maakt met de bougie.
ah okee, gewoon harder sjorren dus, komt goed!

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 14:47
door alfaqv75
bougies hebben weinig evenredig een verhouding kwa slijtage tov de km-stand
(gaat om het aantal vonken, dus toeren :lol: )

bij een 75TS eens nieuwe bougies erin gestoken en het leek wel of ik 30pk meer had :idea:

2 en 4 takt is natuurljk anders, maar mijn scooter kon elke 1000km een nieuwe bougie gebruiken, die was dan ook echt versleten... (extreem hoge toeren)

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 15:26
door Stefan Elshout
450.000km en NOOIT elektrode afstand ook maar gecontroleerd. Geloof het of niet, het is een feit. Vorig jaar nog mee naar Kreta en Karpathos geweest met 4 man en een aanhangwagen, als de auto echt 10 a 15 pk minder had, had ik het duidelijk moeten merken. Mits het geen 20%klim was kon ik prima meekomen en een gemiddeld brandstofverbruik van 1:14,3....lijkt me niet slecht.
Van 2-takt klopt, ik moet van mijn buitenboordmotor echt elk jaar bougies vervangen....omdat er anders echt 1 de geest geeft, en dit gaat dan om maximaal 100 draaiuren.

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 15:34
door alfaqv75
maar euh, golden lodge heeft 4 slijtage punten, dus zou 4x zo lang meegaan (nu geef ik echt mijn bek maar een gooi....) (dan zit je nog maar op 4x60k...)

RE: de zin en onzin van bougies vervangen

Geplaatst: di jan 19, 2010 15:45
door Stefan Elshout
4x60=????(lekker he bier!)
dat zou dan 4x112500 moeten zijn :lol: