Pagina 1 van 12
Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 12:25
door Andretti Molletti
(waar weinig Algemeen aan is)
Wordt
dit nog wel gelezen?
De bovenste 4 topics op moment van schrijven zijn nou niet echt technisch.
Het is langzaam een zooitje en voor mij helaas een onleesbaar zooitje aan het worden.
Neem nou deze topics die willekeurig gekozen zijn, maar gewoon onder elkaar staan:
Handleiding CoMes climate control
Adres voor repareren Koni's
verkrijgbaarheid transaxle V6 spullen in de toekomst
Prima topics hoor maar werkelijk niets technisch aan...en zo kan ik nog wel even doorgaan..
Stel je komt een clubhuis van bv de lokale Teak-wondo club binnen en springt midden in een groep met pratende leden en begint lukraak vragen te stellen over Judo.
Wat denk je dat er gebeurt???
Als we de regels niet een beetje serieus nemen en zelf wat doen om "Technische vragen" (oja: Algemene) in goede banen te leiden dan is het hier over een paar jaar net als in Milaan..
En laten we wel zijn, met 98985 postings is
Algemene tecnische vragen wel het grootste
ALFA CONTENT DEEL van het Forum!!!
(Oja om de vraag technisch te maken: wat zijn koolvlokken?)
RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 12:41
door brolli21
Ik denk dat Dre gelijk heeft,dingen als bijv. de reparatie van schokdempers is wel technisch,maar meer een vraag voor een adres dan de vraag hoe het moet.
Misschien is het een idee om een apart adressen onderdeel te starten,iets van waar kan ik...
Dan kan je daar vanalles onder zetten.
Waar kan ik koni's laten repareren.
Waar vind ik reparatiemanuals.
Waar vind ik Transaxle V6 onderdelen...
RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 12:44
door Andretti Molletti
Positieve input! Dank je... brengt mij gelijk op de invulling van je idee:
FAQ's... die hebben we hier niet...
Daarnaast staat in de racecorner ook een topic met leveranciers... waarom niet in techniek?
MIsschien moeten we de boekenkast een paar nieuwe lades en deurtjes geven en dan kan hij weer een tijdje mee?

RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 12:45
door WhizzMan
Een soort sneeuwvlokken op een koolveldje.
Dat is koolaanslag op de zuiger en in de verbrandingsruimte, in de vorm van vlokken. Meestal afkomstig van motorolie in de verbrandingsruimte die half verbrand is. Het kan ook door plantaardige olie in diesels of door een slechte verbranding van benzine komen.
RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 12:48
door brolli21
Tsja,als thuis de boekenkast vol raakt heb je 2 opties,een kast bijkopen,of troep weggooien.
Het weggooien van technische informatie lijkt me zonde,dusse,bijbouwen dan maar he

Re: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 13:04
door Frits
(Oja om de vraag technisch te maken: wat zijn koolvlokken?)
Antwoord: Koolvlokken. Tijdens het rijden vormt zich altijd een laag kool op de wanden van de verbrandingskamer. Het merendeel ervan komt uit de brandstof, de rest uit de smeerolie. In het algemeen kan worden vastgesteld: hoe beter de verbrandingskamer, hoe minder kool. De samenstelling van de benzine heeft ook invloed. De basisbenzine mag niet teveel zware koolwaterstoffen bevatten, de additieven mogen geen extra afzettingen veroorzaken.
In de praktijk blijkt nu dat de sterkste motoren soms overmatig veel koolafzettingen hebben omdat ze onvoldoende worden belast. Als er vervolgens (heel) kort wordt gedraaid, zorgt de ontstane waterdamp voor een merkwaardig verschijnsel. De koollaag laat los van de wanden en neemt daarbij de gekrulde vorm van chocolade vlokken aan, vandaar de naam koolvlokken.
Deze koolvlokken komen tussen de uitlaatkleppen en hun zittingen terecht met als gevolg: compressieverlies. Als het lukt de motor toch te starten, is het van belang niet meteen zwaar te belasten. Het kool kan dan inbranden op de klep en/of de zitting. Gevolg: de cilinderkop- (pen) moeten er af om de kleppen te schuren.
Als de motor rustig gedurende langere tijd in een lage versnelling redelijk zwaar wordt belast, zal het kool via de uitlaat verdwijnen. Een reinigingsmiddel zal de verbrandingskamer volledig schoonmaken. Om herhaling te voorkomen, is het raadzaam de motor regelmatig (even) fors te belasten opdat de verbrandingskamer heet genoeg wordt. Tank benzine van een gerenommeerd merk en vermijd het stopzetten van een koude motor.
Re: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 14:25
door Andretti Molletti
(Oja om de vraag technisch te maken: wat zijn koolvlokken?)
Antwoord: Koolvlokken. Tijdens het rijden vormt zich altijd een laag kool op de wanden van de verbrandingskamer. Het merendeel ervan komt uit de brandstof, de rest uit de smeerolie. In het algemeen kan worden vastgesteld: hoe beter de verbrandingskamer, hoe minder kool. De samenstelling van de benzine heeft ook invloed. De basisbenzine mag niet teveel zware koolwaterstoffen bevatten, de additieven mogen geen extra afzettingen veroorzaken.
In de praktijk blijkt nu dat de sterkste motoren soms overmatig veel koolafzettingen hebben omdat ze onvoldoende worden belast. Als er vervolgens (heel) kort wordt gedraaid, zorgt de ontstane waterdamp voor een merkwaardig verschijnsel. De koollaag laat los van de wanden en neemt daarbij de gekrulde vorm van chocolade vlokken aan, vandaar de naam koolvlokken.
Deze koolvlokken komen tussen de uitlaatkleppen en hun zittingen terecht met als gevolg: compressieverlies. Als het lukt de motor toch te starten, is het van belang niet meteen zwaar te belasten. Het kool kan dan inbranden op de klep en/of de zitting. Gevolg: de cilinderkop- (pen) moeten er af om de kleppen te schuren.
Als de motor rustig gedurende langere tijd in een lage versnelling redelijk zwaar wordt belast, zal het kool via de uitlaat verdwijnen. Een reinigingsmiddel zal de verbrandingskamer volledig schoonmaken. Om herhaling te voorkomen, is het raadzaam de motor regelmatig (even) fors te belasten opdat de verbrandingskamer heet genoeg wordt. Tank benzine van een gerenommeerd merk en vermijd het stopzetten van een koude motor.
Diefstal van het artikel van AMT:
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 001-12.htm
laten we als heilige regel hier afspreken dat we bronvermelding doen.

RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 15:01
door Roebar
Norsels.....................
Of Norzels............wat zijn dat nou weer..........................

Re: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 15:02
door Frits
Om nu meteen diefstal te roepen ..... ik heb niets ontvreemd
Plagiaat tot daar aan toe...maar ik heb ook niet beweerd dat dit van mijzelf afkomstig was
Maar een bronvermelding is natuurlijk altijd handig, zeker als de site van AMT vol staat met technische antwoorden.
RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 15:12
door Andretti Molletti
Ik citeer van hun site:
Vindt in de rubrieken antwoord op meer dan 450 vragen over autotechniek! Zelf een professionele vraag over autotechniek? Op deze informatie is © copyright van toepassing.
Maar goed van de 4 reacties (personen althans) 1 ontopic antwoord...tuurlijk de technische antwoorden zijn ook erg grappig maar niet zoals bedoeldt en zijn weer een typisch staaltje van wat ik eigenlijk bedoel...
We zouden ook eens een lijst kunnen maken van mensen die hier niet meer of nauwelijks nog komen door dit geneuzel, zou dat werken en een "eye-opener" zijn?
On-topic:
Hoe maken we techniek weer leesbaar en toegankelijk... en hoe trekken we de echte techneuten weer aan?
RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 15:53
door brolli21
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik tegenwoordig steeds minder reargeer in de technical area,het is alsof mensen niet WILLEN lezen,dan geef je een oplossing,en vervolgens gaan anderen nog 3x hetzelfde neerzetten.
Ik ben niet de beste monteur ter wereld,maar ik heb toch al een paar jaar ervaring inmiddels...
Ondanks dat,weet ik ook niet alles,maar het lijkt wel of mensen mijn reacties niet willen lezen ofzo
Voorlopig zal het nog wel weeeeeeeeken duren voordat er hier iets gebeuren gaat.
Re: RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 16:24
door ccr-timo
Norsels.....................
Of Norzels............wat zijn dat nou weer..........................

Norzels zijn de koppen die je n een straal kast gebruikt.

Re: RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 16:28
door ccr-timo
On-topic:
Hoe maken we techniek weer leesbaar en toegankelijk... en hoe trekken we de echte techneuten weer aan?
Is dat niet op veel forums het geval van bepaalde auto merken.
Probleem doet zich hier op dit forum niet alleen voor, vandaar het bij mij op de meeste forums het bij lezen blijft.

RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 16:49
door Harry Tijssen
Ik ben niet echt een techneut en kan dus geen aanvulling geven helaas, maar bekijk dit topic eens even.
Lees het aantal diverse reply's, conclusie........die rommel maken we er zelf van.
Ik denk dat het lastig is omdat er zoveel verschillende type Alfa's zijn, dan zou je voor ieder type een apart
technisch topic moeten gaan aanmaken. Of bepaalde typen groeperen zoals Transaxels etc.
Daarnaast zaken die er niet in thuis horen eruit filteren en verplaatsen, nou dat is een puist werk hoor.
RE: Zooitje in technische vragen
Geplaatst: zo jan 17, 2010 17:00
door vV
je blijft houden dat iemand iets (gewoon per ongeluk , niet goed nagedacht ) in een groep plaatst waar het niet thuis hoort. veel meer groepen maken lost wat dat betreft denk ik niets op (sterker nog maakt de kans daarop alleen maar groter...). Het in de juiste groep plaatsen (zoals de vraag: gevraagd binnenspiegel, die gesteld word in de racecorner bv maar niets met een racer/racen te maken heeft) is lijkt mij werk voor de moderatoren. comes with the job..
En mensen moeten eens vaker de zoekfunctie gebruiken denk ik...