Pagina 1 van 2
DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 14:48
door GTV
Wat is de manier om zelf het vliegwiel te checken??
Geen trillingen tijdens het rijden gehad.
De bak is er nou af ivm een kapot druklager.
THX

Re: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 15:14
door stopie
Wat is de manier om zelf het vliegwiel te checken??
Geen trillingen tijdens het rijden gehad.
De bak is er nou af ivm een kapot druklager.
THX

axiale speling mag er eigenlijk niet zijn. En speling in de draairichting moet minimaal zijn. Als je het binnendeel tegen de aanslag aan kunt draaien, dan is ie al aardig rot.
16v jtd vliegwiel is het sterkste vliegwiel voor de jtd's (147/156/gt)
dus als je geen problemen hebt ervaring, zou ik hem durven te laten zitten.
Controleer wel even je achterste krukaskering, die gaan vaak lekken
Re: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 16:24
door Gtv4
Wat is de manier om zelf het vliegwiel te checken??
Geen trillingen tijdens het rijden gehad.
De bak is er nou af ivm een kapot druklager.
THX

Zelfde hier gehad, drukgroep / lager versleten en meteen vliegwiel gecontroleerd.
Ik had ook geen trillingen maar wel bij aangrijpen van de koppeling in de 1e versnelling een metalen tik.
Met de hand kon ik het vliegwiel ook vrij gemakkelijk tegen de aanslag aanduwen en gaf dan ook een tik.
In de middenstand had het vliegwiel een vrije slag van ongeveer een cm. (net over de 2 ton gelopen)
Nieuw vliegwiel gekocht, vrije slag was maar een paar mm en vliegwiel was met de hand nauwelijks naar het eind punt te duwen.
RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 17:47
door GTV
Voor wat speling in de draairichting te krijgen moet ik met wat kracht duwen en dan is het maar een paar mm.
Hij is kurkdroog dus daar is geen omkijken naar

RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 17:48
door Alfa eL
Bij een niet nader te noemen merk wat bekend staat om z'n degelijkheid, gaan deze vliegwielen nogal eens kapot. Dat is het ergst te merken vlak na het starten dan rammelt het flink. Het is een best duur onderdeel, maar als de bak er toch al af is zou ik er toch wel even over twijfelen om het maar te doen. Aan de andere kant als je nooit wat gemerkt hebt....
RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 17:51
door GTV
Bak uitbouwen stelt niks voor bij dit type.
En idd de prijs van die Vliegwielen wordt je niet vrolijk

RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 18:03
door GTV
Volgens mij wel een gepiel om de gaffel in dat druklager te zetten met montage

Re: RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 18:17
door stopie
Volgens mij wel een gepiel om de gaffel in dat druklager te zetten met montage

hoezo?
RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 18:20
door GTV
Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Re: RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 18:51
door stopie
Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
het lager leg je in de gaffel, deze helemaal tegen het bakhuis aan duwen.. Dan tijdens het monteren opletten dat je het gaffel niet bediend. Zodra de bak op zijn plek hangt, deze met 2 bouten vastschroeven. Hierna de gaffel bedienen en het lager in de drukgroep duwen.
niet moeilijker maken dan het makkelijk is

RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 18:57
door GTV
Het lager zit toch vast op de drukgroep (trekkend lager)??
Of gaat het als de bak nog een stuk van de motor af is

Re: RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 19:00
door Gtv4
Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Het is een trekkoppeling, dus het lager klikt vast in de drukgroep.
Bij demontage moet je dan ook de bedieningsgaffel losschroeven zodat de gaffel achter het lager weg kan.
Voor montage krijg je dat dus niet voor elkaar, dat doe je zoals stopie al zegt.
Misschien wel handig om de bak pas geheel af te monteren als je de koppeling eerst kan uitproberen, schier het lager los uit de drukgroep dan kan je van vooraf aan beginnen.
Re: RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 19:06
door Gtv4
Het lager zit toch vast op de drukgroep (trekkend lager)??
Of gaat het als de bak nog een stuk van de motor af is

Je monteert de koppeling zoals je ook een drukkoppeling monteert.
Enigste verschil is dat je na montage met de gaffel (buiten de bak) het lager in de drukgroep laat klikken.
Re: RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 19:09
door GTV
Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Het is een trekkoppeling, dus het lager klikt vast in de drukgroep.
Bij demontage moet je dan ook de bedieningsgaffel losschroeven zodat de gaffel achter het lager weg kan.
Voor montage krijg je dat dus niet voor elkaar, dat doe je zoals stopie al zegt.
Misschien wel handig om de bak pas geheel af te monteren als je de koppeling eerst kan uitproberen, schier het lager los uit de drukgroep dan kan je van vooraf aan beginnen.
Oke.
Ik heb net even gekeken bij de oude drukgroep, dat lager zit opgesloten tussen de vingers van de diafragmaveren.
Dat krijg ik ook niet eruit??
Ik heb de nieuwe koppeling nog niet , dus ik neem aan dat het lager los erbij geleverd wordt?
Re: RE: DMV controleren JTD 16V
Geplaatst: za jan 02, 2010 19:12
door Gtv4
Volgens mij moet je de gaffel draaiend achter het druklager duwen gelijk als je de bak tegen de motor gaat duwen.
Als het lager scheef gaat dan zit de gaffel ernaast.
Of heb je tips??
Het is een trekkoppeling, dus het lager klikt vast in de drukgroep.
Bij demontage moet je dan ook de bedieningsgaffel losschroeven zodat de gaffel achter het lager weg kan.
Voor montage krijg je dat dus niet voor elkaar, dat doe je zoals stopie al zegt.
Misschien wel handig om de bak pas geheel af te monteren als je de koppeling eerst kan uitproberen, schier het lager los uit de drukgroep dan kan je van vooraf aan beginnen.
Oke.
Ik heb net even gekeken bij de oude drukgroep, dat lager zit opgesloten tussen de vingers van de diafragmaveren.
Dat krijg ik ook niet eruit??
Ik heb de nieuwe koppeling nog niet , dus ik neem aan dat het lager los erbij geleverd wordt?
Idd volgens mij krijg je het lager er niet heel uit.
Bij nieuwe zit het er los bij, dus ook niet even inklikken om te passen.
Als je de nieuwe koppeling hebt is het vanzelf duidelijk.