Pagina 1 van 3
155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: di dec 15, 2009 22:06
door gabbermaikel
wij hebben sinds een tijdje een alfa 155 1.8 16v (met lpi) en daar was eerst niks mee aan de hand totdat hij opeens warmliep, toen hebben we de waterpomp vervangen en de distributieriem omdat die toch ongeveer gedaan moesten worden. en vervolgens kwamen we er nog achter dat een pijpje naar de oliekoeler was afgebroken op het thermostaat huis dus die hebben we ook vervangen
Maar sinds die tijd is het telkens weer hetzelfde dat hij weer warm loopt, en dan denk je het is weer opgelost en vervolgens heb je 20 km gereden en wil je eind van de dag weer naar huis en dan loopt hij weer warm
wat zou dit kunnen zijn? wij dachten zelf aan lucht in het koelsysteem, maar hoe kunnen we dit er uit krijgen? heeft zo'n ding ontluchtings dingen ofzo? want hoe wij het bij onze andere auto's altijd doen werkt dus niet bij deze auto
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: wo dec 16, 2009 02:00
door Rainier155
Even voor de duidelijkheid, loopt hij warm op koelvloeistof temperatuur of olie?
Als het koelvloeistof is zou ik de thermostaat verdenken, wellicht staat deze dicht en krijgt de motor geen koeling meer vanaf de radiator.
Of is er toevallig ooit leakstop toegevoegd tegen lekkage? Want dan kan het wel is erger zijn dat de koelingskanalen in de motor verstopt zitten.
Ontluchten is als het goed is niet nodig, kwestie van koelvloeistof vullen tot max. en dan de motor laten draaien, de lucht gaat er vanzelf uit en als het peil veel zakt gewoon bijvullen tot deze op max zit.
En anders toch even een garage/monteur naar laten kijken.
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: wo dec 16, 2009 12:10
door WhizzMan
Wat is warm? op zich is 90 graden normaal, bij 95 moet de fan aan slaan en boven de 100 is pas een probleem. Is je koelvloeistof helder of zit er "koffie verkeerd" in? Doet je kachel het wel? Ontluchten zoals boven beschreven, maar wel even de kachel op maximale warmte zetten. (blower hoeft niet aan, de kraan moet gewoon open). Komt er witte rook uit je uitlaat als de motor zo warm is?
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: wo dec 16, 2009 14:31
door yana artc37
Wanneer loopt hij warm? Stilstaan? Onder het rijden? Met aanhanger?
Alleen met aanhanger dan zal je radiateur niet goed meer zijn.Anders verdenk ik de fan ervan dattie niet aanslaat. Of de 2e trap ervan niet. Vaak slecht contact/verbrande stekkers.
Komt niet zó vaak voor dat thermostaat stuk gaat en dan dicht. Meestal blijft hij open staan. Dan word hij niet warm.
Ontluchten is geen ventieleke voor. Wat is altijd doe, motor starten, dop van het tankje, KACHEL aan!! en wat in die slangen knijpen.
Kan ook je retourslang zijn vd koelvloeistof naar het tankje. Als die dicht zit, dan looptie ook warm. Heb ik gehad bij de 8v.
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: wo dec 16, 2009 22:47
door gabbermaikel
het porbleem is dat hij niet altijd warm loopt, soms zo opeens houdt de kachel er mee op(alleen nog koude lucht) en dan loopt de temperatuur als een gek op, als je maar even niet kijkt staat de temperatuur al op het streepje voor de 130(volgens mij 110 ofzo)
en nu vandaag was het zo dat als hij dan word word en dan knijp je een paar keer in de bovenste slang die naar de radiateur gaat dan koelt hij weer goed en is er niks mis mee
en er zit geen drap in de koelvloeistof dus er is geen olie bij gekomen en er zit ook geen vloeistof door de olie, dus een lekke kop lijkt mij eigenlijk niet
en de olie temperatuur kunnen we niet meer zien want die meter werkt niet, dat moesten we nog gaan oplossen maar nu is de koelvloeistof temperatuur even wat belangrijker
en voor de duidelijkheid, er zit een nieuwe thermostaat+huis op en ook een nieuwe waterpomp met distributieriem en spanrollen enz
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: wo dec 16, 2009 22:50
door Brul(tm)
stroomt de koelvloeistof wel rond? Lijkt er op als of de schoepen van de waterpomp niet ronddraaien.
Kijk even of er koelvloeistof terug komt in het reservoire door het kleine slangetje bovenop het expansietankje.
Groetjes,
Marc
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: wo dec 16, 2009 22:55
door gabbermaikel
meestal wel, stationair dan is die stroom niet helemaal constant maar zitter er soms korte tijden in dat hij even niks geeft en op 2000rpm ofzo dan is het constant
alleen als hij warmloopt dan komt daar weer niks uit, maar dat kan ook komen als de waterpomp in lucht aan het draaien is want dan pompt die ook niet rond
en een kapotte pomp was ook ons eerste idee hoor, maar dat zou wel vreemd zijn bij een nieuwe pomp, en dan doet hij het soms ook te goed
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: do dec 17, 2009 07:30
door Brul(tm)
Een goede waterpomp laat altijd een constante vloeistofstroom zien. Zoals jezelf al aan geeft, gaat deze sneller stromen als het toerental toeneemt.
Als deze stroom onderbreekt kun je er bijna vergif op in nemen dat je schoepenwiel los komt van het asje als deze op temperatuur gekomen is.
Pomp vervangen door een immitatie met metalen schoepjes in plaats van de originele kunstof variant.
Als er een luchtbel in zit, als de wiede weerga goed ontluchten zoals eerder beschreven is hierboven in het topic.
Echter zou je dan constant koelvloeistof bij moeten vullen en goed ontluchten voor het laatste restje.
Je kunt op je radiator kijken of er op één van de hoeken een ontluchtingsschroef zit, dan heb je geluk
Groetjes,
Marc
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: do dec 17, 2009 12:16
door WhizzMan
Hij pompt af en toe niet rond? Als je pomp vervangen is door een goede, lijkt het op een veel te laag KVSpeil. Is je KVS-systeem afgeperst? Het zou kunnen dat er ergens een lek in zit waardoor je peil snel veel te laag wordt.
Re: RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: do dec 17, 2009 12:31
door Rainier155
Een goede waterpomp laat altijd een constante vloeistofstroom zien. Zoals jezelf al aan geeft, gaat deze sneller stromen als het toerental toeneemt.
Als deze stroom onderbreekt kun je er bijna vergif op in nemen dat je schoepenwiel los komt van het asje als deze op temperatuur gekomen is.
Pomp vervangen door een immitatie met metalen schoepjes in plaats van de originele kunstof variant.
Waterpomp met metalen schoepen worden voor de 16v TS niet meer geleverd.
Re: RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: do dec 17, 2009 12:59
door Brul(tm)
Waterpomp met metalen schoepen worden voor de 16v TS niet meer geleverd.
Dat is zaads, maar er zijn vast meer dan 1 merken die een waterpomp voor de 155 leveren. Weet jij welk merk niet meer leverbaar is?
Groetjes,
Marc
Re: RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: do dec 17, 2009 21:53
door WhizzMan
Waterpomp met metalen schoepen worden voor de 16v TS niet meer geleverd.
Dat is zaads, maar er zijn vast meer dan 1 merken die een waterpomp voor de 155 leveren. Weet jij welk merk niet meer leverbaar is?
Groetjes,
Marc
Ik kan ze ook nergens meer vinden. Maakt niet uit welk merk, alles heeft weer kunststof schoepen.
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: vr dec 18, 2009 12:01
door gabbermaikel
als die pomp stuk zou zijn dan heeft de leverancier een enorm probleem, want dan draait die op voor alle geleden schade
want het lijkt er op dat de kop inmiddels wel lek is, want nu komt er drap aan de oliedop
dus nu kan hij ook niet meer ontlucht worden want hij lekt waarschijnlijk naar de cilinder toe en dan word er door de motor lucht in het systeem gedrukt ofzo
dus ik denk dat het probleem gevonden is en wij zullen deze kerstvakantie dan ook de cilinderkop laten vlakken en dan met een nieuwe pakking enz er weer op zetten
zijn daar ook nog speciale dingen voor nodig? behalve dan een nieuwe pakking en bouten enz
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: vr dec 18, 2009 12:14
door Harry Tijssen
Controleer ook even of er KVS terugkomt via de retourslang in je KVS-reservoir.
RE: 155 1.8 16v ts loopt warm
Geplaatst: vr dec 18, 2009 13:10
door Rainier155
Dan was de kop waarschijnlijk al lek voordat je de distributie en waterpomp hebt laten vervangen...
Komt vaker voor bij de 16v's dat de koppakking slecht wordt als de motor niet goed warm gereden wordt en/of veelvuldig korte stukjes maakt.
Ik heb het zelf ook gehad bij mijn 1.8 16v.
Overigens als de kop eraf moet, moet er ook weer een nieuwe distributieriem op.