Pagina 1 van 3

146 1.6ie 1997 met 1.7 motorblok APK goedgekeurd

Geplaatst: di dec 01, 2009 17:31
door BMP
De 146 1.6 ie 1997 van mijn zoon schokt een beetje bij 1500/2000 omwentelingen ,

De bougies zijn vervangen en kabels nagekeken, maar geen verbetering,

Misschien is het probleem ook wel dat de motor niet goed op temperatuur komt 65/70 graden (thermostaat word komende week vervangen) maar dat lijkt me zelf onwaarschijnlijk.


Alle input is welkom

Gr BMP 8)

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: di dec 01, 2009 19:45
door WhizzMan
Nee hoor, dat kan goed de oorzaak zijn. Bougies worden snel vies als de motor te koud blijft en de ECU daardoor te rijk blijft mengen. De lambdasonde kan er op de lange duur ook niet echt tegen.

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: wo dec 02, 2009 01:01
door giulia-tom
Je weet zelf al wel dat ie dat hoogstwaarschijnlijk blijft doen na langer stationair draaiende en dus op bedrijfstemperatuur...
Check vacuumslangen en gasklephuis. Trek een stekker los van lambda en probeer eens of er verschil in komt...

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: wo dec 02, 2009 18:54
door BMP
Probleem lijkt opgelost, er bleek een bougiekabel een beetje onder spanning te staan, even langs een andere weg geleid en daardoor meer ruimte gekregen.

Ook even goed naar het temperatuur verhaal gekeken, temp komt net boven tweede streepje is volgens mij net boven de 60 graden bij rijden,........ even lekker lang stationair laten draaien dan loopt de temp op tot net boven de 90
en dan kickt de ventilator in,.... de meter geeft dus goed aan, deze week maar snel de thermostaat vervangen.

Ook nog een vastzittende klepstoter, deze 146 is pas gekocht door mijn zoon heeft maar 112000 km op de teller en heeft een half jaar stil gestaan, misschien een keer verkeerde olie er in gedaan.
Geprobeerd met een flush de klepstoter te lossen, (tot nu toe nog vast) en daar na gelijk ververst en nieuw filter, eerst 5w 40 , een weekje rijden en kijken of de klepstoter nog los wil, lukt dat niet dan word het sleutelen, na de reparatie natuurlijk opnieuw verversen met 10w 40.

Handige tip zijn altijd welkom, in het verleden wel boxer kopjes vervangen en mee gesleuteld, maar die waren nog met stelplaatjes :lol: :lol: :lol:

Heren bedankt voor jullie inbreng 8)

Gr BMP

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: wo dec 02, 2009 20:56
door giulia-tom
Die vastzittende klepstoter is hoogstwaarschijnlijk een klepbeker die te lijden heeft gehad...

Dus schroef het maar open want monteurtjes die je uit een flesje giet kunnen nu iig geen soelaas bieden. Ik weet het: weinig KM's maar ik zie nog wel eens wat.... :wink:

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: wo dec 02, 2009 21:42
door BMP
Tom, we gaan er zo spoedig mogelijk mee aan de slag :D want idd de kleine monteurtjes laten het afweten.

Word vervolgd.


Gr BMP 8)

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: wo dec 02, 2009 22:21
door Performa
Heb deze motor ook en deze gedraagt zich smorgens altijd wat bokkig vanaf 2000toeren is dit wel over. Super blok.

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: do dec 03, 2009 19:07
door BMP
De tik is stationair bijna niet hoorbaar, wel bij belasting (hoger toerental), en dan ook continue bij belasting (hoger toerental) zou het ook een drijfstang lager kunnen zijn?

als je boven de motor hangt te luisteren, dan lijkt het geluid vanaf de linkerkant te komen maar het centreert zich ter hoogte van de cilinders, als het een klepbeker zou zijn dan zou in mijn ogen het geluid veel duidelijker
vanaf het nokkenas huis moeten komen.

even theoretisch 900 omw p/m : 60= 15 tikken per seconden klepbeker/stoter is 7.5 x per seconde (dat is snel tellen dan:? hihi )

Wat denken jullie er van?


BMP :)

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: do dec 03, 2009 19:46
door giulia-tom
Tja - daar is zo niet echt iets van te zeggen....want ik sta er niet bij. wel is het zo dat drijfstanglagers bij koude start slecht hoorbaar zijn als het in de beginfase zit van slijtage.
Ook is het zo dat als het al een tijdje zo is (getik) dan had het in rap tempo erger geworden. Dat lijkt niet op te maken uit jouw verhaal dus ik zou gaan voor de Kop.

Of je moet een stethoscoop diagnose doen... :wink:

RE: Schokken bij 1500/2000 tpm 146 1.6ie 1997

Geplaatst: do dec 03, 2009 20:54
door BMP
Tom,

Ik heb nogmaals geluisterd, stationair hoor je hem niet, bij hoger toerental 1600 duidelijk hoorbaar ter hoogte van de cilinders,
mijn schatting is 25/30 tikken per sec :? met de 1600 rpm :lol: dat duidt op drijfstanglager een klepstoter/beker zou de helft moeten doen.

Het blijft toch een gok, als het een drijfstanglager zou zijn,....... wanneer zou dan de speling het meest te horen zijn, met de zuiger onderin of bovenin?. (bovenin meeste moment)


Ach ik brabbel maar :-k :-k wat, a.s. zaterdag toch maar even het pannetje er onderweg om een en ander uit te sluiten.

Gr BMP

RE: Tkken 146 1.6ie 1997

Geplaatst: za dec 05, 2009 17:05
door BMP
Mijn vermoedens bevestigd:

1e drijfstang lager links was uitgelopen, op bovenste deel lagerschaal was het goed te zien.

gelijk een compleet setje schaaltjes bestelt, dan kunnen die volgende week zaterdag gemonteerd worden :lol:

Vandaag ook remblokken vervangen was helemaal verglaasd en te heet geweest. :evil:


Nog to do list,

1: stukje buis vervangen van uitlaat

2: 2 stukken rem leidingen vervangen

3: drijfstang lager schalen vervangen

4: thermostaat vervangen

5: distributie riempjes /waterpomp vervangen.

6: 8) apk 8)


Gr BMP 8) 8)

Re: RE: Tkken 146 1.6ie 1997

Geplaatst: za dec 05, 2009 18:01
door WhizzMan
Vandaag ook remblokken vervangen was helemaal verglaasd en te heet geweest. :evil:
Kijk dan ook even de afstelling en de werking van de remdrukverdeler eens na. Het gebeurt vaak dat ze het (bijna) niet meer doen omdat ze dicht of vast zitten. Ook is de veer vaak uitgelubberd. Hierdoor zal de balans vaak te ver naar voren staan, waardoor de remmen veel sneller slijten en oververhitten.

RE: Tkken 146 1.6ie 1997

Geplaatst: za dec 05, 2009 20:01
door BMP
Wizzman,

Dank voor het meedenken, de remdrukverdeler is idd los, het betreft een gevalletje zonder onderhoud doorijden tot dat er iets stuk gaat, deze auto heeft maar 112000 op de klok maar veel achterstallig onderhoud.
maar goed deze puntjes nog even en dan staat ie er technisch weer prima voor.


Gr BMP 8)

RE: Tikken 146 1.6ie 1997

Geplaatst: za dec 12, 2009 23:39
door BMP
Carterpan is er af geweest lagerschalen waren niet echt super te noemen, maar het bleek niet de tik te zijn, desondanks toch de schaaltjes vervangen.

Inmiddels toch maar de rechterkop gedemonteerd en jawel twee uitlaat nokken waren bijna rond, zo ook de twee klepbekers uitgehold wat resulteerde in een 3.5/4 mm tekort.
(waren dus twee tikken van de nokkenas),

Van de garage een nette nokkenas en bijbehorende bekers gekregen, en ze hebben ook de schaaltjes aangeleverd.

Komende week de boel weer netjes monteren. 8)

Inmiddels thermostaat ook vervangen.

Nog to do list,

1: stukje buis vervangen van uitlaat

2: 2 stukken rem leidingen vervangen

3: distributie riempjes /waterpomp vervangen.

4: 8) apk 8)


BMP 8)

RE: Tikken 146 1.6ie 1997

Geplaatst: zo dec 13, 2009 12:12
door giulia-tom
Hmmm - dus de nokken zijn "opgelost" in de olie...