Pagina 1 van 1

Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 15:32
door Rainier155
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met onbalans in een vliegwiel? En wat zijn de symptomen hiervan?

Heb in mijn 155 een vliegwiel zitten waar 2 kg van is afgedraaid door een bekend en goed aangeschreven revisiebedrijf, nu is deze met een standaard koppeling gemonteerd en met stationair draaien kwam er duidelijk een zingend geluid uit de bakzijde. Dit geluid verdwijnt enigzins als je gas geeft.
Koppeling + druklager en krukaskeering zijn allemaal nieuw en correct gemonteerd, en zowel motor als versnellingsbak zijn ook in orde (versnellingsbak doet niks met stationair draaien toch?).

Helaas vergeten een filmpje te maken... morgen ga ik een standaard vliegwiel terugplaatsen en opnieuw testen...

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 16:26
door ericj
Onbalans in het vliegwiel geeft een schuddende motor lijkt me, geen zingend geluid.

Is er verschil te merken met koppeling ingetrapt en ingeschakelde versnelling? In zijn vrij met koppeling op draaien de ingaande en tussenas van de bak gewoon mee namelijk, dus die kun je ook horen.

---
Eric

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 16:57
door Rainier155
Met koppeling ingetrapt hoor je het ook, het zingende geluid overstemt ook echt het motorgeluid.
Maar heb verder niet getest met het in versnelling zetten....

Heb nog een andere versnellingsbak liggen, dus ik kan evt die er ook gelijk opzetten om te testen.

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 17:04
door giulia-tom
Voor het zingen de kerk uit! :twisted:

Volgens mij de lager in de bak...Een vliegwiel zou niet moeten kunnen zingen...je weet zeker dat het de startmotor niet is?
Je hoort deze duidelijk terug klikken hoop ik...

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 18:41
door Rainier155
Een startmotor overleefd het langdurig draaien op het vliegwiel toch niet als dat de oorzaak is?

Welke lagers in de bak draaien er mee dan bij stationair lopen? Is dat in de bak zelf, kortom alleen op te lossen met een bakrevisie?

Re: RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 19:31
door Martin H
Een startmotor overleefd het langdurig draaien op het vliegwiel toch niet als dat de oorzaak is?

Welke lagers in de bak draaien er mee dan bij stationair lopen? Is dat in de bak zelf, kortom alleen op te lossen met een bakrevisie?
Als je de koppeling niet intrapt, draait de prise-as vrolijk mee. En daarmee tevens de tandwielen op de secundaire as.
Een startmotor houdt het inderdaad niet lang vol, echter als deze niet volledig terugtrekt, dan kan van het tandwiel van het startmotor wel det voorste punt afslijten.
Nu vraag ik mij af, :-k is de tandkrans van het vliegwiel ook afgedraaid?

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 20:05
door ericj
Afbeelding

Met de koppeling los en bak in vrij draait alles wat groen, rood en blauw is rond.

Met de koppeling ingetrapt en een versnelling ingeschakeld (voor de zekerheid om alles echt stil te zetten) draait er niets.

Als je zegt dat het motorgeluid wordt overstemd dan is het wel een serieuze herrie, de startmotor zou kunnen want die moet wel heel veel toeren maken als je gas geeft.

---
Eric

Re: RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: di dec 01, 2009 21:19
door Rainier155
Als je de koppeling niet intrapt, draait de prise-as vrolijk mee. En daarmee tevens de tandwielen op de secundaire as.
Een startmotor houdt het inderdaad niet lang vol, echter als deze niet volledig terugtrekt, dan kan van het tandwiel van het startmotor wel det voorste punt afslijten.
Nu vraag ik mij af, :-k is de tandkrans van het vliegwiel ook afgedraaid?
Volgens mij is er aan de tandkrans niks afgedraaid.... tenminste ik heb beide vliegwiellen naast elkaar gelegt maar zag niks raars.
Maar als ik de reacties zo lees, dan zou een vliegwiel dus eigenlijk nooit geluid moeten geven, tenzij dat ding enorm krom en uit balans is?
Afbeelding

Met de koppeling los en bak in vrij draait alles wat groen, rood en blauw is rond.

Met de koppeling ingetrapt en een versnelling ingeschakeld (voor de zekerheid om alles echt stil te zetten) draait er niets.

Als je zegt dat het motorgeluid wordt overstemd dan is het wel een serieuze herrie, de startmotor zou kunnen want die moet wel heel veel toeren maken als je gas geeft.

---
Eric
Ok duidelijk.
Ik ga iniedergeval de startmotor checken, en bij twijfel monteer ik een andere (heb er 2 reserve).
En zelfde ga ik doen met de versnellingsbak.

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: wo dec 02, 2009 00:54
door giulia-tom
Een vliegwiel geeft geen herrie en als je in vrij met koppeling vast/los geen verschil hoort in stationair zinggeluid dan hoef je het niet in vliegwiel en of koppeling te zoeken...
Verandert er ook niets als je stationair draaiend de versnellingen inschakelt met ingetrapte koppeling?

Bak gevuld? :oops:

Re: RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: wo dec 02, 2009 11:06
door WhizzMan

Bak gevuld? :oops:
... en daarna niet leeg gelopen door een lekke kering? Heeft mij een bak gekost...

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: wo dec 02, 2009 11:14
door Rainier155
Bak is uiteraard gevuld.

Lekke keering durf ik zo niet te zeggen, nooit wat van gemerkt.
Maar huidige bak gaat wel retour naar Steven in Belgie, net als het vliegwiel ook retour gaat.

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: do dec 03, 2009 00:01
door Rainier155
Geluid is weg.

Zit nu dus een andere startmotor, versnellingsbak en vliegwiel op.
Dus een van deze 3 is de oorzaak.... en dan gok ik toch maar op de versn.bak als oorzaak, omdat aan de startmotor en vliegwiel niks raars te zien is.

RE: Onbalans vliegwiel

Geplaatst: do dec 03, 2009 09:14
door giulia-tom
Hoofdlagers van de versnellingsbak! :wink: