Pagina 1 van 2

Veren 155

Geplaatst: do nov 05, 2009 21:32
door Kosta
Ik kan aan een Eibach verlagingsset komen voor alle types 155 benzine behoudens de v6 en q4 . Zijn die idd van alle bouwjaren hetzelfde ?

RE: Veren 155

Geplaatst: do nov 05, 2009 22:06
door WhizzMan
Ja en nee. Er is verschil, maar de verlagingsveren passen op allemaal. Er zijn subtiele verschillen in het oude model en het nieuwe model. Het oude model had wat slappere veren maar dikkere stabilistatorstangen dan het nieuwe model. Verder is er een sportpakket geleverd waarvan de veren wat stugger waren en 15mm korter dan fabrieksvering. Ik zou overigens niet verder dan die 15mm verlagen zonder eerst de schokdempers voor sportdempers te vervangen, anders gaat je bodem en uitlaat er behoorlijk onder lijden.

RE: Veren 155

Geplaatst: do nov 05, 2009 22:12
door Kosta
Ik heb altijd begrepen dat 30mm verlagen kan zonder problemen.

Re: RE: Veren 155

Geplaatst: do nov 05, 2009 22:38
door WhizzMan
Ik heb altijd begrepen dat 30mm verlagen kan zonder problemen.
Dat hangt af van wat je problemen noemt natuurlijk. Als je heel voorzichtig rijdt kan je ook wel meer dan die 30mm verlagen, maar uiteindelijk heb je die auto om mee te rijden. Als je door het verlagen in de praktijk minder hard kan rijden dan met originele veren, ben je in mijn ogen fout bezig.

RE: Veren 155

Geplaatst: do nov 05, 2009 23:33
door Rainier155
Met standaard schokdempers en sportpakket veren (-15mm) hoor ik ook al regelmatig geluiden bij hoge drempels in de 155 van mijn pa (schokdempers zijn niet versleten btw).
Dus meer verlagen met standaard schokdempers zou ik ook niet aanraden.

RE: Veren 155

Geplaatst: vr nov 06, 2009 10:47
door Harry Tijssen
Ik heb 3 jaar lang rondgereden met rondom nieuwe Monroe Gasmatic's en 35mm verlagingsveren van Madeno, ook nieuw.
Nog nooit problemen gehad met raken van bodem, uitlaat of carterpan. Met deze setup behoudt je het comfort enigzins.
Is al eerder gezegd, oude originele schokbrekers i.c.m. verlagen is af te raden.
Sportschokbrekers i.c.m. verlagen betekent comfort inleveren, het is puur wat je wilt natuurlijk en wat de beurs toelaat.
Hoe lager je gaat, hoe groter de risico's. De 2e hands carterpannen voor de 155's zijn al aardig aan het uitdunnen, zeker
die van de 2.0 16v. Nieuw zijn ze aardig aan de prijs.

RE: Veren 155

Geplaatst: vr nov 06, 2009 12:15
door alfaqv75
he kosta, het is een sport he, dus hij is al lager als normaal :!: :wink:

Re: RE: Veren 155

Geplaatst: vr nov 06, 2009 23:12
door Kosta
he kosta, het is een sport he, dus hij is al lager als normaal :!: :wink:
Klopt Gerwin, hij zal ca 15 mm zakken maar ik heb het gevoel dat de 155 wel een setje verse veren kan gebruiken en wat is er dan beter dan Eibach voor een redelijke prijs ?

Re: RE: Veren 155

Geplaatst: za nov 07, 2009 08:26
door WhizzMan
he kosta, het is een sport he, dus hij is al lager als normaal :!: :wink:
Klopt Gerwin, hij zal ca 15 mm zakken maar ik heb het gevoel dat de 155 wel een setje verse veren kan gebruiken en wat is er dan beter dan Eibach voor een redelijke prijs ?
Hoe kom je op het idee dat je verse veren nodig hebt? Als het je wegliging is, geef ik je 85% kans dat het je schokdempers zijn en 10% dat je bandenspanning niet goed is. Als veren heel extreem geroest zijn, zullen ze slapper worden of breken, maar voordat je wat aan je wegligging merkt, moet er wel heel wat aan de hand zijn met je veren.

RE: Veren 155

Geplaatst: za nov 07, 2009 09:07
door Harry Tijssen
Even een schokbrekertest laten uitvoeren bij Profile en je weet het zeker.
Kun je meteen je bandenspanning laten controleren. :wink:

Re: RE: Veren 155

Geplaatst: za nov 07, 2009 09:23
door Kosta
he kosta, het is een sport he, dus hij is al lager als normaal :!: :wink:
Klopt Gerwin, hij zal ca 15 mm zakken maar ik heb het gevoel dat de 155 wel een setje verse veren kan gebruiken en wat is er dan beter dan Eibach voor een redelijke prijs ?
Hoe kom je op het idee dat je verse veren nodig hebt? Als het je wegliging is, geef ik je 85% kans dat het je schokdempers zijn en 10% dat je bandenspanning niet goed is. Als veren heel extreem geroest zijn, zullen ze slapper worden of breken, maar voordat je wat aan je wegligging merkt, moet er wel heel wat aan de hand zijn met je veren.
Schokbrekers zijn gestest en waren "voldoende" Bandenspanning is goed, word elke 2 weken gecheckt. De auto heeft 290.000 kilometer gelopen, de opmerking van de veren die weleens wat "moe" konden zijn kregen we van een hier zeer gerespecteerde Alfa specialist. Toen ik voor € 100,- een nieuwe set Eibach pro kit op de kop kon tikken was de beslissing snel genomen. Misschien dat er ook wel andere dempers op komen.

RE: Veren 155

Geplaatst: za nov 07, 2009 10:26
door WhizzMan
Wat een schokdemperbank "voldoende" vindt stuurt meestal al een behoorlijk stuk slechter dan nieuw. Voldoende betekent dat je niet van de weg af bounced bij normaal rijden, niet dat je een fijne wegligging en een korte remweg hebt. Zulke tests zijn voor eigenaren van een Hyundai Pony die zelf niet kunnen beoordelen dat hun auto als een kameel rijdt.

Ter illustratie, de meeste mensen vinden de standaard sportveren met standaard dempers op mijn 146 "wel stug". Ik weet dat 25000 km geleden toen ik die auto kocht de voorschokdempers merkbaar stugger waren. De snelheid waarmee ik bepaalde drempels kan nemen ligt nu lager dan een jaar geleden en ik voel trillingen en dergelijke door onbalans in m'n voorwielen nu meer in m'n stuur. De veren zitten nu 317.000 km onder de auto en ze zijn ondanks dat de achterveren wat roestig zijn, nog prima in orde. Achter heb ik koni geel geplaatst die ik nog had liggen. De dempers die er van af kwamen zijn op een auto van een mede-forummer terecht gekomen die zelf vond dat zijn achterschokdempers nog prima waren. Na het wisselen was hij blij verrast met het verschil in wegligging en stabiliteit.

Als je de voorschokdempers uit elkaar hebt om die veren te zetten, duw vooral eens de dempers in door ze met de onderkant op de grond te zetten en met je eigen gewicht de stift naar beneden te drukken. Alles binnen een seconde of 3 voor een volle slag is bij mij weggooien en nieuwe plaatsen. Voor de achterdempers geldt een vergelijkbaar verhaal. Het helpt uiteraard als je een demper waarvan je weet dat hij goed is bij de hand hebt om te kunnen vergelijken.

RE: Veren 155

Geplaatst: za nov 07, 2009 13:29
door Harry Tijssen
Het verhaal van moeie veren gaat voor sommige type Alfa's wel op, de 166 is zo'n type die achteraan hier
nogal eens last van kan hebben. Bij de 155 heb ik er nog nooit van gehoord.
Het is net wat Homme zegt, wat volgens de bank voldoende is hoeft niet optimaal te zijn.
Hetzelfde gevoel kun je hebben met banden, ach profiel valt nog binnen de tolerantie, totdat je een setje
nieuwe monteerd, dan merk je pas het verschil. Zo werkt dat met schokbrekers ook.

RE: Veren 155

Geplaatst: za nov 07, 2009 23:02
door Kosta
Als de Eibachs eronder gaan kan dat alleen maar beter zijn dan de standaard veren die er 3 ton op hebben zitten, das mijn punt. De zachte achterkant van de 166 heeft niets met moeie veren te maken maar gewoon met een verkeerde demper/veer combi .

RE: Veren 155

Geplaatst: zo nov 08, 2009 10:15
door Brul(tm)
Plaats ze er onder en ga ervaren wat velen voor jou al ervaren hebben.
Verlagingsveren in combinatie met oude schokbrekers is bijna altijd vragen om problemen.
Zeker als je schokbrekers al wat ouder zijn, heb je kans op lekkage omdat ze op een heel ander deel/hoogte hun werk gaan doen.

Groetjes,
Marc