Pagina 1 van 1
Olielekkage 155 16V
Geplaatst: wo okt 14, 2009 00:01
door dibro
Kan een 155 16V met een defecte nokkenasversteller "daar" (bij de versteller dus) olie gaan lekken
Er lag een plasje in de garage...

RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: wo okt 14, 2009 00:05
door WhizzMan
Op zich zou het niet gerelateerd hoeven te zijn. Wat kan is dat de solenoid van je nokkenasversteller is gaan zweten of de kering is daar beschadigd waardoor het zelfs lekken mag heten. Ik zou eens wat gaan poetsen, een klein stukje rijden en dan kijken waar de verse olie zit. Meestal is het dan redelijk te lokaliseren.
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: wo okt 14, 2009 00:26
door dibro
Ik ga de komende tijd de bottom van de 155 in de gaten houden

RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: wo okt 14, 2009 10:47
door NoFear Creations
Bij mijn 16v was hij gaan lekken bij de oliefilter, omdat die blijkbaar nog wel een los willen gaan zitten.
Anders misschien bij een van de sensoren?
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: wo okt 14, 2009 13:34
door WhizzMan
De meest voorkomende lekkage aan de bovenkant van het blok is wel langs de klepdekselpakking. De aansluiting van de solenoid die de nokkenasversteller bedient is ook iets wat vaker voorkomt. Het rubber waar de peilstok het blok binnengaat is nog zo'n bekende.
Er zijn vrij weinig sensoren waar olie gelekt kan worden, bovendien zitten die meestal stevig vast. Als ze los genoeg zouden zitten om olie langs de schroefdraad te lekken zouden ze wel heel snel het blok uit komen en dan is je oliedruk weg.
Weet je zeker dat het motorolie is? Je hebt ook nog stuurbekrachtigingsolie en versnellingsbakolie onder de motorkap zitten, die willen er ook wel eens ongewenst uit komen lopen.
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: wo okt 14, 2009 21:54
door dibro
Het is -vrijwel- zeker motorolie. Wegens drukte op m'n werk kom ik er doordeweeks niet aan toe maar ik zal komend weekend eens gaan speuren.
Kleppendekselpakking is het niet, dat zou me wel eerder opgevallen zijn.
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: do okt 15, 2009 12:16
door Harry Tijssen
Carterpakking, scheurtje in het carter?
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: zo okt 18, 2009 21:43
door dibro
Ik heb vanmiddag even lopen loeren & ben niet veel wijzer geworden.
Het lijkt (!) van de distributie-zijde af te komen, en het is niet veel... Zou het zo kunnen zijn dat het blok zelf "teveel" bijgevulde olie er uit werkt

Re: RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: zo okt 18, 2009 21:45
door Brul(tm)
Het lijkt (!) van de distributie-zijde af te komen, en het is niet veel...
Trek je distributiekap er maar vanaf, waarschijnlijk een keerring van een van de nokkenassen.
Groetjes,
Marc
Re: RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: zo okt 18, 2009 21:56
door dibro
Het lijkt (!) van de distributie-zijde af te komen, en het is niet veel...
Trek je distributiekap er maar vanaf, waarschijnlijk een keerring van een van de nokkenassen.
Groetjes,
Marc
Zijn die vervangbaar?
Ja uiteraard wel

, maar ik bedoel.... is zoiets kostbaar?
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: zo okt 18, 2009 22:39
door giuliettaevo
distributie moet er vanaf.... kostbaar dus om te laten doen.

Re: RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: zo okt 18, 2009 22:44
door dibro
distributie moet er vanaf.... kostbaar dus om te laten doen.

O maar in dat geval.... Distributie moet toch over een kleine 10000 km, de lekkage is niet zo heel groot... 3 x raden wat ik ga doen...
Minimaal wekelijks oliepeilen deed ik sowieso al

RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: zo okt 18, 2009 23:45
door WhizzMan
Euh... nokkenaskeringen? 95% van de tijd lekt er gewoon een klepdeksel omdat het rubber hard is geworden hoor. Om dan zonder inspectie gelijk die keringen als enige mogelijke oorzaak te geven lijkt me wat kort door de bocht.
Olie op je distributieriem betekent wel dat die aanmerkelijk minder lang mee gaat. Ik zou dus even controleren of die wel droog blijft en eventueel het moment waarop je die distributie laat doen naar voren halen als er olie op die riem lekt. Daarvoor moet je inderdaad even het deksel losmaken.
RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: ma okt 19, 2009 20:14
door Rainier155
Dick, je zou met een torx/inbus sleutel de boutjes van de distributiekap bovenop los kunnen halen en de kap een beetje opzij schuiven.
Dan kun je met een zaklamp al een aardig beeld krijgen of er veel olie aan die zijde gelekt heeft en wat de staat van de riem is.
Maar ik zou het risico niet nemen en nu al de distributie laten wisselen en gelijk laten checken waar de olie lekt en dat aanpakken... better safe than sorry.
Als het de kleppendekselpakking is die lekt, dan moet die toch vervangen worden met distributiewissel, en keeringen van nokkenassen kan dan ook gelijk als dat het probleem is.
Re: RE: Olielekkage 155 16V
Geplaatst: ma okt 19, 2009 21:45
door dibro
Dick, je zou met een torx/inbus sleutel de boutjes van de distributiekap bovenop los kunnen halen en de kap een beetje opzij schuiven.
Dan kun je met een zaklamp al een aardig beeld krijgen of er veel olie aan die zijde gelekt heeft en wat de staat van de riem is.
Maar ik zou het risico niet nemen en nu al de distributie laten wisselen en gelijk laten checken waar de olie lekt en dat aanpakken... better safe than sorry.
Als het de kleppendekselpakking is die lekt, dan moet die toch vervangen worden met distributiewissel, en keeringen van nokkenassen kan dan ook gelijk als dat het probleem is.
We gaan asap eens dieper gluren, bedankt voor alle tips & adviezen
