Pagina 1 van 1

Ombouw motor 75 1.8IE

Geplaatst: za jul 02, 2005 13:01
door theutiman
Ik heb een 92-er 75 met 1800 ie motor, ik wil graag meer power en kan een 2-liter blok bemachtigen van een 86-er 75..

Verstandig keuze of niet.. Haal ik bv de emissieeis nog wel voor de jaarlijkse APK??

Of toch maar sparen voor een TS?

RE: Ombouw motor 75 1.8IE

Geplaatst: za jul 02, 2005 14:27
door GTV
met carburateurs :?: gelijk doen :D echt een flink verschil,moet wel een goed blok zijn natuurlijk.
apk is geen probleem met dat bj. :wink:

Re: RE: Ombouw motor 75 1.8IE

Geplaatst: za jul 02, 2005 16:43
door theutiman
met carburateurs :?: gelijk doen :D echt een flink verschil,moet wel een goed blok zijn natuurlijk.
apk is geen probleem met dat bj. :wink:
Is dat wel zo? Formeel gezien heeft mijn auto een kat (U9) maar omdat hij van 92 is het niet verplicht zolang hij de emissie maar haalt. Wie heeft hier ervaring mee?

RE: Ombouw motor 75 1.8IE

Geplaatst: zo jul 03, 2005 11:18
door ravado
ik....

is best te doen....

RE: Ombouw motor 75 1.8IE

Geplaatst: zo jul 03, 2005 19:43
door Arjan75qv
Hoi,

Emissie met carburateurs zal zo'n 3,5% CO zijn (dat was destijds de afstelling van de 2-liter). Met injectie haal je ook zonder kat wel 0.5% CO maar dan moet er wel nokkenasverstelling op zitten.
Met een 2-literblok mis je die dus plus de compressie van een 2-liter carburateur blok is geen 10:1 maar 9:1. Motronic zuigers en bussen zouden dat probleem misschien kunnen opheffen, maar volgens mij is een 2.0IE kop ook iets anders (squish vlakken).
Ook heb je de krukaspoelie en het distributiedeksel (met steuntje voor de krukassensor) van de 1.8IE nodig als je het 2-literblok naar injectie wilt overbouwen.

Daarom heb ik destijds een 2-liter IE blok uit een Alfetta gebruikt voor dit kunstje. Draait als een tierelier op benzine en LPG. Nu 20.000 mee gereden.

Afbeelding