AR 145 1.6TS houdt soms in bij optrekken (incl. tsdiag geg)
Geplaatst: za aug 22, 2009 13:28
mijn 145 1.6TS houdt in bij optrekken (rond de 2500 - 3000, daarna pakt ie weer netjes op en trekt door). voornamelijk als de motor koud is.
Een tijd geleden heb ik dit ook gehad. Heb toen de motor laten uitlezen waaruit bleek da de lambda defect was. Kosten van uitlezen waren 40 eurie(!) dus heb toen als eerste zelf een tester gemaakt
voor de TSDiag software ook deze gaf dezelfde error melding (logisch maar was het bewijs dat de hardware en software netjes werkt). De lambdasonde heb ik vervolgens vervangen en de DTC is gereset. De melding is daarna niet meer teruggekomen. Pak hem beet een km of 2000 daarna lijkt het probleem weer terug te komen. Heb nu zelf de motor uitgelezen, de DTC is nog steeds leeg.
Verder valt me nu op dat de motor soms bij stationaire in toeren ets terugzakt.... af en toe lijkt de motor af te willen slaan maar dat doet ie dan net niet en stabiliseerd zich daarna. Heb het idee dat dit zich vaker voordoet als de motor nog koud is...maar daar twijfel ik ff aan ...zo vaak sta ik nu ook weer niet voor het stoplicht
Ook start de motor (bij koude motor) niet direct. hij lijkt aan te slaan echter daarna valt dood, tweede startpoging doet ie het meteen...
Ik twijfel nu aan de LMM...deze schijnt niet altijd een foutmelding te geven?! Ik heb nu waarden van stationair verzameld...plaatje1 is stationaire, plaatje 2 is bij 2320 toeren. Kan iemand me zeggen wat nu de volgende meetstap is of actie is?
bijv. Hoe kan ik controleren of de LMM werkelijk defect is? hoeveelheid verplaatste massa/lucht oid?
op internet hetvolgende gevonden: "De juiste manier om te kijken of de LMM goed is, is (rijdend) de behaalde waarden te vergelijken met de benodigde waarden (allemaal op de examiner aangegeven)". ...... maar wat zijn nu de waaden :S heeft iemand misschien een tabel oid?
Wat me in de gegevens opvalt is dat de airflow (stat) 8,8kg/h is terwijl de vraag 14kg/h is.... als je op toeren komt lijken de gegevens redelijk dezelfde waarden te hebben (zie tweede plaatje) klopt dit of moeten deze getallen altijd ongeveer gelijk zijn? zo nee dan lijkt de LMM defect te zijn...?
Ik heb op het forum gezocht naar gegevens van LMM maar niets kunnen vinden over minimale opbrengst/doorvoer etc
nah...als iemand een idee heeft hoe verder te gaan met de diagnose...alvast mijn dank!
Ciao!


Een tijd geleden heb ik dit ook gehad. Heb toen de motor laten uitlezen waaruit bleek da de lambda defect was. Kosten van uitlezen waren 40 eurie(!) dus heb toen als eerste zelf een tester gemaakt

Verder valt me nu op dat de motor soms bij stationaire in toeren ets terugzakt.... af en toe lijkt de motor af te willen slaan maar dat doet ie dan net niet en stabiliseerd zich daarna. Heb het idee dat dit zich vaker voordoet als de motor nog koud is...maar daar twijfel ik ff aan ...zo vaak sta ik nu ook weer niet voor het stoplicht

Ook start de motor (bij koude motor) niet direct. hij lijkt aan te slaan echter daarna valt dood, tweede startpoging doet ie het meteen...
Ik twijfel nu aan de LMM...deze schijnt niet altijd een foutmelding te geven?! Ik heb nu waarden van stationair verzameld...plaatje1 is stationaire, plaatje 2 is bij 2320 toeren. Kan iemand me zeggen wat nu de volgende meetstap is of actie is?
bijv. Hoe kan ik controleren of de LMM werkelijk defect is? hoeveelheid verplaatste massa/lucht oid?
op internet hetvolgende gevonden: "De juiste manier om te kijken of de LMM goed is, is (rijdend) de behaalde waarden te vergelijken met de benodigde waarden (allemaal op de examiner aangegeven)". ...... maar wat zijn nu de waaden :S heeft iemand misschien een tabel oid?
Wat me in de gegevens opvalt is dat de airflow (stat) 8,8kg/h is terwijl de vraag 14kg/h is.... als je op toeren komt lijken de gegevens redelijk dezelfde waarden te hebben (zie tweede plaatje) klopt dit of moeten deze getallen altijd ongeveer gelijk zijn? zo nee dan lijkt de LMM defect te zijn...?
Ik heb op het forum gezocht naar gegevens van LMM maar niets kunnen vinden over minimale opbrengst/doorvoer etc

nah...als iemand een idee heeft hoe verder te gaan met de diagnose...alvast mijn dank!
Ciao!

