Pagina 1 van 1

Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 17:34
door BMP
Wie heeft ervaring met een frictie verminderaar zoals bijvoorbeeld slick 50 in een versnellingsbak,
mijn bak van de Berlina 2000 is namelijk wat stug wil soms wat moeilijk in de versnellling.

Er zullen ook wel andere merken zijn die toevoegingen voor versnellingsbakken maken,

Of eeeegh is het een broodje aap verhaal en werkt het net als een placebo pilletje :? :? :?

Gr BMP 8)

RE: Slick 50 oid

Geplaatst: vr aug 14, 2009 18:18
door Stefan Elshout
Ik denk dat er juist frictie tussen je synchromesh en tandwiel moet zijn om soepel te schakelen, anders synchroniseerd hij misschien eerder slechter.....

Re: RE: Slick 50 oid

Geplaatst: vr aug 14, 2009 18:22
door BMP
Ik denk dat er juist frictie tussen je synchromesh en tandwiel moet zijn om soepel te schakelen, anders synchroniseerd hij misschien eerder slechter.....
ja daar zit wel wat in maar soms gaat ze wat nukkig, niet altijd hoor , of eeegh is dat alleen met oude dametjes :mrgreen:

BMP 8)

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 18:37
door Stefan Elshout
oude dames moet je zo nu en dan inruilen voor een jonger exemplaar, oude auto's niet, daar moet je van genieten zoals ze zijn :D
nee geintje, ik heb wel altijd mijn bedenkingen bij dat soort spullen, ik zeg niet dat het niet werkt, want ik weet het niet, maar mijn gevoel zegt dat als dit het ei van kolumbus had geweest dat de oliefabrikanten dit ook toe zouden voegen aan hun olie.
En als een versnellingsbak slechter gaat schakelen is dat een teken van slijtage, en moet er aandacht aan de verleten componenten besteed worden.
Maar wie weet zijn er wel mensen met goede ervaringen....

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 20:48
door BMP
hier een interessant stukje,

Copy /past van http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=28829



I would seriously caution against the use of any of these "magic additives" as they can cause premature problems due to their formulations. I have a copy of an AA report that says that Slick 50 does absolutely nothing other than empty your wallet!

I asked a chemist recently who had tested many of these products and this was the reply I recieved - scary stuff!

General Remarks on Chlorinated Additives.

A number of ‘add-on’ additives intended to improve the performance of commercially available automotive lubricants have been marketed in recent years, under such names as ‘Xxtralube ZX-1’, ‘Metol FX-1’, ‘PPL Anti-Friction’ and ‘Activ-8’.All such products share the following characteristics with ‘X-1R Friction Eliminator’:-

1)They all contain chlorinated paraffin ‘exteme pressure’(EP) compounds first used in the 1930s in heavily-loaded industrial gearboxes, and in some automotive transmission applications, mainly hypoid gears.

2)They all corrode copper-based alloys at moderate temperatures, easily exceeded in all engine, and most transmission applications.This problem was recognised in the 1930s, and chlorinated compounds were never used in transmissions with bronze bearings or gears. No responsible manufacturer ever suggested using them in engines where their increasing activity at high temperatures could lead to piston ring corrosion and bore glazing. (For the same reason, modern ‘hypoid’ additives are not used in engines, even though they are much safer than any chlorinated additive.)

3)X-1R Friction Eliminator and its clones are based upon very outdated technology, which was abandoned by responsible lubricant manufacturers for automotive transmission uses in the 1950s. Chlorinated compounds still find applications in metal working, but their use is on the decline because of health and safety considerations.

4)When burnt, chlorinated paraffins produce corrosive hydrochloric acid, and organo-chlorine compounds including the highly poisonous phosgene gas. Apart from these corrosion and health hazards, with petrol engines the deactivation of exhaust catalysts is also a problem.

5)Unfortunately, these additives give spectacular results in simple EP test machines such as the ‘Falex’. As a marketing ploy, a demonstration of this type looks impressive to those not aquainted with the above facts. Also attractive is the low cost of chlorinated compounds, allowing profits of several thousand percent to be made.

Spend money on a decent oil is my advice.


BMP 8) 8)

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 21:11
door siegerdehaan89
meuk, werkt niet.

Je moet gewoon rustig schakelen en haar niet als een sletje behandelen, vind ze niet fijn....... 8)

Mijne is ook gesleten maar schakelt, mits met de juiste hand betast, zonder kraken en ja, soms gaatie wat lastig in de versnelling maar tijd zat toch in zo een cruiser? :wink:



Eh, en moet het wat ruiger wat ze ook wel lekker vinden ( :twisted: ) een dot tussengas, werkt gegarandeerd!


Succes!

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 21:40
door BMP
Ja tussen gas, klinkt ook nog lekker :lol: :lol:

Maar idd rustig schakelen dan gaat het wel, (maar dat gaat zo moeilijk met die vette webers :driving: heheh )

Toch ga ik de olio maar verversen (dat moet nog steeds :oops: ),......wat is een goede olie? , ik heb nog een liter kroon 80-90 GL5 staan.

BMP

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 21:42
door siegerdehaan89
liter is wel wat weinig hè :wink: .

Ik koop bij de plaatselijke onderdelenboer gewoon eurol en gooi overal mineraal in. In de bak 80w90 mineraal van eurol....

Re: RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 21:56
door BMP
liter is wel wat weinig hè .

Ik koop bij de plaatselijke onderdelenboer gewoon eurol en gooi overal mineraal in. In de bak 80w90 mineraal van eurol....
1.64 kg om precies te wezen Sieger :wink: ja ik zal nog een moeten halen :P, ....maar is die GL5 dan half syntheet of zo? er staat wel op dat het een universele olie is .je hebt ook GL3.

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: vr aug 14, 2009 22:02
door siegerdehaan89
geen idee!

Effe wachten tot Peter vd. Berg of @@ reageert ofzo, die weten dat wel. Of effe op google zoeken, zal het vast te vinden zijn!

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: za aug 15, 2009 00:19
door bakkebaard
Als het snel moet, fractie van een seconde wachten als je neutraal passeert. Tussengas (ook bij op), dubbel-clutchen...je kan er een sport van maken om je versleten bak toch goed te laten schakelen.

Re: RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: za aug 15, 2009 10:59
door BMP
Als het snel moet, fractie van een seconde wachten als je neutraal passeert. Tussengas (ook bij op), dubbel-clutchen...je kan er een sport van maken om je versleten bak toch goed te laten schakelen.
Hihi een algemeen probleem dus met de oude dametjes, ja idd dubbel klutsen werkt prima (in mijn dienstplicht periode nog nekafjes gereden 8) 8) )

Ach anders maar een keer in de winter de bak er onder weg en de boel reviseren.

BMP

:driving:

RE: Slick 50 oid in versnellingsbak

Geplaatst: za aug 15, 2009 19:08
door WhizzMan
Pas even op welke olie je er in gooit. Moderne versnellingsbakolie is er grofgezegd in 2 varianten. Een er van is niet lief voor messing synchro's en de andere wel. Check welke er voor je bak is gespecificeerd en wijk er niet van af.