Bougiedraad reparatie Twin Spark 16V (geslaagd!)
Geplaatst: ma aug 10, 2009 20:55
Verband houdende met dit topic, waar ik afgelopen week eindelijk het vervolg aan heb kunnen geven, ben ik helaas gestuit op een kapotte draad van één kleine bougie.
Nu heb ik al wat rond gevraagd, maar ik heb nog geen duideljk antwoord op welke oplossing nu het beste is?
Volgende ben ik tegengekomen op het www, waarbij mij opviel dat het vooral bij moterfietsen en Citroën's ook nogal eens voor schijnt te komen:
1. een helicoil, van helicoil.
2. een draadbus (insert).
Allebei zonder de kop te lichten, zuiger op BDP (kleppen in- & uit gesloten) en afzuigen of uitblazen van spaanders via het bougiegat.
De bougie zelf is: diameter M10 x spoed 1,0 x lengte 15mm. Midlock levert in deze spoed geen oplossing.
Van de helicoil oplossing begrijp ik dat dat voor bougiegaten minder geschikt is, maar een insert kit lijkt nou niet zo 1,2,3 voorhanden in de juiste diameter?
Deze website: timesert heeft wel een "deep hole kit" in M10x1.0x15,0mm (of 9,0mm). Alleen dit zit aan de overkant van die grote plas.
Nu zag ik dat Wurth ook time-sert (registered, maar dan met verbindingstreepje. Zelfde?) grossiert? Zie: Wurth pag. 8
Alleen kom ik er niet goed achter of er ook een bougievariant leverbaar is in de juiste maten en dan bedoel ik lengte. Er is namelijk een M10x1.0, maar die is behalve te kort, ook speciaal voor Honda bougieschroefdraad. Die bougies hebben een soort borst, dus dat is behalve te kort qua draad ook niet geschikt voor het tappen.
Daarnaast worden ze in verkoperde en verzilverde varianten geleverd, wat voor welk doel?
Ik begrijp dat er geen Loctite of iets dergelijks bij gebruikt hoeft worden?
Weet iemand meer? Ook tips voor het zo precies mogelijk centreren etcetera zijn welkom, hier spreekt namelijk een newbie op het gebied van ruimen en tappen. Alvast bedankt, Leo
Nu heb ik al wat rond gevraagd, maar ik heb nog geen duideljk antwoord op welke oplossing nu het beste is?
Volgende ben ik tegengekomen op het www, waarbij mij opviel dat het vooral bij moterfietsen en Citroën's ook nogal eens voor schijnt te komen:
1. een helicoil, van helicoil.
2. een draadbus (insert).
Allebei zonder de kop te lichten, zuiger op BDP (kleppen in- & uit gesloten) en afzuigen of uitblazen van spaanders via het bougiegat.
De bougie zelf is: diameter M10 x spoed 1,0 x lengte 15mm. Midlock levert in deze spoed geen oplossing.
Van de helicoil oplossing begrijp ik dat dat voor bougiegaten minder geschikt is, maar een insert kit lijkt nou niet zo 1,2,3 voorhanden in de juiste diameter?
Deze website: timesert heeft wel een "deep hole kit" in M10x1.0x15,0mm (of 9,0mm). Alleen dit zit aan de overkant van die grote plas.
Nu zag ik dat Wurth ook time-sert (registered, maar dan met verbindingstreepje. Zelfde?) grossiert? Zie: Wurth pag. 8
Alleen kom ik er niet goed achter of er ook een bougievariant leverbaar is in de juiste maten en dan bedoel ik lengte. Er is namelijk een M10x1.0, maar die is behalve te kort, ook speciaal voor Honda bougieschroefdraad. Die bougies hebben een soort borst, dus dat is behalve te kort qua draad ook niet geschikt voor het tappen.
Daarnaast worden ze in verkoperde en verzilverde varianten geleverd, wat voor welk doel?
Ik begrijp dat er geen Loctite of iets dergelijks bij gebruikt hoeft worden?
Weet iemand meer? Ook tips voor het zo precies mogelijk centreren etcetera zijn welkom, hier spreekt namelijk een newbie op het gebied van ruimen en tappen. Alvast bedankt, Leo