Pagina 1 van 1
carterdruk TS
Geplaatst: vr aug 07, 2009 17:47
door ericj
Ik schroefde laatst toevallig mijn olievuldop los met draaiende motor en vond de carterdruk nogal hoog. Om een idee te geven - op 50cm boven de dop is het blazen nog voelbaar. Het is een 164 TS uit 1992, 225k gelopen, olieverbruik is normaal (1 op paar duizend), verder geen problemen. Carterventilatietraject is schoon en niet verstopt. Gemeten compressiedruk bij koude motor is 10-10.5 bar, met een scheut olie op de zuiger gaat de 10 bar naar 11 bar.
Is dit normaal of moet ik me zorgen maken?
---
Eric
RE: carterdruk TS
Geplaatst: zo aug 09, 2009 10:12
door ericj
Geen ervaringsdeskundigen?
---
Eric
RE: carterdruk TS
Geplaatst: zo aug 09, 2009 10:47
door Performa
Als je de dop er los op legt blaast hij er dan af of niet. Ik weet dat bij mijn boxer er geen echte carterdruk is op stationair. Eerder pulserende onder en bovendruk. De dop blijft dus gewoon een beetje trillend liggen.
RE: carterdruk TS
Geplaatst: zo aug 09, 2009 21:22
door giulia-tom
Waar je je meer zorgen om moet maken is dat jouw stationairloop wijzigt bij aflaten van de dop en afsluiten ervan (vlakke hand) ....herhaaldelijk.
Valt ie weg?
Zo nee - lekker doorrijden... (heb 330k met TS ervaren met redelijk hoge carterdruk volgens mijn ervaring - beestje loopt 1.5 jr later nog steeds zonder makken)
RE: carterdruk TS
Geplaatst: ma aug 10, 2009 11:37
door ericj
De dop blaast er niet af als je hem los erop legt, maar hij danst wel.
Stationairloop verandert wel maar niet dramatisch met de vulopening open/dicht. Doorrijden ga ik zeker doen, het is meer of ik aan dit blok nog veel ga doen (was b.v. van plan de koppakking te vervangen ivm lichte olielekkage alleen in de winter, maar dat stel ik nog maar even uit denk ik).
Bedankt voor de reacties!
---
Eric
RE: carterdruk TS
Geplaatst: ma aug 10, 2009 13:17
door thomfr
Hoi,
Late twin sparks van het oude type (in de 164 gebruikt) Hebben allemaal veel carterdruk! Dit schijnt te maken te hebben met de toleranties van de zuigers die toen gebruikt zijn. Echter, zolang hij geen olie eruit begint te persen door de druk kan dit geen kwaad. Zelf ook meer dan 3 ton met zo een föhn gereden (had er al bij 100k. last van). Wel netjes het olieverbruik in de gaten houden. Als ie gaat oliezuipen (meer dan 1 liter op 500km.) dan is het einde nabij. Voor de rest gewoon pijlen en blijven rijden. Zijn echt oerdegelijke motoren.
Thom
RE: carterdruk TS
Geplaatst: ma aug 10, 2009 13:18
door Andretti Molletti
Als de stationairloop niet verandert dan is er iets verstopt! De carterventilatie die na de LMM aangesloten zit geeft met losse dop nl valse lucht in de motor... dus geen toerenvariatie is eens serieuze verstopping!
Je kan met de jan stoeprand methode die je beschrijft NIET beoordelen hoe de staat van een motor is... daar hebben we al sinds 100 lichtjaren de compressie en lektest voor. Oordelen adh v een carterdop en blazen getuigd dan ook van een Renault mentaliteit die hier niet door de beugel kan!! Moderators!?

Re: RE: carterdruk TS
Geplaatst: ma aug 10, 2009 13:36
door ericj
Hoi,
Late twin sparks van het oude type (in de 164 gebruikt) Hebben allemaal veel carterdruk! Dit schijnt te maken te hebben met de toleranties van de zuigers die toen gebruikt zijn. Echter, zolang hij geen olie eruit begint te persen door de druk kan dit geen kwaad. Zelf ook meer dan 3 ton met zo een föhn gereden (had er al bij 100k. last van). Wel netjes het olieverbruik in de gaten houden. Als ie gaat oliezuipen (meer dan 1 liter op 500km.) dan is het einde nabij. Voor de rest gewoon pijlen en blijven rijden. Zijn echt oerdegelijke motoren.
Thom
Kijk, dat hoor ik graag! Olieverbruik is nog geen enkel probleem en verder loopt de motor prima en de compressie is mooi gelijk voor alle cylinders, dus ik ga er dan maar van uit dat hij nog wel even meekan. Thanx!
---
Eric