Voorwielnaaf 75 ABS vs non-ABS, en binnenste lager
Geplaatst: ma aug 03, 2009 14:12
Zo, dacht ik even de afkeurpunten van de 75 3.5 weg te werken en het apparaat af te gaan melden. Het laatste punt op het lijstje is wiellager linksvoor (maakt geluid). Geen probleem: lager vervangen, wiel een slinger geven... F*ck! Nog steeds geluid. Dat moet dus van het binnenste lager afkomen. Naaf gedemonteerd en op een ander fusee gezet: geluid weg. Het zit hem dus echt in het binnenste lager in de naaf. Dat riep de volgende vraag op:
1) Hoe krijg je het binnenste wiellager netjes uit de naaf? De Reparaturanleitung geeft geen uitsluitsel.
Omdat we natuurlijk niet voor één gat te vangen zijn, heb ik er een tweede naaf bij gepakt. Deze komt van een America. Op de naaf staat hetzelfde partnummer als op de naaf van de QV: 162 18 21 400 00. De grap is: ze zijn niet hetzelfde! De QV heeft ABS, en heeft dus een impulswiel op de naaf gemonteerd. Dit zit met een grote seegerring op de naaf. De naaf heeft aan de buitenzijde een klein recht kantje, zodat het impulswiel er maar op één manier op gemonteerd kan worden en nooit onafhankelijk van de naaf kan draaien. U raadt het al: de naaf van de non-ABS America heeft dit vlakke kantje niet! Gek genoeg zit er wél weer een groef in, waar de seegerring in moet vallen...
Aanschouw de ABS-naaf, met groef voor de seegerring en let op het vlakke kantje:

En dan nu de non-ABS-naaf met hetzelfde partnummer, wél met groef voor de seegerring maar géén vlak kantje

Daar snap ik dus geen hout van. Waarom wel de groef, maar niet het vlakke kantje? De groef heeft verder geen enkele functie!
Maar, nu is dus de volgende vraag:
2) Als ik nu een nieuwe naaf bestel, hoe weet ik dan of het een ABS-naaf is?
En hiermee meteen de volgende vraag:
3) Heeft er eventueel nog iemand een ABS-naaf liggen?
Het liefst wil ik domweg het lager vervangen, maar ik kan niet goed zien hoe ik dit er uit kan persen, en ik heb geen zin om mijn huidige naaf naar de gallemiezen te helpen door een combinatie van lompigheid en slechte informatie.... wie weet raad?
Ik ben al bijna zo ver dat ik zelf maar een vlak kantje aan een naaf ga fabrieken, maar dat vind ik zo.... ranzig.
1) Hoe krijg je het binnenste wiellager netjes uit de naaf? De Reparaturanleitung geeft geen uitsluitsel.
Omdat we natuurlijk niet voor één gat te vangen zijn, heb ik er een tweede naaf bij gepakt. Deze komt van een America. Op de naaf staat hetzelfde partnummer als op de naaf van de QV: 162 18 21 400 00. De grap is: ze zijn niet hetzelfde! De QV heeft ABS, en heeft dus een impulswiel op de naaf gemonteerd. Dit zit met een grote seegerring op de naaf. De naaf heeft aan de buitenzijde een klein recht kantje, zodat het impulswiel er maar op één manier op gemonteerd kan worden en nooit onafhankelijk van de naaf kan draaien. U raadt het al: de naaf van de non-ABS America heeft dit vlakke kantje niet! Gek genoeg zit er wél weer een groef in, waar de seegerring in moet vallen...
Aanschouw de ABS-naaf, met groef voor de seegerring en let op het vlakke kantje:

En dan nu de non-ABS-naaf met hetzelfde partnummer, wél met groef voor de seegerring maar géén vlak kantje


Daar snap ik dus geen hout van. Waarom wel de groef, maar niet het vlakke kantje? De groef heeft verder geen enkele functie!
Maar, nu is dus de volgende vraag:
2) Als ik nu een nieuwe naaf bestel, hoe weet ik dan of het een ABS-naaf is?
En hiermee meteen de volgende vraag:
3) Heeft er eventueel nog iemand een ABS-naaf liggen?
Het liefst wil ik domweg het lager vervangen, maar ik kan niet goed zien hoe ik dit er uit kan persen, en ik heb geen zin om mijn huidige naaf naar de gallemiezen te helpen door een combinatie van lompigheid en slechte informatie.... wie weet raad?
Ik ben al bijna zo ver dat ik zelf maar een vlak kantje aan een naaf ga fabrieken, maar dat vind ik zo.... ranzig.