Waarschijnlijk zijn de binnenste 2 lagers (en meer?) van mijn achteras versleten. Als de bovenkant van het achterwiel naar binnen en buiten wordt bewogen dan is een speling voelbaar op het binnenste lager die behoorlijk groot is. Gezien de speling denk ik aan een binnenste lagerspeling van 3 mm. Verder maakt het geheel behoorlijk geluid bij bepaalde snelheden en dit lijkt vrij zeker niet uit de aandrijfas te komen. De achteras reviseren is natuurlijk een leuk weekendklusje maar voordat we dat gaan aanpakken hier even dus wat voorbereiding.
Gezocht, doorsnede tekening met onderdeelnummers van 2 liter speras. Al mijn documentatie gaat maar tot 1750 modellen… Dit is erg belangrijk in de voorbereiding!
Is iemand bekend met deze speling? De buitenste lager gingen binnen 2 maanden na elkaar kapot en dat zegt mij voldoende over de staat van de binnenste… Geen probleem, het is tenslotte oud. Buitenste lagers zijn al een tijdje geleden vervangen.
Welke lagers zouden vervangen moeten worden? Speling op de spiebanen van de aandrijfassen sluit ik voor het grootste deel uit want tijdens montage is wel gebleken dat deze behoorlijk precies passen.
Er zitten lagers om de tandwielen die om de spiebanen heen zitten maar er zitten ook lagers om het geheel wat er binnenin allemaal rond draait (oh, had ik maar een tekening!). Welk lager is het meest voor de hand liggend?
Zijn er bussen te koop als de lagers niet zijn versleten maar de behuizing is uitgesleten?
Beter meteen alles aan lagers maar vervangen? (heeft mijn voorkeur…)
Frictieplaatjes voor sperwerking ook meteen maar vervangen? Percentage / aantal plaatjes ook meteen verhogen?
Wie verkoopt dit in de juiste maten? En heeft voldoende kennis van zaken.
Bedoeling is dus om vooral het juiste spul te bestellen en het geheel op korte termijn weer netjes te gaan maken.
Ik hoor het graag! Dirk