Pagina 1 van 1

Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: wo jul 29, 2009 22:38
door RiniV6
Het gaat om een 75 Ts uit '88

Probleem 1: Volgens mij is het sperdiff versleten. Bij vlot nemen van een rotonde of scherpe bocht slipt het binnenste wiel snel door en vaak begint hij achter dan ook te "stuiteren".
Het lijkt alsof het bij een bocht linksom erger is dan rechtsom. Plaatjes versleten?
Dit is volgens mij een duur grapje? (eventuele extra kosten naar ombouw 50% sper?)

Probleem 2: Sinds vanavond hoor ik een rammelend/ratelend geluid bij de koppeling vandaan komen wanneer ik bijv voor een stoplicht sta te wachten met de koppeling ingedrukt. Laat ik m los dan is het
geluid weg. Versnellingspook trilt dan ook. ??

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: wo jul 29, 2009 23:32
door Dr.Agan
2. Onder de auto waar de pook vast zit aan de schakelstang zit een bus met aan weerszijden rubberen ringen. Als die op zijn dan rammelt de pook ontzettend veel.

1. zou de v-bak olie met sperdiff toevoeging voor verbetering zorgen?

Re: RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: wo jul 29, 2009 23:40
door RiniV6
2. Onder de auto waar de pook vast zit aan de schakelstang zit een bus met aan weerszijden rubberen ringen. Als die op zijn dan rammelt de pook ontzettend veel.

1. zou de v-bak olie met sperdiff toevoeging voor verbetering zorgen?
1. hmm zou kunnen natuurlijk. Wat is goede olie? Kan me iets van kroon olie herinneren speciaal voor sper.. Maar wat is precies de toevoeging aan deze olie wat het speciaal voor sperdiffs maakt?

2. De pook rammelt verder helemaal niet, schakeld juist lekker strak. Het is echt alleen bij stationair en koppelingspedaal ingetrapt, begint te ratelen en trilling in de pook.

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: do jul 30, 2009 09:16
door Dr.Agan
1. Wat wel goed voor platensper is, is Castrol 75-w140 . De bmw schrijft die olie voor hun sperdiffs maar is wel anders dan 75-w90 die alfa voorschrijft.. Puur theoretisch lijkt het mij dat 75w-140 bij lage temperaturen net zo'n viscositeit moet hebben als 75-w90 alleen zou de 75-w140 bij hete bak minder dun worden waardoor beter sperwerking.
Wanneer is de bak olie voor het last gewisseld? Mischien is die te oud? Ik doe het iig 1x per jaar.

2. Met slijtage van deze ringen trilt de pook altijd dus dat zal het niet zijn. Het blijft wel goed schakelen want de speling is te verwaarlozen . Het maakt alleen irritante herrie.

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: do jul 30, 2009 10:31
door yuri 75 V6
Als de rammel verdwijnt bij koppeling op laten komen en bak in neutraal zou het ook wel eens je druklager kunnen wezen.

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: do jul 30, 2009 13:52
door giulia-tom
En misschien wel wat vingers van de drukgroep af!

Gisteren nog bij de hand gehad :wink: Ook TS...
:wink:

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: do jul 30, 2009 15:36
door RiniV6
Drukgroep of lager zou natuurlijk kunnen inderdaad.

En is het mogelijk dat de plaatjes van het sper gewoon versleten zijn, of gebeurt dit eigenlijk nooit?

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: do jul 30, 2009 21:09
door Dr.Agan
De sperplaten kunnen zeker versleten zijn.
Ik ben ook benieuwd wat de ombouw naar 50% zou kosten. 50% sper lijkt me echt lekker voor betere rotonde werk :)

Re: RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: vr jul 31, 2009 00:26
door RiniV6
De sperplaten kunnen zeker versleten zijn.
Ik ben ook benieuwd wat de ombouw naar 50% zou kosten. 50% sper lijkt me echt lekker voor betere rotonde werk :)
Ja precies, áls ze dan toch versleten zijn dan maar gelijk naar 50% sper. Maar ben ook benieuwd wat zoiets moet kosten en door wie???

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: zo aug 02, 2009 22:34
door RiniV6
Niemand die weet wat dat ongeveer gaat kosten?

RE: Probleem sperdiff en koppeling alfa 75

Geplaatst: di aug 04, 2009 12:14
door pieter van baalen
bel goos van pelt eens