Pagina 1 van 1

APK-eisen, katalysator en CO-waardes.

Geplaatst: ma jul 27, 2009 14:08
door yuri 75 V6
Dit is niet zozeer een vraag, alswel een antwoord op een vraag die geregeld terugkomt.

In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).

De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben! Nu heb ik destijds de lambdasensor gewoon laten zitten, want die zit me niet in de weg. Nu is het ineens echter reden tot afkeur! Dit is makkelijk genoeg op te lossen door een blindstop te monteren in plaats van de sensor, want dan is het systeem niet meer lambdageregeld. Dat ga ik dus ook maar doen.

Dus toch een vraag: zijn er kant-en-klare blindstoppen in de handel voor de lambdasensor, of moet ik zelf iets fabrieken?

RE: APK-eisen, katalysator en CO-waardes.

Geplaatst: ma jul 27, 2009 14:36
door Dennis de Rooy
Ik ben ze op de amerikaanse ebay (http://motors.shop.ebay.com/items/?_nkw ... &_osacat=0) veelvuldig tegengekomen dus ze moeten hier ook wel te vinden zijn, toch? Duitse ebay?

Anders voor de maat een keer kijken bij een loodgieter of technische groothandel? Misschien hebben die zo'n stop met de juiste draad.

Re: APK-eisen, katalysator en CO-waardes.

Geplaatst: ma jul 27, 2009 15:47
door alfaqv75
Dit is niet zozeer een vraag, alswel een antwoord op een vraag die geregeld terugkomt.

In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).

De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben! Nu heb ik destijds de lambdasensor gewoon laten zitten, want die zit me niet in de weg. Nu is het ineens echter reden tot afkeur! Dit is makkelijk genoeg op te lossen door een blindstop te monteren in plaats van de sensor, want dan is het systeem niet meer lambdageregeld. Dat ga ik dus ook maar doen.

Dus toch een vraag: zijn er kant-en-klare blindstoppen in de handel voor de lambdasensor, of moet ik zelf iets fabrieken?
als je de stekker los trekt van de lambdasonde is hij toch ook al niet meer lamdbsaonde geregeld en zou hij goed gekeurd moeten worden :lol:

RE: APK-eisen, katalysator en CO-waardes.

Geplaatst: ma jul 27, 2009 15:56
door WhizzMan
Daar zijn standaard bungs voor te koop inderdaad. Ik heb ze zelf bij Innovative gezien, maar er zijn ongetwijfeld hele meutes leveranciers voor te vinden.

De vraag is echter, gaat je motronic daar niet lastig van doen? Als je motronic nog regelt op basis van de veronderstelling dat er een lambdasonde in hoort te zitten, gaat deze vast in de noodloop.

Re: APK-eisen, katalysator en CO-waardes.

Geplaatst: ma jul 27, 2009 15:58
door yuri 75 V6
als je de stekker los trekt van de lambdasonde is hij toch ook al niet meer lamdbsaonde geregeld en zou hij goed gekeurd moeten worden :lol:
Ach, van een blindstopje word ik ook niet arm en het is nét wat minder beun. Bovendien moet ik toch nog even een voorwiellagertje vervangen, dus klussen moet ik toch :) Al zou het wel een grap zijn als de CO dan ineens omhoog schiet natuurlijk.