Pagina 1 van 1

CO meting niet goed

Geplaatst: ma jun 27, 2005 10:37
door Constantijn
Een collega van mij heeft zijn auto niet door de APK kunnen krijgen ivm een te hoge emissie. Het schijnt dat hij stationair de juiste waarde heeft, maar op 2300 rpm is de emissie te hoog.
Het gaat om een een amazing M***A :? met LPI installatie van Koltech.
Wat zal hiervan de oorzaak zijn, en wat is de oplossing?
:?:

RE: CO meting niet goed

Geplaatst: zo jul 17, 2005 01:10
door C.M.
Wat voor auto is het???????????????
Als ik het zo moet zeggen gok ik op de kat.
Stat. ok en op toeren niet dan is meestal de kat. stuk/leeg
Gr. C.M.

RE: CO meting niet goed

Geplaatst: zo jul 17, 2005 10:34
door Dr.Agan
Mijn pa had laats hetzelfde met A4 1.8 20v. Een stuk van de kat is afgebroken maar zo kwam die vorige keer ook moeiteloos door de viergas test heen.
Wat ik vermoed is dat het bij hem combinatie was geweest van slechte Tango benzine( auto trok merkbaar minder met die benzine), bougies van 2-3 jaar oud, luchtfilter net zo, veel korte stukjes en bejaarden rijstijl. De auto gaat bij hem nooit boven 4000 toeren. Gelukkig rij ik er ook soms mee :)
Toen heb ik de nieuwe bougies (NGK) en luchtfilter gemonterd en de merkbenzine getenkt en de auto ging weer als een speer (voor Audi begrippen dan :) )

Btw. wat is de CO norm voor de 4-gastest? De auto van pa zat op 0,55-0,59.
Mijn 75 TS ging recent ook voor APK en zonder kat haalde die 0,3.

RE: CO meting niet goed

Geplaatst: zo jul 17, 2005 10:40
door KAS
Meestal is het probleem met een stukje flink scheuren wel verholpen. Er is meestal niets stuk maar gewoon het gevolg van een gezapige rijstijl. Daarom kiest men ook voor een Mazda. :twisted: :wink:

RE: CO meting niet goed

Geplaatst: zo jul 17, 2005 12:05
door Andretti Molletti
Koltec Heeft geen LPi maar LPG injectie (tegenwoordig SGI)
Maar goed, het probleem zit dus in de Lambdaregeling. De stappenmotor bovenop je paddestoel waar de vier leidingen uitkomen (en twee blindstoppen) zal mogelijk zwaarlopen (bekend probleem) of anders geeft je lambdasonde een te lage spanning waardoor je mengsel teveel verrijkt..
Door de Lambdasensor even met een proeflampje wat aan de andere kant aan de 12 volt zit aan te raken zal de elektronica de stappenmotor dicht draaien en het mengsel verarmen. Zo weet je of het dit id is. Daarnaast kun je met contact aan de grijze draad met vrouwtjes stekker die bij de LPG schakelaar zit tegen massa houden en knippercodes uit lezen...

Dit is een zogeheten 5 minuten storing ;)