Pagina 1 van 2
Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 00:04
door Pvanengelen
We hebben pas onze Alfa 156 2.0 jts selespeed opgehaald vandaag reden we de file in en opeens ging de temperatuur omhoog naar 130 graden en er werd gemeld dat de motor uit moest. Dit hebben we gedaan en toen het verkeer weer ging rijden weer vertrokken, tijdens het rijden netjes op 90 graden.
Weet iemand misschien de oorzaak hiervan.
Groet,
Piet van Engelen
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 00:37
door Alfa33_1.7
Sloeg de koelventilator van de radiateur wel aan?
En zo nee, dan is 130 gr. een aardige hoge temp geweest. Opzich juiste beslissing genomen om langs de kant te wachten tot de file voorbij was.
Succes
Re: RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 01:06
door Pvanengelen
Sloeg de koelventilator van de radiateur wel aan?
En zo nee, dan is 130 gr. een aardige hoge temp geweest. Opzich juiste beslissing genomen om langs de kant te wachten tot de file voorbij was.
Succes
Volgens mij sloeg er geen ventilator aan, wat kan dan de oorzaak zijn??
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 08:08
door ronald
Zekering kapot, thermoschakelaar in de radiateur of misschien een kapot relais... Draait de fan wel als je de airco aanzet?
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 08:16
door Pvanengelen
Zal ik dadelijk eens gaan proberen, een zekering is makkelijk te vervangen en de thermoschakelaar is die ook makkelijk te vervangen??
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 09:08
door Rob75
De koelfan wordt door de ECU aangestuurd. Er is geen thermoschakelaar in de radiator. Je zult dus het hele circuit moeten nagaan. Alle draden, zekeringen, verbindingen, relais en uiteraard de fan zelf!
Succes,
Rob
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 09:56
door Pvanengelen
Als ik in de stad rijd dan blijft de temperatuur op dit moment weer goed zo rond de 90 graden, moet hij dan niet altijd oplopen?
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: za jul 11, 2009 21:43
door Pvanengelen
Waar kan ik het beste beginnen met zoeken, wat gaat er het meeste kapot.
Re: RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: zo jul 12, 2009 11:52
door Pvanengelen
De koelfan wordt door de ECU aangestuurd. Er is geen thermoschakelaar in de radiator. Je zult dus het hele circuit moeten nagaan. Alle draden, zekeringen, verbindingen, relais en uiteraard de fan zelf!
Succes,
Rob
Waar kan ik het beste eerst gaan zoeken wat komt het meeste voor.
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: ma jul 13, 2009 22:40
door Lancelot
Fan moet je gewoon even op spanning kunnen zetten lijkt me. Kijk uit met je handjes... Ecu gaat volgens mij niet zo gauw stuk. Kortom, eerst maar de zekeringen en relais checken en dan de stekkertjes nalopen.
Of een klap erop, het blijft een alfa natuurlijk. Doet ook wonderen bij kapotte lampjes...
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: ma jul 13, 2009 23:56
door WhizzMan
Als je de mogelijkheid hebt om het (Betaalbaar) te laten doen, zou ik je ECU even uit laten lezen en even laten testen of de ECU de fan goed aanstuurt en of deze goed aanslaat. Met uitlezen kan ook de temperatuur die de sensor aan de ECU denkt door te geven worden uitgelezen. Het klinkt allemaal alsof je zonder uitlezen niets meer kunt oplossen, dat is niet zo. Het is alleen een stuk makkelijker storingszoeken als je het wel kan. Als je niet kan uitlezen, zal je inderdaad het hele circuit uit moeten pluizen en door moeten meten. De fan los op 12V zetten etc. etc. om de onderdelen individueel uit te sluiten.
Re: RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: di jul 14, 2009 00:07
door Pvanengelen
Als je de mogelijkheid hebt om het (Betaalbaar) te laten doen, zou ik je ECU even uit laten lezen en even laten testen of de ECU de fan goed aanstuurt en of deze goed aanslaat. Met uitlezen kan ook de temperatuur die de sensor aan de ECU denkt door te geven worden uitgelezen. Het klinkt allemaal alsof je zonder uitlezen niets meer kunt oplossen, dat is niet zo. Het is alleen een stuk makkelijker storingszoeken als je het wel kan. Als je niet kan uitlezen, zal je inderdaad het hele circuit uit moeten pluizen en door moeten meten. De fan los op 12V zetten etc. etc. om de onderdelen individueel uit te sluiten.
Wat zijn daar ongeveer de kosten van, weet je dat toevallig. En wie kan dat in 's-Hertogenbosch??
Bedankt,
Piet
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: di jul 14, 2009 10:36
door Rob75
Excuus voor de late terug reactie. Wat zou kunnen is een contact probleem vanaf het relais tot aan de fan. Als ik het goed heb is de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur van de injectie ook voor die van de meter in het dashboard. Het zou kunnen zijn dat deze niet meer helemaal lekker is of een slecht contact heeft. Je kunt hem controleren met een Ohm-meter en deze moet bij koude motor (ca 20 graden) een waarde hebben van enkele kOhm hebben. De precieze waarde weet ik niet direct.
Een andere test kan zijn om de auto goed warm te rijden en daarna stationair te laten draaien. Uiteindelijk moet de temperatuur dan oplopen naar meer dan 90 graden en de fan moet aanslaan. Je kunt dan de diverse componenten bekijken/ testen.
Gezien je verhaal vermoed ik dat het signaal naar je ECU noet helemaal lekker is.
Succes,
Rob
RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: di jul 14, 2009 10:55
door Andretti Molletti
Zie whizzman

RE: Oplopen temperatuur alfa 156 2.0 selespeed
Geplaatst: di jul 14, 2009 11:56
door gtv-racer
Wat er ook vaak gebeurd is dat weerstanden die op de radiator zitten gewoon helemaal verweerd zijn. Dit kun je makkelijk controleren door ze er even uit te schoeven (2min werk) en kijk dan of de isolatie ervan niet helemaal afgebladderd is. Ook de draden er naartoe kunnen een teken geven van hevige slijtage van de weerstanden . De mantel van deze kan een gesmolten zijn.
Dit is heel erg vaak een oorzaak hiervan.
Ze zitten vevestigd met 2 schroeven op de radiator en er lopen dikke draden naartoe.
Succes