Pagina 1 van 1

Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 20:32
door Alfa33Owner
Hallo iedereen.

Ik zit al een tijdje met een vraag en ik heb eigenlijk nog geen fatsoenlijk antwoord gehoord.

Welke olie is nu beter?

Valvoline Durablend 10w40 of Castrol Magnatec 10w40

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 20:33
door @lfa@lgra
Vergelijk de specificaties en kijk naar waar je ze voor wilt gaan gebruiken. Pas dan kun je gaan vergelijken. ( En Kroon is ook goed... :wink: )

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 20:47
door Andretti Molletti
ja de vraag is idd niet volledig.
Anderszijds is alleen een onderbouwt antwoord zinvol en niemand heeft hier testapparatuur voor olie... probeer eens te googlen op sites zoals AMT en problemcar

Voor een ouwe 33 is zelfs gamma olie al overkill ;)

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 20:57
door Alfa33Owner
Heb de specs eens bekeken op het internet, zit heel weinig verschil tussen.
De olie komt in de 145 van mijn vriendin, voor mijn 33 gebruik ik valvoline.

Castrol:
Densiteit @ 15°C ASTM D4052 g/ml 0,873
Viscositeit @ 100°C ASTM D445 mm²/s 14,34
Viscositeit @ 40°C ASTM D445 mm²/s 95,3
Viscositeit CCS @ -25°C (10W) ASTM D5293 cP 6140
Asgehalte ASTM D874 % m 1,0
Total Base Number, TBN ASTM D2896 mg KOH/g 8,0
Vloeipunt ASTM D97 °C -36

Valvoline:
Vis @ 100°C (cSt) 14.02
Vis @ 40°C (cSt) 93.04
Viscosity Index 155
Spec Gravity @ 60°F 0.8665
Density (lbs/gal) 7.22
Total Base No. 8
Flash COC (°C) 220
Pour Point (°C) , max -33
CCS cP (°C) 6200@ -25C
MRV TP-1 cP (°C) 21 ,000@-30C
Noack % off @ 250°C 13.0

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 21:05
door @lfa@lgra
Ik doel eigenlijk op andere specificaties. :wink:

Maar idd voor je 33 zijn beide al veel beter als de fabrikant ooit heeft voorgeschreven.


Lees het stukje hieronder maar eens om en indruk te krijgen wat de specificaties nu precies inhouden. Bromn: Elf Olien.

Specificaties:

Drie belangrijke categorieën internationale specificaties garanderen een minimumniveau inzake technische prestaties van motoroliën: de specificaties van ACEA, API, ILSAC. Autoconstructeurs leggen minimale technische niveaus op aan de smeeroliën, teneinde te verzekeren dat de motor in alle veiligheid kan werken.

Met de vermeerdering van de motortechnologieën zijn deze homologaties van de constructeurs steeds belangrijker, complexer en talrijker geworden. Twee oliën kunnen voldoen aan dezelfde specificaties zonder overigens van dezelfde kwaliteit te zijn. In feite bepaalt een specificatie de minimumeigenschappen. De oliën van superieure kwaliteit overschrijden vaak deze minima.

Dankzij onderzoekslaboratoria kunnen deze bijzonder hoge prestaties bereikt worden. Vandaag de dag maakt de reglementering inzake schadelijke emissies en verbruik van nieuwe motoren hun afstelling steeds delicater en duurder. Daarom kiezen constructeurs er in het algemeen voor om oliefabrikanten te betrekken bij de ontwikkeling van hun nieuwe motoren.

ACEA = Association des Constructeurs Européens d'Automobiles

Bijvoorbeeld: A1 02, A5 02, B1 02, B5 02
Het ACEA stelt een specificatiesysteem voor gebaseerd op:
• De toepassing benzine of diesel
o Benzine = ACEA A
o Diesel = ACEA B
o Benzine + diesel = ACEA C
• Het prestatieniveau en de brandstofbesparende eigenschap van het product

Brandstofbesparende producten - A5 / B5
Niet-brandstofbesparende producten - A3 / B3 / B4

API = American Petroleum Institute
Bijv. API SJ, API SL, API CE, API CF

Het prestatieniveau van API wordt aangegeven door een code die in het algemeen bestaat uit twee letters:
- de eerste letter beschrijft het type motor (API S=benzine en API C=diesel)
- de tweede letter beschrijft het prestatieniveau

ILSAC = Internationaal Comité voor de Goedkeuring en Standaardisatie van Smeeroliën

De Japanse vereniging van Autoconstructeurs en de vertegenwoordigers van DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company en General Motors Corporation, hebben binnen het ILSAC gezamenlijk de norm ILSAC GF-3 ontwikkeld en goedgekeurd. Deze norm definieert de standaardminimumprestaties voor voertuigen met een benzinemotor en een dieselmotor.

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 21:06
door Andretti Molletti

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: vr jul 03, 2009 21:07
door Alfa33Owner
Dit is interessante materie. Hier ga ik me eens in verdiepen.

Maar als ik die specs bekijk dan zijn beide olien gelijk aan elkaar. Of zie ik dat verkeerd?

RE: Valvoline vs Castrol

Geplaatst: za jul 04, 2009 09:37
door Kosta
Beide oliefabrikanten die je opnoemt staan hoog aangeschreven in de autowereld,alhoewel ik Castrol als merk hoger insla. Zoals Andretti al zei: met beide ga je geen buil vallen.