Pagina 1 van 1

Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 11:57
door rockyzee
Beste Alfa bezitters,

Heb twee dagen geleden een alfa 156 jtd (105pk) gekocht en ben er heel bij mee ! 8)
Dit is mijn eerste diesel(hiervoor altijd benziene auto's gereden).

Maar wat ik nog niet helemaal begrijp is het schakelmoment van 1 naar 2 etc.
Afgelopen twee dagen heb ik dus alleen op gevoel gereden, maar aangezien ik heb begrepen dat je bij diesels niet hoog in de toeren moet zitten met doorschakelen omdat je dan koppel verliest weet ik nu niet wat de ideale schakelmomenten zijn. :?:

Heb ook gebruikgemaakt van de zoekfunctie, maar krijg helaas niet wat ik precies zoek....

Zou graag wat advies kunnen gebruiken.

Alvast bedankt allemaal !!

Groetjes.

RE: Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 12:37
door Herbieyy
Dat merk je toch snel zat :lol:

Je hebt de 1.9 8V, net als ik in mijn 146 waarschijnlijk
Die trekt lekker van zeg 1800 toeren tot 3500, hieronder en boven verlies je trekkracht, maar als je het voetje lang genoeg vloert trekt die jtd rustig door tot 4+
Daartussen moet je een keer schakelen :wink: zeg eens 2750? ligt natuurlijk ook aan je rijstijl

RE: Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 13:54
door rockyzee
Bedankt voor je reactie,

Dus het kan geen kwaad als je af on toe tot boven de 3500 toeren komt?

Heb gisteren op de snelweg gemerkt dat je niet echt iemand vlot kan inhalen, dus in z'n 5 van 100 naar 120 gaat best wel langzaam.

Is het dan wel verstandig om even terug te schakelen naar z'n 4 om zo even in te halen? heb dit natuurlijk nog niet gedaan dus weet eigenlijk ook niet hoeveel toeren het op dat moment gaat maken in z'n 4......

Re: RE: Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 14:15
door Alfa4ever
Bij rustig rijden schakel ik bij 2500 rpm al over. Maximum koppel ligt rond de 2000 rpm meen ik, dan moet je zorgen dat je rond je max koppel blijft zitten. Bij harder rijden trek ik wel verder door, zeg tot 3500 rpm. Maar ver daarboven kom ik nooit alhoewel het wel mag. Het heeft alleen geen nut.

Ps als ik je een tip mag geven, laat je 156 chippen bij squadra-tuning! Dat heb ik ook laten doen, massimo tuning. Je herkent je diesel dan niet meer terug! Dan hoef je echt niet meer onder te doen voor een 1800 - 2000 cc benzineauto! Tot de 170 km/h houd ik zelfs een standaard GTV6 bij (welliswaar een GTV6 met versleten motor maargoed). Daarboven niet meer.

Re: RE: Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 17:02
door vannelle
Ps als ik je een tip mag geven, laat je 156 chippen bij squadra-tuning! Dat heb ik ook laten doen, massimo tuning. Je herkent je diesel dan niet meer terug! Dan hoef je echt niet meer onder te doen voor een 1800 - 2000 cc benzineauto! Tot de 170 km/h houd ik zelfs een standaard GTV6 bij (welliswaar een GTV6 met versleten motor maargoed). Daarboven niet meer.
Dit kan ik alleen maar beamen, heb zelf ook massimo.
Echt geweldig die chiptuning.

RE: Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 18:38
door Herbieyy
Als je echt het idee hebt dat je terug moet bij 80 en 120 moet je even bij de garage de Luchtmassameter laten checken.
Ik vind de 105 pk jtd best lekker trekken bij 80 en 120.....

Lmm kun je evt ook zelf testen, stekker ervan loshalen, stuk rijden, en als die dan gelijkwaardig dan wel beter rijd is je Lmm aan vervanging toe. Dit komt wel vaker voor bij verschillende alfa type's en ook jou jtd :wink:

Voor de rest is de JTD motor een Beresterke motor, die je niet maarzo kapot krijgt! Je kunt um rustig doortrekken lang in de toeren, maar zoals gezegt neemt de kracht boven de (3500) alleen maar af, dus kun je beter opschakelen.
Zorg er wel voor dat je met koude motor een beetje met beleid rijd, geen hoge toeren, en geen volgas acties. Dit alles voor een langer behoud vd motor. Wanneer deze naar zeg eens 10-15 km warm is kun je alles doen met die jtd 8)

Hoeveel km heeft je jtd gelopen? Niet dat dat heel veel zegt, want ze halen gewoon de 5 ton :twisted: 8)

RE: Schakelen 156 jtd 105 pk

Geplaatst: zo jun 28, 2009 21:30
door rockyzee
Bedankt voor de adviezen !

Mijn alfa heeft 315000 gelopen.

Wat ik vaal ook lees is het begrip 'fase 1' , 'fase 2' , 'fase 3',
wat betekent dit precies ? en waar kan je als het nodig mocht zijn goedkoop alfa onderdelen bestellen, met name een nieuwe LMM, erg klep , turbo etc.... ?