Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Thermoschakelaar Alfa 75

do jun 25, 2009 18:55

Effe checken hoor...de koelventilator van m'n 75 slaat niet aan en dat is best onhandig nu het eindelijk mooi weer wordt.

De situatie is als volgt: thermoschakelaar in de radiateur - 2 stekkers - 2 draden - stekker - 2 draden - ventilator.

Als ik de stekker loshaal en daar direct 12V opzet draait de fan...fan is dus niet kapot!

Dan zou de thermoschakelaar de boosdoener kunnen zijn of de bedrading naar de stekker of de stekker zelf! Volgens mijn beperkte kennis der electronica is een thermoschakelaar niets meer dan een onderbreking van de stroomkring die de kring sluit bij een bepaalde temperatuur. Doorlussen van de twee stekkers die op de thermoschakelaar zitten zou dus hetzelfde effect moeten hebben als het schakelen van de thermoschakelaar? Als ik deze 2 stekkers verbind dmv een draad gebeurt er niets.

Zou het zo kunnen zijn dat er dan in de verbinding tussen thermoschakelaar en de stekkerverbinding in de draad naar de fan toe een draadbreuk of een ondeugdelijke stekkerverbinding is? Immers, als de theorie van het doorlussen klopt zou de fan aan moeten slaan op het moment dat ik de 2 stekkers met elkaar verbind. Ik wil graag uitsluiten dat er in de verbinding tussen thermoschakelaar en fan een probleem zit, want als ik dat met zekerheid kan vaststellen weet ik zeker dat het de thermoschakelaar zelf moet zijn. Zo lang ik dat niet zeker weet loop ik het risico dat ik straks onnodig een waterballet ga uitvoeren om die schakelaar te vervangen en dan alsnog met een onopgelost probleem zit...

Als iemand weet hoe het zit...hoor ik dat heel graag!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

ericj
Full Member
Full Member

RE: Thermoschakelaar Alfa 75

do jun 25, 2009 18:58

Het is inderdaad een simpele schakelaar, en om zeker te weten dat de bedrading goed is kun je het beste de contacten op de thermoschakelaar loshalen en doorverbinden, als de fan dan aanslaat maar anders niet dan is het met zekerheid de thermoschakelaar.

---
Eric

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 25, 2009 18:59

Staat je contact wel aan als je doorlust...?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jun 25, 2009 19:28

Contact staat aan!

Myth confirmed...?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 25, 2009 19:29

Tja, dan zijn er nog relais en zo om te checken. Leuk he, elektornica?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jun 25, 2009 19:51

Je enig...ik moet eigenlijk maar eens met de multimeter aan de gang...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

do jun 25, 2009 21:33

Meet eens op de stekker van je fan als je de thermoswitch hebt doorverbonden(en het contact aan staat). Die stekker was bij mij niet lekker meer namelijk en deze is vrij makkelijk toegankelijk en dus makkelijk te meten...
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

do jun 25, 2009 22:00

Meet of er op de + draad (die naar de thermoswitch gaat), 12V staat (wanneer het contact aan is)
meet daarna met een Ohm-meter of de andere draad vanaf de thermoswitch contact maakt totaan de ventilator (zeg maar ff in boerenlullentaal de - van de thermoswitch en de + van de ventilator).
Meet daarna of de - van de ventilator contact maakt met massa.
Gooi de thermoswicht in de waterkoker, en zet je ohm-meter erop, bij (90??) graden moet hij opeens contact maken.
Als dit alles correct is, staat er stroom totaan je thermoswitch, wanneer deze schakelt kan de stroom door naar de ventilator en vanaf de ventilator naar de carosserie en vanaf de carosserie naar de accu en is het cirkeltje rond.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

do jun 25, 2009 22:05

Ik heb laatst precies hetzelfde gehad met onze 75.

Voor het tunneltje in Assen op 2de pinksterdag... 8)

Thermocontact ook doorverbonden, deed niks maar relais klikte wel. Bij een V6 zit er rechtsvoor in de motorruimte, bij de koplamp in de buurt, een relais met een 30A zekering bovenop. Ook die zekering was heel. :shock:
Toen het relais gedemonteerd en de draadjes even rechtstreeks doorverbonden en hup, daar ging de fan. Bij mij was dus het relais kapot, hoewel ik me in eerste instantie heb laten foppen door het feit dat het relais wel keurig klikte, maar dus geen stroom door liet.

Ergo: check het relais even. :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

do jun 25, 2009 22:10

Als het doormiddel van een relais aangestuurd wordt gaat bovengenoemd verhaal natuurlijk niet helemaal op :D Sorry!

_Pieter_
Guru
Guru

vr jun 26, 2009 11:34

En als klap op de vuurpijl:
Check alle electrische contacten en maak ze, schoon, schoner, schoonst! Dus vijlen, contactspray, vijlen, etc etc.
Deze stekkers hebben erg veel te lijden onder corrosie. Stevig vastgeschroefd of stekker goed ingeplugd betekent niet hetzelfde als electrisch contact.
Check dus ook je aarding op je front (rechtsvoor), deze kan ook de oorzaak zijn. Slechte laadstroom dit ik had ging 1,5 volt omhoog door de aarding (linksvoor) op te frissen!
Heb het aan de lijve ondervonden hoe kritisch dit allemaal is, bij mij waren zowat alle electrische verbindingen verschrikkelijk onbetrouwbaar, terwijl alles goed vast zat en ook nog een eerste schoonmaakronde hadden gehad.
Het liefst verving ik de hele voorste kabelboom met frisse stekkers die geseald zijn tegen weersinvloeden.
SCARB # 4710

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr jun 26, 2009 19:00

Het liefst verving ik de hele voorste kabelboom met frisse stekkers die geseald zijn tegen weersinvloeden.

Peter
Wat misschien een idee is in dat geval, is de complete kabelboom, zekeringkast blablabla eruit halen en ultrasoon reinigen, dan is het echt schoon en ben je zeker van het gezeik af..... Ik heb er goede ervaringen mee. De waterdichte steckers van nieuwe auto's zijn wat dat betreft toch wel een uitvinding.

Dickamerica
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za jun 27, 2009 18:29

Inderdaad even alle betreffende stekkers goed schoonmaken/schuren;ook al ziet het er niet roestig uit,dan nog kunnen ze heel slecht contact maken, ff goed blank schuren.
En de massabouten in voorfront vervangen voor verse exemplaren.

Specifiek voor jouw fan probleem is dat meestal de zwarte stekker tussen fan-draden vanaf thermocontact en/of zoals ronald zei kan het witte relais ook gaar zijn.

suc6
90 2.5 Qo grigio medio/pelle grigio 1987

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 28, 2009 10:18

Heren, hartelijk dank voor alle adviezen...

Het bleek het witte relais te zijn, of liever gezegd de zekering die daar op zat. Het ding was nog net niet door maar leek wel half gesmolten oid. Vervangen door een nieuwe en de stofzuiger doet het weer. Zoals zo vaak dus weer een heel klein dingetje...de komende tijd hou ik deze zekering goed in de gaten om te kijken of het een incident is of een terugkerend fenomeen.

Voor wat betreft het ultrasoon reinigen van een kabelboom; kan dit echt? Gewoon de hele spaghetti in de chemische oplossing onderdompelen met stekkers en al?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

_Pieter_
Guru
Guru

ma jun 29, 2009 09:43

Wellicht (een vraag voor jullie) is het ook mogelijk om de stekkers aan de voorzijde een paar nachtjes in potjes Cola te hangen? :D
Ik heb al eens gezien dat Cola erg goed corrosie aanpakt...
Of in een ander product wat dit goed doet?
De hele kabelboom uitbouwen is nogal wat, dat is meer iets voor een totaalrestauratie.
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”