Effe checken hoor...de koelventilator van m'n 75 slaat niet aan en dat is best onhandig nu het eindelijk mooi weer wordt.
De situatie is als volgt: thermoschakelaar in de radiateur - 2 stekkers - 2 draden - stekker - 2 draden - ventilator.
Als ik de stekker loshaal en daar direct 12V opzet draait de fan...fan is dus niet kapot!
Dan zou de thermoschakelaar de boosdoener kunnen zijn of de bedrading naar de stekker of de stekker zelf! Volgens mijn beperkte kennis der electronica is een thermoschakelaar niets meer dan een onderbreking van de stroomkring die de kring sluit bij een bepaalde temperatuur. Doorlussen van de twee stekkers die op de thermoschakelaar zitten zou dus hetzelfde effect moeten hebben als het schakelen van de thermoschakelaar? Als ik deze 2 stekkers verbind dmv een draad gebeurt er niets.
Zou het zo kunnen zijn dat er dan in de verbinding tussen thermoschakelaar en de stekkerverbinding in de draad naar de fan toe een draadbreuk of een ondeugdelijke stekkerverbinding is? Immers, als de theorie van het doorlussen klopt zou de fan aan moeten slaan op het moment dat ik de 2 stekkers met elkaar verbind. Ik wil graag uitsluiten dat er in de verbinding tussen thermoschakelaar en fan een probleem zit, want als ik dat met zekerheid kan vaststellen weet ik zeker dat het de thermoschakelaar zelf moet zijn. Zo lang ik dat niet zeker weet loop ik het risico dat ik straks onnodig een waterballet ga uitvoeren om die schakelaar te vervangen en dan alsnog met een onopgelost probleem zit...
Als iemand weet hoe het zit...hoor ik dat heel graag!