Pagina 1 van 1

koni rood

Geplaatst: ma jun 22, 2009 22:23
door patje33
wat is het verschil tussen gewoon koni rood en koni geel voor de 33?

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 12:15
door alfaqv75
rood monteer je en is een goede vervanger voor de standaard sb, geel stel je af en monteer je maar kan je ook later bijstellen (alleen in demping)

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 14:59
door Huib
ik dacht dat je rood ook kunt bijstellen?

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 15:05
door MartijnGTA
Google en gij zult vinden:
KONI Rood: standaard demper voor verbeterde wegligging met instelbare demping.
KONI Geel: sportdemper voor sportief gebruik met instelbare demping.
Niet dat dat zo veel meer zegt... :wink:
Geloof dat de rode alleen vóór montage in te stellen zijn, de gele "continu".

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 15:48
door alfaqv75
euh ja, sorry...
rood is nog in te stellen voor montage (maar eerlijk gezegt hoe en wat precies weet ik niet omdat ik alleen gele in mijn handen heb gehad...)
mijn broer hefet wel een keer rood gehad op zijn 33 en dat was toch niet al te best :roll:

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 15:56
door @lfa@lgra
Een standaard Koni (rood) is een heel goed dempertje. Voordeel is idd de nastelbaarheid. (Uitgaande slag) nadaal tov geel is dat je voor het nastellen het dempertje vaak (deels) dient te demonteren.
Geel is ook wat stugger, maar voor normaal gebuik is Rood echt zat voldoende.

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 16:10
door Stefan Elshout
Klopt, de rode en zwarte (classic) moet je los van de auto hebben om te kunnen verstellen. Helemaal indrukken tot hij in de verstelmogelijkheid valt, en dan links/rechtsom draaien om de demperconstante te veranderen. Gele zit een draaiknop bovenop om te verstellen, dit kan je dus verstellen met de demper onder de auto. Het zijn in sommige/veel gevallen eigenlijk dezelfde dempers met een andere instelling.....ssssst niet verder vertellen. Je stelt hiermee trouwens alleen de rebound of de uitgaande slag af, de ingaande demping is een (zo goed als) vaste waarde.
p.s. het worden waarschijnlijk wel collectors-items die koni's als ik zo nu en dan de krant lees:D

Re: RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 16:22
door Alessandro
Klopt, de rode en zwarte (classic) moet je los van de auto hebben om te kunnen verstellen. Helemaal indrukken tot hij in de verstelmogelijkheid valt, en dan links/rechtsom draaien om de demperconstante te veranderen. Gele zit een draaiknop bovenop om te verstellen, dit kan je dus verstellen met de demper onder de auto.
Hmm zal bij een 33 dan wel zo zijn...... bij een transaxle (75, etc.) werkt de verstelling van roord en geel hetzelfde. En je hoeft maar 1 kant los te halen om deze in te kunnen drukken en dus te kunnen in/ nastellen. :wink:

Re: RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 16:28
door alfaqv75
Klopt, de rode en zwarte (classic) moet je los van de auto hebben om te kunnen verstellen. Helemaal indrukken tot hij in de verstelmogelijkheid valt, en dan links/rechtsom draaien om de demperconstante te veranderen. Gele zit een draaiknop bovenop om te verstellen, dit kan je dus verstellen met de demper onder de auto.
Hmm zal bij een 33 dan wel zo zijn...... bij een transaxle (75, etc.) werkt de verstelling van roord en geel hetzelfde. En je hoeft maar 1 kant los te halen om deze in te kunnen drukken en dus te kunnen in/ nastellen. :wink:
bij een 33 op koni geel zit op de as waarop de moeren zitten een inbus waaraan je kan draaien (dan draai je dus de as)

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 16:49
door Stefan Elshout
Ja je hebt gelijk, het verschilt wel per demper, maar hij moet minimaal aan 1 zeide los gehaald zijn om hem in te kunnen drukken, en normaal gesproken hoeft dat bij de gele niet en zit er op een gele een draaiknop. Dat het bij sommige anders is zal waarschijnlijk wat te maken hebben met de ruimte,inbouwmogelijkheid van de demper enz....?? Vandaar waarschijnlijk de inbus ipv een knop o.i.d.
Wat bij de ene verdraait is niet de as, maar een dunner asje wat in de dikke as zit. Onderaan dit asje zit een haakje in een stelmoer geklemd, wat in principe hetzelfde doet als de verstelmogelijkheid met de stelmoer onderin de demper, namenlijk de bypassklep welke veerbediend is strakker aan te spannen, waardoor er meer kracht nodig is om de olie door de bypassklep te persen.

RE: koni rood

Geplaatst: di jun 23, 2009 16:56
door @lfa@lgra
En vergeet het aanslagrubber er niet uit te drukken, anders werkt de verstelling echt niet. :wink:

RE: koni rood

Geplaatst: wo jun 24, 2009 16:20
door patje33
oke en wat is het verschil tussen geel en rood?

RE: koni rood

Geplaatst: wo jun 24, 2009 16:53
door @lfa@lgra
Dat staat er al... :wink:

RE: koni rood

Geplaatst: wo jun 24, 2009 21:29
door patje33
je hebt gelijk sorry :oops: