Pagina 1 van 1
probleempje 156 opgelost
Geplaatst: vr jun 12, 2009 22:15
door sprint88
Een stotter probleem
Bij koude motor gaat het redelijk goed
wordt de motor warm dan lijkt het alsof ie op drie poten loopt
Ook heeft ie dan geen power meer ..........heel rustig doortrekken dan gaat het nog net
zowel op gas als op benz is het probleem aanwezig
Zou dit iets met een themp sensor te maken kunnen hebben
Zitten er nog meer themp sensoren dan op de thermostaat?
of zou dit iets heel anders kunnen zijn
de thermostaat is kompleet met sensor vorig jaar vervangen.
voor de zekerheid heb ik het gasrelais gekontrolleerd en die is in orde.
voor de duidelijkheid 156 uit 2000 1.8 TS
grt rogeralfa

RE: probleempje 156
Geplaatst: za jun 13, 2009 19:04
door WhizzMan
Dat kan zeker. Er zitten 2 of 3 sensors in je KVS, afhankelijk van welke versie ECU je hebt. Het best zijn dat er een andere sensor vervangen is destijds dan degene die je ECU aanstuurt. Je kunt denk ik het beste even de boel uit laten lezen, dan weet je meer. Wat ook nog mogelijkheden zijn zijn de lambdasonde en de MAF sensor, ook daar merk je vaak pas bij warme motor van dat ze niet goed meer zijn.
RE: probleempje 156
Geplaatst: za jun 13, 2009 19:10
door Marley164
Klinkt mij als de LMM...
Toch wel een gevoelig punt bij de 156 , ik heb hetzelfde gehad met mijn ex 156 Jtd...
Re: RE: probleempje 156
Geplaatst: za jun 13, 2009 19:57
door postbus31
Klinkt mij als de LMM...
Toch wel een gevoelig punt bij de 156 , ik heb hetzelfde gehad met mijn ex 156 Jtd...
Zou idd kunnen, maar benzine 156's hebben niet een bovengemiddeld slechte LMM, bij JTD's komt het meer voor.
Zou zeggen, trek de stekker eens van de LMM, loopt ie dan netzo of beter .................. vervangen die hap.
RE: probleempje 156
Geplaatst: za jun 13, 2009 20:49
door WhizzMan
MAF=LMM
Het zijn bosch sensors, die dingen sneuvelen bij bosjes. Niet alleen in bij Alfa Romeo, maar ook bij VAG. Het lijkt me verstandig dat we geen conclusies trekken voordat de diagnose gesteld is. Netjes uit laten lezen en als er geen storingen opgeslagen staan, de lambda netjes pendelt en de uitlezing van de KVS-temperatuur-sensor in orde is pas de LMM gaan vervangen.
RE: probleempje 156
Geplaatst: za jun 13, 2009 22:26
door sprint88
Ok bedankt zover
Ik heb de laptop er aan gehad die gaf inderdaad een serie fouten
maar de software van SanderQV herkende die nog niet
ff een mailtje sturen of ie nog updates heeft
grt rogeralfa

RE: probleempje 156
Geplaatst: ma jun 15, 2009 21:23
door sprint88
Allereerst SanderQV van harte met de jonge aanwinst
Hte probleem met de 156 is opgelost
vanavond de bobine zooi maar eens losgetrokken en wat bleek
Aande kant van de oliedop zaten de eerste 2 bougies vol water
Waar dat weg komt mag joost weten
Het is dus voor de duidelijkheid geen olio
De hele zaak drooggemaakt en gereinigd en whalla alles loopt weer als normaal.
Nu natuurlijk in de gaten houden waar het water vandaan komt, het koelstof niveau staat gewoon op max.
Misschien is de wasstraat een oorzaak
De zaak gereset en kijken waar het schip strand.
grt rogeralfa

Re: RE: probleempje 156
Geplaatst: ma jun 15, 2009 22:08
door WhizzMan
Ok bedankt zover
Ik heb de laptop er aan gehad die gaf inderdaad een serie fouten
maar de software van SanderQV herkende die nog niet
ff een mailtje sturen of ie nog updates heeft
grt rogeralfa

Met de numerieke codes is ook een boel te vinden als ze nog niet in de .def files staan. Als je nu weer fouten krijgt moet je ze anders even in het relevante topic posten, dan kunnen we de bijbehorende meldingen er bij vinden.
Wel toevallig, ik heb gisteren ook al een 2.0 16V van stotteren afgeholpen met water in de bougieschachten van de cylinder het dichtste bij de distributie. Als je het nog een keertje hebt ben ik benieuwd of je een oorzaak kan vinden.
RE: probleempje 156 opgelost
Geplaatst: ma jun 15, 2009 22:25
door GTV Boy
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 156, bougiegaten vol water..
Ben benieuwd wie dit kan verklaren..

Re: RE: probleempje 156
Geplaatst: ma jun 15, 2009 23:43
door @lfa@lgra
Allereerst SanderQV van harte met de jonge aanwinst
Hte probleem met de 156 is opgelost
vanavond de bobine zooi maar eens losgetrokken en wat bleek
Aande kant van de oliedop zaten de eerste 2 bougies vol water
Waar dat weg komt mag joost weten
Het is dus voor de duidelijkheid geen olio
De hele zaak drooggemaakt en gereinigd en whalla alles loopt weer als normaal.
Nu natuurlijk in de gaten houden waar het water vandaan komt, het koelstof niveau staat gewoon op max.
Misschien is de wasstraat een oorzaak
De zaak gereset en kijken waar het schip strand.
grt rogeralfa

Mooi dat je het gevonden hebt, maar bij een dergelijke storing zou je lampje van je motormanagement moeten gaan branden. Ik had dat zelfs al bij 1 bougie met een zwembadje erom.
Bij mij is de storing opgetreden plm 3 maanden na het reinigen van de motor. Dat was ook duidelijk aan de roestvorming en de kalkafzetting aan de bewuste bougie te zien.