Pagina 1 van 2
Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:24
door cor
Hoi,
Vanmiddag na een ritje van ca. 80 km. de Bert even voor de oprit geparkeerd. Na ca. een kwartier wilde ik hem de garage inrijden maar de motor wilde niet aanslaan.
Bougies + aansluitingen even gecontroleerd, was goed. Nieuwe pogingen, uiteindelijk met het gaspedaal helemaal op de vloer kwam de motor weer, langzaam, tot leven.
Starten gaat nu weer 'gewoon', wat opviel waren wat roetachtige sputters op de vloer achter de uitlaat...
Probleem heeft zich vorig jaar bij warme motor al eens vaker voorgedaan, i.e. voor de revisie.
Iemand een idee?
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:26
door yuri 75 V6
Vapour lock?
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:31
door @lfa@lgra
Warme motor vraagt altijd om een andere startprocedure. Gaspedaal vloeren is niets mis mee.
Klinkt duidelijk als "Verzopen". Bedenk dat je onsteking ook nog steeds?? veel te laat ( 0 graden vooronsteking stationair) staat ivm inrijden. Daar wordt het ook niet beter van.
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:38
door cor
@yuri, dacht zelf ook aan vapourachtig iets.
@@, ontsteking is inmiddels bijgesteld (voorontsteking dus)
Starten met warme motor gaat inderdaad anders, maar dit was écht iets te veel anders...

RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:46
door @lfa@lgra
Dat verandert de zaak

. Je carbs stromen ws over en dat kan door vapour lock. Kennelijk wordt er een onderdeel van je brandstofsysteem te warm. Zit er tussen je brandstofpomp en je blok wel een tussenplaat van bakelietachtig spul?? Verder kijk even of de brandstofleidingen op een of andere manier niet langs een heet punt lopen en idem voor je drukregelaar/filter.
Haal het filter er ook even onderuit en maak het filterhuis ff schoon. Het kan nl ook zijn dat er een beetje vuil tussen je vlotternaald is gekomen waardoor deze zachtjes heeft staan lekken.
Of: Misschien een tijd om je brandstofdruk te meten???
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:52
door @lfa@lgra
En??

RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:58
door cor
Meten misschien?
Kan me niets bij een tussenplaat voorstellen, denk niet dat ie er zit. Filter heb ik van 't winter eraf gehaald en schoon gemaakt. Zat wel wat pruttig stof in...
Dacht dat de leidingen allemaal 'vrij' lopen, zal vanavond nog eens kijken. Ben nu aan het koken....

RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 20:59
door @lfa@lgra
Inmiddels een "uitgekookt" type die Cor..
Tussen je brandstofpomp en je motorblok hoort een ca 4 mm dik vulstuk te zitten. Die dus..
Echter: De huidige buitentemperatuur en jouw gebruikelijke rijstijl leiden beiden niet echt tot een zodanige temperatuur dat ik vapourlock zie ontstaan.
Zou het misschien die rottige voorschakelweerstand van je electronische ontsteking kunnen zijn???
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 21:11
door cor
Geen plaat oid te zien, benzineslangen lopen allemaal vrij, behalve die bij de oliepeilstok. Ivm aansluiting kun je daar niets aan veranderen.
Da's dat korte gebogen slangetje onderaan op deze 'oude' foto..
Filter zit standaard op het rechterschutbord, onder het luchtfilterhuis zeg maar.
Starten is geen probleem nu, ik vind het alleen een beetje vreemd dat het zich zo nu en dan voordoet bij het even later weer starten. Met warme motor dus...
Zal binnenkort ook nog eens het filter controleren.
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 21:14
door Gtvco
Ik heb zo nu en dan ook dat vapour-lock achtig gebeuren als ik de Gtv wil starten bij warme motor na een tien minuten ofzo.Ik heb er ook nog geen oplossing voor,ik ga toch al die punten die Arjen noemde maar eens allemaal na lopen.
Re: RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 21:18
door @lfa@lgra
Re: RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 22:02
door cor
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 22:25
door cor
Sorry @@, had je eerdere antwoord niet gezien, ben kennelijk toch niet zo uitgekookt...
Heb net even een 'plaatje' geschoten, dit is het enige wat ik kan ontdekken. Maar dit heeft toch met de voorverwarming te maken?
De slang vanaf het luchtfilterhuis heb ik er af gelaten.

Re: RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: zo jun 07, 2009 22:58
door Andretti Molletti
Zou het misschien die rottige voorschakelweerstand van je electronische ontsteking kunnen zijn???
... een voorschakelweerstand kan nooit functioneren met een elektronische ontsteking.. weg met dat ding, de elektronica doet het werk... de primaire bobine weerstand moet circa1,6 Ohm zijn.
RE: Raadsel starten Bert
Geplaatst: ma jun 08, 2009 01:05
door giuliettaevo
Ik zeg: ombouwen naar injectie...
