Stefan Elshout
Full Member
Full Member

CO percentage/LMM alfa 33

ma jun 01, 2009 14:15

Beste mensen,
Ik heb van de week de alfa 33 imola (1.4 injectie) van mijn moeder gekregen aangezien ze een Thema 8.32 heeft gekocht.
Nu is deze auto verder prima, maar bij de laatste apk was er een probleem met het co percentage, welke een stuk te hoog was. De keurmeester heeft toen even zijn ogen dicht gedaan en goed gekeurd, maar ik wil dit toch oplossen.
Ik zou dus graag willen weten of het een veel voorkomend verhaal is bij een alfa 33, en wat over het algemeen het probleem is.
Een vreemd verhaal is nog steeds dat ik een aantal jaar terug het steckertje van de LMM afgekoppeld heb omdat de auto toen zeer slecht stationair liep. Met de stecker losgekoppeld liep de auto prima. De auto is toen ook een aantal jaar probleemloos door de keuring gekomen met losgekoppeld steckertje.
Ik hoop dat iemand me een zetje in de rug kan geven met betrekking tot dit probleem.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: CO percentage/LMM alfa 33

ma jun 01, 2009 21:20

stekker los is sowieso niet de bedoeling, te hoge CO uitstoot is niet verkeerd (ja voor de apk wel, maar daarna terug zetten omdat de auto dan beter loopt is niet slecht)

maar heb je de stekker van de LMM los getrokken, denk het niet... Maar je stationairtoerental schommelde te veel, dan moet je dat ding aan de voorkant van je intlaat eens goed schoonmaken en de stekker controleren (om mee te beginnen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

ma jun 01, 2009 23:06

Okey bedankt, Nee dat het co percentage te hoog is zal ik niet van wakker liggen, maar dat ik elke keer gezeur bij de apk krijg wel. Maar ik begrijp hier dus uit dat het co af te stellen is bij deze auto's. Het is het injectiesysteem van marelli.
Ik heb wel de stecker van de LMM los getrokken, (het kunststof pijpje tussen het luchtfilter en gasklephuis) omdat inderdaad het stationair toerental teveel schommelde en soms op het punt stond om af te slaan. Zonder steckertje loopt de auto prima, stottert niet, start goed, heeft genoeg vermogen en is zuinig.
Bedoel je dat ik het gasklephuis een keer goed moet reinigen? Ik heb de auto hier nog niet staan, dus moet even uit mijn hoofd bedenken wat waar zat.
Dank voor de reactie

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

ma jun 01, 2009 23:20

Wat Gerwin bedoelt is de de stappenmotor (cilindervormig, aan de radiatorkant van het inlaatspruitstuk).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: CO percentage/LMM alfa 33

di jun 02, 2009 08:24

Wat Gerwin bedoelt is de de stappenmotor (cilindervormig, aan de radiatorkant van het inlaatspruitstuk).
juist, daar kon ik gisteren avond niet op komen haha...

maak anders een foto van bovenaf je blok, dat is veel makkelijker praten en aanwijzen

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

di jun 02, 2009 09:18

Okey. Ik kan nu nog even geen foto maken, de auto staat bij mijn moeder thuis, en ze gaat eind van de week de thema ophalen. Maar ik weet nu wat jullie bedoelen.
Wat jullie dus zeggen is: Haal om te beginnen de stappenmotor eraf en maak deze goed schoon, en kijk dan of het beter is. Dat lijkt me een goed idee om daar maar eens mee te beginnen.
Dan komt bij mij wel de vraag naar boven: Wat is precies de functie van de stappenmotor, hoe werkt deze, en wat heeft dit te maken met de LMM of de stecker van de LMM. Ik ben misschien wat nieuwschierig, maar de 33 is voor mij een bijzonder nieuwe auto en ik rij zelf met een auto uit het carburateur en contactpunten :banana: tijdperk. Daarom zijn het voor mij bekende kreten, maar wat het allemaal doet.... geen idee.
Wederom bedankt voor de reactie
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

di jun 02, 2009 12:04

Okey. Ik kan nu nog even geen foto maken, de auto staat bij mijn moeder thuis, en ze gaat eind van de week de thema ophalen. Maar ik weet nu wat jullie bedoelen.
Wat jullie dus zeggen is: Haal om te beginnen de stappenmotor eraf en maak deze goed schoon, en kijk dan of het beter is. Dat lijkt me een goed idee om daar maar eens mee te beginnen.
Dan komt bij mij wel de vraag naar boven: Wat is precies de functie van de stappenmotor, hoe werkt deze, en wat heeft dit te maken met de LMM of de stecker van de LMM. Ik ben misschien wat nieuwschierig, maar de 33 is voor mij een bijzonder nieuwe auto en ik rij zelf met een auto uit het carburateur en contactpunten :banana: tijdperk. Daarom zijn het voor mij bekende kreten, maar wat het allemaal doet.... geen idee.
De 33 1.4 met marelli injectie heeft geen lmm meter, volgens mij heeft dit systeem een soort onderdruk meting dmv een
sensor en een slangetje (heb je dat niet losgetrokken? ).
Lijkt me in ieder geval niet de bedoeling die los te trekken, de inspuitcomputer berekend hiermee de benodigde hoeveelheid brandstof etc..
De stappenmotor regelt de toevoer van lucht wanneer de gasklep dicht is (sommige systemen regelen gewoon de gasklep ipv een extra lucht toevoer). Op deze manier kan de inspuitcomputer het stationair toerental regelen. Bij een auto met carburateurs gebeurd dit nog met een stelschroef die er voor zorgt dat de gaskleppen niet helemaal dicht kunnen.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

alfajasper
Junior Member
Junior Member

di jun 02, 2009 12:57

Ik denk dat hij de stekker van de luchttemp. meter heeft gehaald.
Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan op mijn 33, dan loopt hij inderdaad beter.
De luchthoeveelheid wordt inderdaad met een vacuumslang via een MAP sensor geregeld.
gehad:
sud 1.2 TI 1976
sud 1.5 TI 1980
33 1.5 QV 1985
33 1.4 IE squadra 1993
nu:
156 1.8 TS squadra 2000 sportpack 3

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 02, 2009 15:14

De 33 1.4 met marelli injectie heeft geen lmm meter, volgens mij heeft dit systeem een soort onderdruk meting dmv een
sensor en een slangetje (heb je dat niet losgetrokken? ).
Lijkt me in ieder geval niet de bedoeling die los te trekken, de inspuitcomputer berekend hiermee de benodigde hoeveelheid brandstof etc..
De stappenmotor regelt de toevoer van lucht wanneer de gasklep dicht is (sommige systemen regelen gewoon de gasklep ipv een extra lucht toevoer). Op deze manier kan de inspuitcomputer het stationair toerental regelen. Bij een auto met carburateurs gebeurd dit nog met een stelschroef die er voor zorgt dat de gaskleppen niet helemaal dicht kunnen.
aha, vandaar dat ie het over plastic buisje heeft :wink:

Hylke
Moderator
Moderator

di jun 02, 2009 17:54

Misschien zit dat buisje wel verstopt.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

di jun 02, 2009 22:45

Hmm dit wordt wat ingewikkeld. Ik doe nog een poging en anders wacht ik even totdat ik een foto kan maken.
Alle vacuumslangen zijn goed en lekken niet en zijn aangesloten.
Wat ik bedoelde is het volgende: Vanaf het luchtfilterhuis (vierkante zwarte stalen box) gaat een trapeziumrubber (groot bij het luchtfilter, aflopend naar een kleinere diameter) in dit rubber (dus aan de dunne kant) zit een kunststof zwarte pijp (met zwarte opgezette letters alfa romeo) ingeschoven, en met een slangenklem vastgezet. In deze pijp (wat ik dus LMM noem en wat waarschijnlijk iets anders is) Zit een sensor of iig een steckeraansluiting. Over deze sensor gaat het dus. De reactie dat het een luchttemperatuurmeter is klonk mij niet onwaarschijnlijk in de oren. Met deze sensor dus aangesloten loopt de auto beroerd statioair (zoals alfajasper blijkbaar kon beamen)
Na wat afgedwaald te zijn ben ik dus benieuwd wat dit uiteindelijk voor misterieus component is, wat dit dan met slecht stationair draaien te maken heeft, of dit invloed heeft op de werking van de stappenmotor en uiteindelijk of dit een verhoogd co gehalte kan veroorzaken. En zo niet ga ik toch de stappenmotor reinigen en kijken hoe het dan met het co waarde gesteld is.
Ik heb even in mijn geheugen moeten graven, maar volgens mij heb ik het weer voor ogen hoe bella machina der ongetemde paarden eruit zagen onder de kap.

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr jun 05, 2009 19:40

Niemand.....? Er is hier toch vast iemand die wat meer kaas heeft gegeten van elektronica als mij...?
:Wat heeft een temperatuursensor te maken met onregelmatig stationair lopen, stuurt deze de stappenmotor aan en als deze afgesloten is doet hij dat dan niet? beinvloed dit het co percentage? Heeft het een andere reden dat hij belabberd stationair loopt met aangesloten temperatuursensor? Is het co af te stellen bij de Marelli injectiesystemen?

Gerrelt
Member
Member

vr jun 05, 2009 20:44

OK, ik ben geen expert, maar ik kan wel wat gis-werk doen... :)

Die sensor is inderdaad je luchttemperatuur sensor.

Het kan zijn dat die sensor helemaal niet kapot is, maar dat de motor in noodloop loopt door het loskoppelen van de stekker.

Hij heeft dan minder vermogen, omdat hij allemaal standaard waarden aanhoudt.

Voor de duidelijkheid, we hebben het over sensor nummer 14 in dit schema:

Afbeelding

Je kunt de sensor doormeten, volgens dit tabelletje:

Afbeelding

Moet de sensor een weerstand hebben van 2000 tot 3500 ohm hebben bij 20 graden celsius.

Dus, even je multimeter voor de dag halen, op ohm zetten, en wachten totdat het weer es 20 graden wordt hiero in Nederland..

:)
homepage

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

za jun 06, 2009 09:01

Je bent een held! Dat maakt het allemaal al een stukje duidelijker.
Als ik dus goed begrijp wat jij zegt, gaat het geheel in noodloop wanneer je die temperatuursensor loskoppelt, en niet alleen het signaal van de luchttemperatuur? Dan wordt alles al wat duidelijker aangezien de sensor inderdaad niet kapot is (heb hem al eens doorgemeten en verwisseld voor een ander) maar moet ik het probleem ergens anders gaan zoeken. Iemand een idee??
Mijn dank voor de moeite!

Ab
Member
Member

za jun 06, 2009 13:13

Hoi

ik heb ook al een paar keer gezeur gehad met mijn alfa 33 bij de apk over een te hoog co
en kon toen ook niks vinden tot ik een tip kreeg van een kennis
vlak voor je naar de apk gaat de moter goed heet trappen (belast)
:D dit heb ik de laatste 2 apk keuringen gedaan en inderdaad geen co problemen meer :D

mvgr Ab
Alfa Mito rijder

Terug naar “Algemene Technische vragen”