Pagina 1 van 1

Alfa 146 1.4 ts loopt stationair slecht

Geplaatst: vr mei 29, 2009 23:10
door willemd
Hallo,

ik heb een probleem met mijn alfa:

Nadat ik mijn dynamo kapot heb gehad(nieuwe opgezet) heb ik problemen met rijden. Als de auto na het starten een minuutje of twee stationair staat te draaien dan begint het toerental op en neer te gaan(niet boven normaal uit). ook tijdens het optrekken lijkt het of de 146 zich in houd. Een vaste snelheid(bv. 100) is geen probleem. Maar als ik in de file kom te staan en het toerenta; begint op en neer tegaan is het soms moeilijk om weer op gang te komen. Als ik het gas dan verder in trap lijkt het alsof er knallen in de inlaat zijn.

Wie heeft er een idee ?

Alvast bedankt,

Willem

RE: Alfa 146 1.4 ts loopt stationair slecht

Geplaatst: za mei 30, 2009 00:58
door WhizzMan
Het klinkt als valse lucht of een slechte lambdasonde (of aansluting). Ik zou de bekabeling van je lambda nalopen en controleren of je nergens een lek in je uitlaat voor de lamba hebt, of in je inlaatkanaal. Mocht je er niet uitkomen daarmee, kijk dan eens of je je ECU kan (laten) uitlezen.

RE: Alfa 146 1.4 ts loopt stationair slecht

Geplaatst: za mei 30, 2009 10:24
door willemd
oke, zal eens kijken.

Als hij begint te haperen met toerental dan is het niet of hij lucht tekort komt, je hoort em happen. Ook hoor ik de regelaar voor de stationtoerental(die zit tocg voor de potentionmeter voor gasklep) steeds tikken wanneer hij naar lucht snakt. Die blijft dan schakelen. Als ik de aansluiting van de LMM eruit trek dan looppt hij stationair wel goed, gaat het lampje van injectie wel branden en hij komt dan ook niet hard van zijn plek. LMM werkt dus wel zou je zeggen !!??

Waar zitten de lambdasondes ? ik ben niet zo'n hele dikke autotechneut......

Hoor het graag,

Groet,

Willem

Re: RE: Alfa 146 1.4 ts loopt stationair slecht

Geplaatst: za mei 30, 2009 15:17
door WhizzMan
oke, zal eens kijken.

Als hij begint te haperen met toerental dan is het niet of hij lucht tekort komt, je hoort em happen. Ook hoor ik de regelaar voor de stationtoerental(die zit tocg voor de potentionmeter voor gasklep) steeds tikken wanneer hij naar lucht snakt. Die blijft dan schakelen. Als ik de aansluiting van de LMM eruit trek dan looppt hij stationair wel goed, gaat het lampje van injectie wel branden en hij komt dan ook niet hard van zijn plek. LMM werkt dus wel zou je zeggen !!??

Waar zitten de lambdasondes ? ik ben niet zo'n hele dikke autotechneut......

Hoor het graag,

Groet,

Willem
De lambdasonde zit in je uitlaat, net voor je katalysator.

De LMM geeft wel signaal af, dat is duidelijk. Maar of dat signaal ook klopt met de hoeveelheid lucht die er langs stroomt, is niet helemaal duidelijk. Op het moment dat jij de stekker van de LMM lostrekt, zal de ECU in noodloop gaan, waarbij er een aantal metingen niet meer meetellen. Het zou dus goed kunnen dat jij sensor X lostrekt waardoor de ECU sensor X, Y en Z niet meer uitleest. Als de fout dan niet in sensor X zit, maar in sensor Y of Z, is het symptoom weg, maar heb je niet de sensor gevonden die de oorzaak is.

Je zou kunnen kijken of iemand met een 1.4 bij jou in de buurt even van LMM wil ruilen, dan kan je kijken of dat je problemen oplost zonder dat je gelijk hoge kosten moet maken voor een nieuwe sensor. Het zelfde geldt uiteraard voor iemand die kan uitlezen. Dat de garage daar geld voor vraagt is logisch, maar soms heb je geluk en heeft een hobbyist ook apparatuur of vind je een garage die het gratis voor je doet.