Pagina 1 van 2
Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo's
Geplaatst: vr mei 29, 2009 18:13
door Stuurwiel
gegroet,
mijn Bertone heeft een "wiebelkont". Rechtuit rijden gaat prima, echter na een zijdelingse bewegingen (bochten, van rijbaan verwisselen) wil hij nogal zijdelings nadeinen. voorwielophangning is uitgelijnd, de twee zijdelingse ringen van de T-baral al door polyurethaan exemplaren vervangen.
Dit heeft nog niet veel resultaat opgeleverd
De volgende stap is de diabolo's van polyurethaan monteren. Hoe kan je deze het best (eenvoudigst) vervangen? de moer heb ik al los, echter verder kom ik niet. Moet ik de as zijdelings wegdrukken of kan ik de bout/as vand de diabolo's losmaken?
advies is welkom
Steffen
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: vr mei 29, 2009 18:35
door siegerdehaan89
Diabolo's NIET van poly monteren!!
Het is een starre achteras dus moet kunnen draaien om dat punt. Gewoon standaard rubber monteren dus.
Je zegt dat er al poly ringen in de T-bar zitten, das goed.
Nu nog 4 nieuwe bussen in de trekstangen, geen montreal of poly meuk, want nogmaals, het is een starre achteras.
Bij een race-koets kan het allemaal wel want doorgelast/kooi/verstevigd, jouw koets zal wel standaard zijn en met powerflex meuk kan je as gewoon minder kantelen, dus gaan de krachten in de koets zitten en dat wil je niet.
Kortom, overal frisse standaard rubbers in wat mij betreft (meningen zijn erover verdeeld overigens) en poly ringen de T-bar. Wat mij betreft voldoende en leverde mij altijd een strakke niet deinende kont op.
Succes!
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: vr mei 29, 2009 21:57
door MiaGiulia
Volgens mij is dit de wijze: met dank aan Juultje aka Barend 105 Workshop;
Wat ik altijd doe is het volgende.
Wielen er af (wagen staat dus omhoog). Achterveren, dempers + draagarmen los van de achteras. De as hangt in de vangbanden. Haal de cardanas flens los van de achteras, deze kun je makkelijk aan de T-bar ophangen tijdelijk. Vervolgens kun je de bout van de diabolo loshalen en kun je de as precies genoeg naar rechts bewegen. De boel blijft in de vangbanden hangen dus niet veel kracht nodig. Op een brug duurt het een uurtje als alles gangbaar is.
Succes,
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: vr mei 29, 2009 22:31
door Stuurwiel
gegroet,
dat lijkt mij een vrij makkelijke manier om de achteras zijdelings te bewegen.
ik heb een vraag.: waarom de kardanas los te halen? zit hier niet genoeg speling in?
morgen ga ik het proberen.
Alhoewel, de laatste keer dat ik de achterveren heb verwisseld, kostte mij 3 maanden fysiotherapie.
Re: RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van dia
Geplaatst: vr mei 29, 2009 22:38
door edwinvanpoeijer
Diabolo's NIET van poly monteren!!
Het is een starre achteras dus moet kunnen draaien om dat punt. Gewoon standaard rubber monteren dus.
Je zegt dat er al poly ringen in de T-bar zitten, das goed.
Nu nog 4 nieuwe bussen in de trekstangen, geen montreal of poly meuk, want nogmaals, het is een starre achteras.
Bij een race-koets kan het allemaal wel want doorgelast/kooi/verstevigd, jouw koets zal wel standaard zijn en met powerflex meuk kan je as gewoon minder kantelen, dus gaan de krachten in de koets zitten en dat wil je niet.
Kortom, overal frisse standaard rubbers in wat mij betreft (meningen zijn erover verdeeld overigens) en poly ringen de T-bar. Wat mij betreft voldoende en leverde mij altijd een strakke niet deinende kont op.
Succes!
Idd gewoon meteen overal verse rubbers in alhoewel dat niet meer in een "kwartiertje" te fixen is.
Ik heb trouwens gewoon een 'powerflex' diabolo rubber in de spider, gaat gewoon goed hoor. De gewone rubbers die je op dit moment koopt zijn
volgens mij ook al harder dan de originele rubbers. De rubbers die later op de Montreal gebruikt werden waren dacht ik al van een hogere kwaliteit.
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: za mei 30, 2009 09:48
door gtv 105.21
Hallo
Ik rijd met een T-bar met een unibal, ik ben er nog steeds erg happy mee en ik rijd nu al een jaar of 7/8 mee denk ik zo, heb toen bij OKP gekocht, verder zijn zitten er versterkte rubbers in.
Wat ik wel moet zeggen is dat de kont met wat minder gevoel uitbreekt, dat is het enige negatieve wat ik met die setup heb.
En wel belangrijk dat de achterkant constructief goed in elkaar zit want het geeft wel veel meer krachten op de ophangpunten.
Han

RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: za mei 30, 2009 10:39
door siegerdehaan89
ik heb ook die powerflex diabolo's gehad, 2 maal. Ik houd het bij std rubber....
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: za mei 30, 2009 17:34
door Stuurwiel
Gegroet
ik heb net de diabolo's geinspecteerd. zagen er nog goed uit.
als lapmiddel heb ik een 4mm dikke ring tussen de opvulring en een diabolo gedaan. de theorie zegt mij dat ze dan strakker opgesloten zitten. de test ritwas een teleurstelling

. boven de 130 snel van rijbaan verwisselen en de kont deint stevig na. daar moet je wel alert op zijn!
Dit lapmiddel werk dus ook niet.
nog andere lumineuze ideeen voordat ik de achteras los haal?
Re: RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van dia
Geplaatst: za mei 30, 2009 21:39
door MiaGiulia
Gegroet
ik heb net de diabolo's geinspecteerd. zagen er nog goed uit.
als lapmiddel heb ik een 4mm dikke ring tussen de opvulring en een diabolo gedaan. de theorie zegt mij dat ze dan strakker opgesloten zitten. de test ritwas een teleurstelling

. boven de 130 snel van rijbaan verwisselen en de kont deint stevig na. daar moet je wel alert op zijn!
Dit lapmiddel werk dus ook niet.
nog andere lumineuze ideeen voordat ik de achteras los haal?
Je geeft het zelf al aan, lapmiddel werkt niet. Dus doe het gelijk goed en vervang de rubbers in langsarmen en diabolo, is even werk maar geen lapmiddel maar de enige juiste manier om het probleem op te lossen. Mogelijk aanvullend je dempers nader inspecteren.
Succes.
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: zo mei 31, 2009 10:22
door gtv 105.21
Heb je wel velgen met de juiste Et-waarde onder de auto liggen.
Toen ik mijn bertone 13/14 jaar geleden kocht zaten er onder de auto Ford velgen, altijd zoeken bij spoorvorming en ook erg gevoelig op de kont bij rijbaan wisselingen op de snelweg.
Han

RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: zo mei 31, 2009 10:29
door siegerdehaan89
Ik had best dikke dingen onder de turbobert (et~ 20 en 15x7J met 195 banden) en nergens last van hoor Han! Of was dat nog niet serieus genoeg

RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: di jun 02, 2009 11:33
door Wilbert ARparts
vervangen Diabolo's kan rapper:
- carr. op bokken zetten.
- krik onder t diff.
- splitpen en moer van diabolo rubber loshalen.
- onderste moeren schokdempers loshalen en schokdempers 'omhoogdrukken' (zijn dus los van de draagarm).
- krik laten zakken: as hangt nu in de vangbanden.
- dan met een voet de as opzij drukken zodat deze uit het oog van de T-bar komt.
- rubbers vervangen en het zaakje weer monteren.
- moer diabolorubbers pas vastzetten als de auto weer op de wieletjes staat.
Ruim onder n uur...

Re: RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van dia
Geplaatst: di jun 02, 2009 15:48
door Zaagauto
vervangen Diabolo's kan rapper:
- carr. op bokken zetten.
- krik onder t diff.
- splitpen en moer van diabolo rubber loshalen.
- onderste moeren schokdempers loshalen en schokdempers 'omhoogdrukken' (zijn dus los van de draagarm).
- krik laten zakken: as hangt nu in de vangbanden.
- dan met een voet de as opzij drukken zodat deze uit het oog van de T-bar komt.
- rubbers vervangen en het zaakje weer monteren.
- moer diabolorubbers pas vastzetten als de auto weer op de wieletjes staat.
Ruim onder n uur...

Zo heb ik het ook altijd gedaan en werkt prima...
Echt "deinen" zit volgens mij niet in de rubbers... zelfs indien versleten zit er maar zo weinig ruimte in.... natuurlijk merk je verschil als je ze vervangt maar deinen?
Is misschien eerder de veren / dempers combi?
Wat ik me heb laten evrtellen is dat, aangezien originele diabolo-rubbers uberhaupt niet meer leverbaar zijn, alle after-market versies sowieso van een compound zijn dat sterk lijkt op de toenmalige versie voor de Montreal (harder dan standaard) omdat er geen hond meer is die de slappe versie wil...
Indien correct gemonteerd geven de polyurethaan versies teveel het dreunen door naar de body en zijn ERG stijf...
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: zo jun 07, 2009 14:50
door Stuurwiel
gegroet
net een uurtje onder de bertone gelegen met als resultaat:
- carr. op bokken zetten. ZONDER PROBLEMEN
- krik onder t diff. FLUITJE VAN EEN CENT
- splitpen en moer van diabolo rubber loshalen. EENVOUDIG
- onderste moeren schokdempers loshalen en schokdempers 'omhoogdrukken' (zijn dus los van de draagarm). OOK ZONDER GROTE PROBLEMEN
- krik laten zakken: as hangt nu in de vangbanden. DE ZWAARTEKRACHT HELPT
- dan met een voet de as opzij drukken zodat deze uit het oog van de T-bar komt. MET GEEN MOGELIJKHEID MEER DAN DRIE CENTIMETER!!
- rubbers vervangen en het zaakje weer monteren. HELAAS
- moer diabolorubbers pas vastzetten als de auto weer op de wieletjes staat.ZOVER ZIJN WE NIET GEKOMEN
ik denkt dat door de voorste rubbers van de langsarmen onvoldoende speling zijdelings bestaat. het postieve is dat deze rubbers waarschijnlijk nog voldoende stevig zijn!
verder raakt de aandrijfas nog niet de tunnel.
eventueel ook nog de stabilisator stang loshalen?
nog andere ideeen voordat ik de boel er onderuit sloop?
RE: Bertone rechtuitstabiliteit en het vervangen van diabolo
Geplaatst: zo jun 07, 2009 18:27
door @lfa@lgra
Das jammer want je was er bijna...
Heeft iemand ooit overwogen de binnenste diabolo door te zagen (dwarsrichting) ?? Het is dan niet noodzakelijk om de as geheel uit de t-bar te drukken en eenmaal gemonteerd zit alles voor 100 % opgesloten.
Maar als het echt niet gaat draai je de zes bevestigingsbouten van je T- bar toch los?? Monteren is best te doen als je een grote tang hebt om de lagerbussen op de uiteinden weer in juiste positie te draaien.
ALS ER EEN GAT GOED VOOR ZIT KUN JE EEN DIKKE KRUISKOPSCHROEVENDRAAIER DOOR HET GAT STEKEN WAARNA JE DE LAGERBUS SIMPEL KUNT DRAAIEN.
daar komt bij dat de bouten niet voor niets een punt op het uiteinde hebben. Ze zijn zelfcentrerend als je er een stevige mep op geeft.