Pagina 1 van 1
Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 12:24
door theolaf
Beste mensen,
Sinds de aankoop van een prachtig uitziende ALFA 33 1.7 brand het lampje van het koelvloeistofnivea op de ALFA CONTROL continue. Nou heb ik bijna een kwart liter koelvloeistof in het reservoir gemikt maar lampje blijft branden. Nou zitten er wel twee doppen op het reservoir, een grote en een kleine. Ik heb het reservoir bijgevuld via de grote dop. Echter na een tijdje te hebben gereden blijkt bijna al die koelvloeistof weg te zijn....lijkt me niet dat dat normaal is dat je na elke rit je koelvloeistof moet bijvullen. Moet ik het soms via die andere (kleinere) dop bijvullen. Ben ff van het padje....iemand een idee of eenzelfde ervaring.
gr Olaf
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 12:40
door Luc33
Op het reservior zit een grote dop met een slag eraan. Daar moet het koelvloeistof in. Maar als je het na een klein ritje weer bij moet vullen dan lekt hij ergens. Denk aan slangen, waterpomp, radiateur, koppakking, kachel ( stinkt het zoetig in de auto?)
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 13:56
door theolaf
Mmmm...na elke rit een halve liter koelvloeistof lijk me niet helemaal normaal. Zou de koppakking lek kunnen zijn? Koelreservoir is vrij smerig van binnen. Hoeveel liter gaat er eigenlijk in zo'n reservoir?
Olaf
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 14:16
door Luc33
Koppakkiing ZOU lek kunnen zijn ja, maar ga eerst eens kijken of hij niet ergens anders vloeistof verliest. Een slang is makkelijker te vervangen dan een koppakking
In totaal gaat er iets van 4 of 5 liter in.
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 16:16
door Rens 1.7QV
Hmmm bij mij is dat potje ook vies. Kijk eerst of die ergens lekt en ga niet meteen van het ergste uit. Mijn 33 verbruikt soms ook best veel en daarna weer minder

. enz... Zou eerst even afwachten wat die verder doet.
Rens
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 16:37
door Raimon
Ik heb hetzelfde gehad, bij mij bleek de koppakking eruit te liggen. Hoeft uiteraard niet te betekenen dat dat bij jou ook zo is! Kan inderdaad zomaar ook een poreuze slang of iets anders relatiefs onschuldigs zijn⦠Heb je geen last van verlies van vermogen/inhouden? Mayo (sludge, witte afscheiding) onder je olievuldop? Klotsend geluid van achter je dashboard?
PS: er gaat trouwens 7 liter koelvloeistof in het koelsysteem..
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 17:43
door theolaf
Ik denk dat er ook iets met die sensor is die het vloeistofniveau meet aangeziend de ALFA control lampje hiervoor continue brand. Als ik de vloeistof bijvul tot max dan blijft ie gewoon branden. Is er nog een andere manier om te testen of die sensor goed werkt? En is ie makkelijk te vervangen anderzijds?
Olaf
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 18:59
door Raimon
Als je merkt dat de auto daadwerkelijk koelvloeistof verbruikt, is de sensor even minder van belang, denk ik... Achterhaal eerst eens waar het lek zit..
RE: Koelvloeistofniveau en sensor
Geplaatst: di jun 21, 2005 19:04
door Remco S
controleer de koelslang even die vanaf de thermostaat naar het inlaatspruitstuk (bestuurderszijde loopt. Deze die gaan vrij vaak kapot omdat deze slang gelijk boven de motor en onder het inlaatspruitstuk zit (eigenlijk te heet voor de slang)