Gavyn88

Cylinderkop plaatsen+ Mechanische spanner Alfa 75

di mei 26, 2009 12:16

Hoi allemaal ik heb 2 korte vraagjes

Ik heb de Cylinderkop van mn v6 afgehad

Zoals jullie misschien wel weten zit deze vast op draad-einden en niet met moeren.
Moet ik nou bij het terug zetten van de koppen de bouten die bij die draad-einden horen vervangen of niet??
ik weet dat dit bij moeren wel het geval is.

Dan had ik nog een vraagje weet iemand misschien waar ik een hydroulische spanner kan vinden voor mn distributieriem?

andere vraag zie een paar posts lager
Laatst gewijzigd door Gavyn88 op di mei 26, 2009 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

alfa 75&90 driver
Member
Member

RE: Cylinderkop terug plaatsen Alfa 75

di mei 26, 2009 12:55

hydrolisch is niet meer verkrijgbaar, hebben hetzelfde probleem gehad met die van mijn pa zijn 164 2 weken geleden, is een mechanische op gekomen.

Denk dat hier op het forum wel het een en ander erover geschreven is hoe je de hydrolische droog legt.

Gr Stefan
Alfa rosso 130 75 Indy
Alfa 75 Turbo numerata antraciet
Alfa 75 Turbo Europa Evo replica AR555
2x bianco caprodimonte 90 2.0 IE
Ducati 900ss nuda '97

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 26, 2009 15:14

Als nu eens in de index (zie sticky bovenaan tecnisch vragen) :idea: kijkt, zie je zo een interessant topic staan....... :wink: Nou vooruit dan, de directe link: hydrolische riemontspanner modficeren.

Kopbouten (jij noemt het tapeinden) en kopmoeren (jij noemt het bouten) van een V6 (en ook van een nord evenals de kopbouten van een boxer) kunnen gewoon hergebruikt worden. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gavyn88

di mei 26, 2009 23:33

Hej Bedankt voor de info Alessandro,
Ik zag dat jij ook een 75 3.0 v6 hebt
ben jij bekend met het probleem dan een mechanische spanner alleen maar 1 kant in werkt?

bijvoorbeeld als je de auto parkeert in zijn eerste versnelling en hem dan achteruit duwt of rolt dat dan de spanner niet werkt en dus de distributieriem kan verspringen

is dit bekend bij jou of bij iemand anders misschien?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 26, 2009 23:43

Ik ken de verhalen en ook uit eerste hand.... voor mij geen mechanisch ontspanner dus. :wink:
Zie de link die ik geplaatst heb over de modificatie. Lees het eens rustig door. Het is een modificatie, die ik niet verzonnen heb, maar al heel wat jaren met succes wordt doorgevoerd. Het heeft eigenlijk niet zoveel om het lijf, maar is wel betrouwbaar gebleken.
Ik ken geen enkel voorbeeld van distributieschade bij deze mod. Bij de mech. spanner wel dus....
Laat je niet mislijden door de 'high-tech' foto's in de openingspost, het enige, wat je eigenlijk hoeft te doen is de olietoe- en afvoer dichtmaken.
Verder gebruik en monteer je 'm net als origineel de bedoeling is. Werktperfect!
Je kan ook gewoon de originele constructie handhaven en wat olielekkage voor lief nemen. :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Cylinderkop plaatsen+ Mechanische spanner Alfa 75

wo mei 27, 2009 00:13

v6 heeft tapeinden met moeren... :wink:

kopbouten zijn meestal rekbouten en die moet je vervangen als ze uitgerekt zijn. aangezien dat lastig te zien/meten is is het algemeen gebruik om deze tegelijk te vervangen met de koppakking.

"the head stud is an engineers decision, the head bolt is an accountants decision" Corky Bell- Maximum Boost. 8)

Tapeinden brengen de krachten van het aantrekkken anders ( beter) over als bouten, vndaar dat dit de betere methode is. Voor veel high-performance motoren kun je setjes kopen van bv ARP om de bouten te vervangen door tapeinden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gavyn88

wo mei 27, 2009 11:27

Ok Ik zou de spanner graag aanpassen maar het geval is nou zo
er zit al een mechaniche spanner in
Deze is al vervangen voordat ik de auto had..

Dus vandaar als iemand weet waar ik nog een hydraulische kan krijgen
heel graag

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 27, 2009 13:35

Oké, duidelijk.... maar dan kan je ook overwegen om een goede gebruikte uit te zoeken. (je hebt zo gezien/ gevoeld/ gehoord of ie bruikbaar is)
Hangt een beetje van de regio af, waar je woont, waar je het beste redelijkewijs kunt gaan winkelen. :wink:

Gavyn88

wo mei 27, 2009 15:29

Nou brand maar los zou ik zeggen ik heb al bij Alfa Nord gevraagd maar die kon ze niet meer leveren.

Als jij iemand weet waar ik een gebruikte zou kunnen vinden hoor ik het graag

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 27, 2009 17:07

Zie pb ;)

Dit heb je allemaal nodig:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de te maken aanpassingen, zie de eerder geplaatste link ;)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Cylinderkop terug plaatsen Alfa 75

wo mei 27, 2009 17:56

H
ben jij bekend met het probleem dan een mechanische spanner alleen maar 1 kant in werkt?

bijvoorbeeld als je de auto parkeert in zijn eerste versnelling en hem dan achteruit duwt of rolt dat dan de spanner niet werkt en dus de distributieriem kan verspringen

is dit bekend bij jou of bij iemand anders misschien?
Wie gaat er nou zijn alfa parkeren en dan vervolgens in de versnelling naar achteren duwen??? Daar heb je toch een achteruitversnelling voor? :wink:
of is inparkeren zo moeilijk? :lol:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

ericj
Full Member
Full Member

wo mei 27, 2009 18:07

Nou, met kleppen stellen doe ik het wel eens ja, liever stukkie terug dan complete rotatie naar voren.

---
Eric

Gavyn88

wo mei 27, 2009 18:14

Het gaat er vooral om dat hij de verkeerde kant in rijd als de versnelling waar hij in staat.

Ik had het bijvoorbeeld bij het uitparkeren.
rolde de auto nog achteruit terwijl ik al de koppeling liet opkomen om vooruit te rijden

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Cylinderkop plaatsen+ Mechanische spanner Alfa 75

wo mei 27, 2009 18:52

Nou, met kleppen stellen doe ik het wel eens ja, liever stukkie terug dan complete rotatie naar voren.

---
Eric
maar dan zie je wat er gebeurd, je staat er met je neus bovenop....

anyway, ik wil geen welles/nietes spelletje starten.
Laat ik het zo zeggen: ik heb een mechanische spanner gemonteerd en ik duw de 75 (tijdens klepstellen/controle of bdp bepalen) ook weleens in de versn. achteruit.. T is mij nog niet gebeurd dat het hele torretje van tijd sprong..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gavyn88

wo mei 27, 2009 20:11

OK ik was gewoon even benieuwd of dit kon ik heb namelijk 2 inlaatkleppen gemolt door dat waarschijnlijk mijn distributieriem versprong
en ik hoor van verschillende kanten dat dit kan komen door die mechanische spanner...

en ik kan me ook niet veel anders bedenken als bovenstaand genoemd maar dan met inparkeren

want ik parkeerde mn 75 en toen ik hem weer starte een uurtje later maakte hij een heel diesselend geluid.
waarschijnlijk omdat die riem versprongen was en hij kleppen aan het aantikken was

Ik weet anders ook niet hoe dit anders zou kunnen komen jullie misschien wel? alle ideeen welkom :)

Want ik heb dit liever niet nog een keer, heb nou mn cylinderkoppen moeten laten reviseren
Dus als het ergens anders door komt moet ik misschien nog iets laten repareren om te voorkomen dat dit nog een keer moet gebeuren

Terug naar “Algemene Technische vragen”