Pagina 1 van 1

Electronisch probleem 156

Geplaatst: do mei 21, 2009 15:01
door Raffel01
Heb een 156 uit 2002, zo'n tussenmodel met die zilveren console in het midden. Gisteren onder het rijden ging het waarschuwingslampje branden dat de VDC kapot is. Even later hield ook de radio er mee op. Vanmorgen kwam ik erachter dat mijn achteruitrijverlichting, en de remlichten ook niet werken. Even in het boekje gesnuffeld, en ben begonnen met het vervangen van de zekering voor de achteruitrijverlichting. Na het vervangen de auto in zijn achteruit gezet, en meteen sprong de zekering weer stuk. Zou het kunnen dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt die al deze problemen veroorzaakt? Zijn er bij de 156 vaste punten waar meestal de stroomdraad breekt? Bij de kofferklep of zo? Wil graag zelf proberen het probleem te vinden voordat ik er mee naar de dealer gaat. Als het inderdaad kortsluiting of zo is, moeten zij ook gaan zoeken, en hoe langer dat duurt hoe mee me dat gaat kosten. Al vast bedankt voor de reacties!

RE: Electronisch probleem 156

Geplaatst: za mei 23, 2009 22:36
door Lancelot
Als de zekering er gelijk weer uit klapt, zal er zeker kortsluiting zijn ergens. Probeer het eens met elimineren, draai bijv een van de lampjes van de achteruitrij verlichting eruit en kijk wat er gebeurt. Overigens ga ik er vanuit dat een zekering met dezelfde amperage hebt gebruikt.

RE: Electronisch probleem 156

Geplaatst: zo mei 24, 2009 09:17
door paulsteeman
Das interessant,

Bij mij zes weken geleden ook grote problemen met 146:
Ramen werkten niet mee, complete verlichting en instr. paneel uitgevallen.

Na reparatie van twee voedingsdraden die echt door waren in kabelboom naar instr. paneel gebeurde een kleine week later weer hetzelfde: de service zekering klapte er uit met bovenstaand als gevolg.

Dingen uit gaan sluiten door afzonderlijk dingen te bedienen: in zijn achteruit gezet en de zekering klapte.

Ik heb de stekker op de bak losgekoppeld en daarna was het over.

Ik moet nog even de bedrading doorlussen om te zien waar het probleem zit: schakelaar op de bak of bedrading.

Grappig: twee modellen, zelfde probleem.

Bij mij overigens wel een defecte computer als resultaat: koelventilatie ermee uitgescheden. Dit door nieuw circuit zonder computer opgelost. Rest is wel gewoon normaal.

Sterkte.

Paul :twisted: