Pagina 1 van 1
Stilvallen van de 147 - OPGELOST
Geplaatst: ma mei 18, 2009 23:52
door Sergio
Vandaag was het zover, op een van de slechts mogelijke momenten (op weg naar het ziekenhuis) zijn wij met de 147 langs de snelweg gestrand.
Met een redelijk vaartje viel de motor plotseling uit, de toerenteller viel ook direct terug naar 0 en ik moest op de vluchtstrook stoppen. De wagen wilde niet meer starten maar na een tijd wachten (en rommelen aan wat relais van de gasinstallatie) deed hij het weer. Na 1 km viel hij weer stil, ook snel omschakelen van LPG naar benzine werkte niet.
Ik verdenk nu de BDP sensor er van de boosdoener te zijn, kan iemand dit vermoeden bevestigen? Is de BDP sensor ook de toerentalsensor? (dat maakt het plaatje compleet, samen met het stilvallen bij een warmere motor).
En is de BDP sensor bij de benzineversies ook een zwak punt? Ik dacht dat dit vooral het geval was bij de diesels.
Al met al wordt de computer morgen uitgelezen, ik zal de uitslag uiteraard hier plaatsen.
RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 07:04
door WhizzMan
Als de BDP sensor uitvalt, zal je motor in principe nog wel door horen te lopen. Als de krukassensor ophoudt met werken, krijg je in ieder geval de symptomen die je nu omschrijft. In het eerste geval krijg je wel iets in je ECU te zien, in het tweede geval zie je vaak niets met uitlezen. Het is ook mogelijk dat je een probleem hebt met de stroomvoorziening van de ECU, dat komt ook regelmatig voor, ook dat is met uitlezen vaak niet (goed) te herkennen. Controleer in ieder geval de bovengenoemde sensors en de relais en relaisvoeten bij de accubak.
De toerenteller wordt door de ECU aangestuurd dus zodra die er mee ophoudt zal je toerenteller inderdaad direct naar 0 gaan. Als het goed is zal je toerenteller ook nog aangestuurd worden als de motor niet meer draait maar de ECU wel stroom krijgt en het signaal via de krukassensor nog goed binnen komt. Je hebt dus in ieder geval al wel de aanwijzing dat de (stroomvoorziening voor de) ECU of de krukassensor een onderdeel van je probleem zijn.
RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 09:16
door Sergio
OK, dank je voor je reactie. Ik wacht het uitlaezen even af, de 147 staat nu niet bij een Alfa specialist maar bij een algemene gerage (wel met uitleesmogelijkheden).
Maar ik ken situaties van JTD Alfa's die tijdens het rijden stilvallen, waarbij de BDP sensor de oorzaak bleek te zijn. Wat is de logica hierachter?
Ik had zelf enkele relais (toen ik langs de weg stond) van de gasinstallatie schoongemaakt, er zaten geoxideerde pootjes aan, ook had ik de grote zekeringen bij de accubak er allemaal uit gehaald, maar deze zagen er goed uit, de Wegenwacht kwam er later bij en heeft ook de stekkers van de LPG ECU schoongemaakt, waarna de motor weer liep. De auto stond echter al even stil en was wat afgekoeld. Daarna ben ik weer op pad gegaan maar na 1 km viel hij weer stil. De Wegenwacht wilde niet meer komen en heeft direct een afsleep geregeld. Toen die er was startte de 147 direct en kon zo op de sleepwagen gereden worden. Ik had in die tussentijd niets aangeraakt, juist om te kijken of de motor na afkoelen weer zou werken.
Is het zo dat een krukassensor juist bij opwarming er mee kan stoppen en het na het afkoelen weer doet?
Vand e andere kant verdenk ik de hoofdstroom meer, mijn vriendin zei tegen mij dat ook het hele display van de kachelbediening uitgevallen was en later tijdens een startpoging op de vluchtstrook opeens weer aan ging. ik heb dit zelf niet gezien maar als dit gerelateerd is aan de hoofdstroom voor de ECU (?) is het een aanwijzing.
RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 11:15
door stopie
klinkt idd als een overleden BDP-sensor.
Kost de wereld gelukkig niet en een garage heeft die met een 30minuten er wel onder
RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 11:55
door WhizzMan
Ik moet meer koffie drinken voor ik vragen ga beantwoorden. Ik zit fasesensor met BDPsensor te verwisselen. In m'n bovenstaande verhaaltje moet de krukassensor dus de BDPsensor zijn en waar ik het over BDPsensor heb bedoel ik fasesensor.

Re: RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 12:00
door Sergio
Ik moet meer koffie drinken voor ik vragen ga beantwoorden. Ik zit fasesensor met BDPsensor te verwisselen. In m'n bovenstaande verhaaltje moet de krukassensor dus de BDPsensor zijn en waar ik het over BDPsensor heb bedoel ik fasesensor.

Kom dan hier maar een kop kgffie halen, kost je niks.
Dusd de voorlopige conclusie is BDP sensor!
Gevaarlijk trouwens, een 147 die niet rijdt. De Cinquecento van mijn vriendin blijkt niet van bochten op de snelweg te houden, ik ben er net op de A2 bijna uit gegleden ....

RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 14:25
door Sergio
En zojuist kwam het verlossende antwoord van de garage, de BDP sensor is gaan hemelen. De nieuwe zit er inmiddels in dus vanavond heb ik mijn ontrouwe beetje weer thuis staan.
Re: RE: Stilvallen van de 147
Geplaatst: di mei 19, 2009 16:49
door Brul(tm)
Gevaarlijk trouwens, een 147 die niet rijdt. De Cinquecento van mijn vriendin blijkt niet van bochten op de snelweg te houden, ik ben er net op de A2 bijna uit gegleden ....

Zo ben ik er op de A2 bij DIemen een keer bijna uit gegaan.... dacht op een of andere manier dat ik in de Q4 zat ....... het was echter een Opel Astra station
De schrik zat er goed in, dus ken je gevoel
Groetjes,
Marc