Pagina 1 van 2

Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 11:13
door Mini
Tja, dan heb je het ruitenwisserprobleem opgelost en dan dient zich (in de spits) het nieuwe probleem aan.
Verdelerkap compleet aan gruzelementen door een losgeraakte rotor!

Auto naar de parkeergarage gesleept en daar staat ze te wachten tot een nieuwe kap.

Is dit nou het moment om er een meteen een electronische ontsteking in de zetten? Of gewoon een nieuwe kap en rotor bestellen en monteren? (geen idee hoe je dat doet).

En dan nog een vraagje. Ik kan best een heleboel maar dit heb ik nog nooit gedaan. Is het simpel te repareren of is er een forumlid uit Haarlem dat ff mee wil kijken?

Greetz,

Joost

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 13:01
door thomfr
Hoi,

Kap en rotor kosten samen nog geen € 50,00 (royaal geteld, als er niets anders kapot is). Een nieuwe electronische ontsteking kost minstens € 200,00. voordeel is wel dat de auto vlotter start en dat je geen puntjes meer hoeft te wisselen.

Rij zelf met een electronische ontsteking en ben er erg tevreden over.

Thom

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 13:09
door bralfa
Kijk eerst eens of de oorzaak echt achter het losraken van de rotor schuilt.

Een te veel aan speling op de rotoras is meermaals de oorzaak van dit soort schade... Dan slaat de rotor dus tegen de kap aan :roll:

Re: RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 17:36
door Alessandro
Kijk eerst eens of de oorzaak echt achter het losraken van de rotor schuilt.

Een te veel aan speling op de rotoras is meermaals de oorzaak van dit soort schade... Dan slaat de rotor dus tegen de kap aan :roll:
En zo is dat! :!:

@mini: rotor en verdelerkap vervangen kan iedereen, dus jij zeker. :thumbs: Let er wel even op, dat de verdelerkap er maar op één manier goed oppast, er zit namelijk een klein nokje aan, welke in een uitsparing in de stroomverdelerbehuizing valt.

Dus vooraf even kijken, waar dat nokje nu zit en dan één voor één de bougiekabels van de oude op de nieuwe zetten. Ten minste, als die volgorde nog te ontdekken is nu...... dan kan er niets mis gaan.

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:10
door Mini
Net even een foto gemaakt...... wie oh wie. Wat mis ik nog meer behalve rotor en verdeelkap? Of is dat alles. Pfffff dit is echt wat anders dan een 2CV uit 1957....

Afbeelding

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:31
door Alessandro
:shock: :shock: Hier is veel meer kapot lijkt me!
Laat die rotor en evrdelerkap maar even achterwege...... je mag een compleet 'nieuwe' stroomverdeler regelen!
(moet voor een puntenontsteking niet moeilijk zijn en niet duur, klein lichpuntje. :wink: )

De as afgebroken en kwijt..... óf ik moet het helemaal verkeerd zien en is de foto niet recht van boven genomen... en zit (zat) de rotor met boutjes vast aan het vervroegingsmechanisme. :? Bosch of Magnetti Marelli? Hoe langer ik kijk, hoe meer ik ga twijfelen....
Denk, dat het een Marelli dinges is.... zal straks eens kijken, wist me niet meer te herinneren, dat die rotor zo bevestigd zit. :o :-k

Re: RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:36
door Gtv4
:shock: :shock: Hier is veel meer kapot!
Laat die rotor en evrdelerkap maar even achterwege...... je mag een compleet 'nieuwe' stroomverdeler regelen!
(moet voor een puntenontsteking niet moeilijk zijn en niet duur, klein lichpuntje. :wink: )

(as afgebroken en kwijt.....)
Volgens mij zit bij deze ontsteking een grote rotor geschroefd op de centrifugaal vervroeger!
De contactpunten zitten lager onder de vervroeger.

Dus als er geen speling op de rotoras zit dan hoeft er niet meer aan de hand te zijn.
Denk dat het een Magnetti Marelli of Ducelier ontsteking is (als ze die ook ooit gebruikt hebben)

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:38
door Alessandro
Zie edtt! :oops: :wink:

Re: RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:40
door Gtv4
Zie edtt! :oops: :wink:

Ik was te snel :oops:

:P

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:47
door ericj
Deze rotor dus. Wel even controleren of de as inderdaad geen speling heeft en in het midden zit.

---
Eric

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:53
door Andretti Molletti
Niet de rotoras zelf, maar de verstelleras op de rotoras is vaak de oorzaak....

Re: RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:57
door Zaagauto
Pfffff dit is echt wat anders dan een 2CV uit 1957....
Van de zonnige zijde belijken.. je hoeft iig geen f#@$%#$@#!%@$ ventilator te demonteren om bij de verdeler te komen... 8)

Re: RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 19:12
door Andretti Molletti
Pfffff dit is echt wat anders dan een 2CV uit 1957....
Van de zonnige zijde belijken.. je hoeft iig geen f#@$%#$@#!%@$ ventilator te demonteren om bij de verdeler te komen... 8)
of zo'n stomme pen in het vliegwiel te steken om te timen en dan die vergeten :lol:

Re: RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: ma mei 18, 2009 19:37
door Zaagauto
Pfffff dit is echt wat anders dan een 2CV uit 1957....
Van de zonnige zijde belijken.. je hoeft iig geen f#@$%#$@#!%@$ ventilator te demonteren om bij de verdeler te komen... 8)
of zo'n stomme pen in het vliegwiel te steken om te timen en dan die vergeten :lol:
KLOENK! DOETTUTNIEH!

Wat zijn het toch heerlijk simpele autootjes die 105jes... Soms snap IK zelfs hoe het werkt... 8)

RE: Verdelerkap Bertone in duizend stukken!!!

Geplaatst: di mei 19, 2009 06:32
door Engine
Op een 2cv zit zelfs helemaal geen verdeler......(als ik het me goed herinner 1 bobine die 2 bougies tegelijk aanstuurt. 1tje is een vonk in de uitlaatslag. Jaren later is dat volop toegepast omdat het emissies vermindert)

Ik heb wat moeite met de foto te bekijken (en geen expert in 105), maar is de hele as niet naar buiten gekomen? De centrifugaalgewichten hebben toch ook een eindstop ergens, volgens mij een paar cm naar onderen. Op deze manier zou bij veel toeren en een iets te slap veertje idd de verdelerkap gesloopt worden. Ook als de as naar buiten komt kan deze gaan slingeren. Kan je de as makkelijk ronddraaien met de hand? Hij hoort gekoppeld te zitten aan (ik denk) nokkenas bij dit blok en niet alleen met de motor mee te draaien.