Pagina 1 van 1

Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: ma mei 18, 2009 08:46
door Mulderij3
Hallo mede leden

Ik ben pas sinds kort in het bezit van mijn eerste alfa (156SW 1.8 uit 2004) en dus ook pas sinds kort lid van SCARB (vanaf eind vorig jaar), maar nu toch al een eerste vraag op dit forum.
Ik mijn alfa zit een mooi knopje om het ASR system uit te zetten, maar ik vroeg me af wat ASR nu eigenlijk is. Is dit enkel een anti slip hulp of is het echt een actief systeem dat door afremmen van afzonderlijke wielen je helpt om uit een slip te komen.
Tot nu toe heb ik enkel het ASR lampje aan weten te krijgen door iets te snel op te willen trekken op nat wegdek of door iets te enthousiast uit te willen accellereren uit mooie bochten...

Misschien dat dit onderwep al eerder behandeld si of zelfs in een klaverblaadje heeft gestaan (zo ja welk nummer??), hopelijk in ieder geval dat iemand een antwoord voor me heeft.

groeten
Ton.

RE: Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: ma mei 18, 2009 08:56
door alfaqv75
met google vind je een hele hoop; De traciecontrole of anti-slipregeling is dus niet meer dan een uitbreiding van het bestaande ABS: dezelfde stuureenheid, dezelfde hydraulische regelblok. Enkel kan het systeem nu ook communiceren met de motorstuureenheid en is het in staat ook remdruk op te bouwen wanneer de bestuurder het rempedaal niet indrukt.

is dus tractie control :wink:

RE: Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: ma mei 18, 2009 09:04
door Ruben
Was ook wel benieuwd dus heb het gegoogled:

http://www.alfaromeo.nl/cgi-bin/pbrand. ... 041&page=6

Het werkt dus een beetje als een slipdif. maar dan door ingrijping in Motormanagement en m.b.v. het remsysyteem.

Echte mannen rijden zelf en zonder regelingen die de auto laten ingrijpen :wink: uit zetten dat ding!

RE: Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: ma mei 18, 2009 09:05
door Engine
Het kan (doordat het ABS kleppenblok ook een hogedruk pomp heeft, extra t.o.v. normaal ABS) zelf de remmen aanspreken van individuele wielen. Daarnaast kan het een koppelreductie aanvraag sturen naar de motor ECU, en omdat ABS/ASR de hoogste prio heeft zal de motor daarop reageren. Bij benzine motoren wordt het onstekingstijdstip verstelt waardoor de verbranding zo verschuift dat er minder koppel wordt geleverd. Die regeling is namelijk heel snel, vergeleken met minder inspuiten e.d.

En ter volledigheid:
Volgende uitbreiding naar ESP is alleen met een gier sensor, een stuurhoeksensor en nog meer software. Wat ESP is?
ESP is een systeem dat wanneer je in een onderstuur of overstuur situatie terechtkomt (gedetecteerd door een verschil tussen stuurwiel(sensor) en auto reactie (gier sensor)) het een wiel afremt om zo een corrigerend effect te krijgen. Landbouwvoertuigen sturen vaak door te remmen aan een kant, datzelfde principe gebruik je dan ook bij een ESP auto. Daarom zit er ook limiet aan, voor ESP moet er dus wel grip zijn op het wiel waarmee je corrigeerd, als dat er niet is is het resultaat meestal :cry:

Zo, das de basis. Er is nog veel meer over te leren (en over de verschillen die er bestaan) en er zijn nog veel meer systemen, maar dit is de basis van chassis controls

RE: Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: ma mei 18, 2009 18:47
door Gtv4
Altijd gedacht dat ASR Alfa Self Repair betekende.



:lol:

RE: Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: di mei 19, 2009 06:22
door Engine
Alfa Self Repair? Ik heb wel vaker gehoord dat het "spookt" in de auto :lol: En het is ook goed voor echtelijke ruzies (hij deed het niet - nu doet ie het wel, je zal het wel verkeerd gedaan hebben - ....)
Om de een of andere redenen werkt het ook niet bij de duurste onderdelen....

RE: Wat is/doet ASR ???

Geplaatst: di mei 19, 2009 08:12
door Mulderij3
Heren

Allemaal van harte bedankt voor jullie serieuze en minder serieuze (maar toch leuke) reacties.
Erg handig hoor zo'n actief forum !!

Tot een volgende keer, groeten
Ton.

PS en inderdaad erg leuk om het systeem uit te zetten zodat er nog wat te spelen is, helaas maakt alfa geen achterwiel aandrijvers meer (op de 8C na dan, maar daar moet ik geloof ik nog even voor doorsparen...).