Pagina 1 van 1

Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

Geplaatst: ma mei 11, 2009 16:20
door thomfr
Hallo,

Nadat het stuurhuis van mijn Super (type met een klein ovaal plaatje bovenop het bovendeksel) een tijdje een beetje olie lekte (en ik steeds braaf bijvulde) wordt het nu langzaam meer en moet er aktie ondernomen worden.
Wat is de makkelijkste manier om de oliekering aan de onderkant van het stuurhuis te vervangen?
Gaat dit door het stuurhuis in de auto te laten zitten en de pitmanarm ervan af te halen aan de onderkant (trekker?) en dan de kering eruit te trekken en te vervangen. Of moet het stuurhuis eruit?

Thom

RE: Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

Geplaatst: do mei 14, 2009 09:09
door Stef33
Geen antwoorden? Jammer.
Ik vrees dat ik bij mijn bertone ook in de niet te verre toekomst de keerring van het stuurhuis moet vervangen. Antwoord voor een Supertje zou mij denk ik ook een eind op weg helpen?

RE: Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

Geplaatst: do mei 14, 2009 09:21
door Wilbert ARparts
Hoi Thom,

Die pitmanarm zit meestal muurvast. Je ontkomt er dan niet aan om het stuurhuis uit te bouwen...

Let op: en zijn 2 varianten Burman stuurhuizen: aan de onderkant afgedicht met een o-ring of afgedicht met een keerring.
Die laatste kun je van buitenaf vervangen.

Bij de o-ring variant moet je het huis 'zerlegen' om de o-ring fatsoenlijk te kunnen vervangen.

Je kunt ook voor het lapmiddel gaan: het huis vullen met super dikke olie of vet.

Re: RE: Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

Geplaatst: vr mei 15, 2009 08:48
door @lfa@lgra
Hoi Thom,

Die pitmanarm zit meestal muurvast. Je ontkomt er dan niet aan om het stuurhuis uit te bouwen...

Let op: en zijn 2 varianten Burman stuurhuizen: aan de onderkant afgedicht met een o-ring of afgedicht met een keerring.
Die laatste kun je van buitenaf vervangen.

Bij de o-ring variant moet je het huis 'zerlegen' om de o-ring fatsoenlijk te kunnen vervangen.

Je kunt ook voor het lapmiddel gaan: het huis vullen met super dikke olie of vet.
Als je over een hele goede trekker beschikt valt het te broberen. Simpel gaat het niet, maar het is de moeite waard toch ee4n poging te ondernemen. Het is mij ooit gelukt met een trekker van facom, die nogal nooie slanke bekken heeft die goed grip kunnen krijgen op de rand van de arm.
NOOIT gaat stoken oid.

RE: Vervangen oliekering stuurhuis Giulia Super

Geplaatst: do jun 18, 2009 13:20
door don515jz
Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuurhuis en omdat de versnellingsbak er toch onderuit was heb ik me tussendoor even op het stuurhuis gestort.
Op het werk een paar plaatjes laten snijden en een trekker gemaakt. Hij pas goed, alleen kon ik onvoldoende kracht zetten, dus bij Pa een trekker
geleend en de pitmanarm kwam vrij eenvoudig los. De arm kan je dan laten zakken en rust dan op de onderste draagarm van de wielophanging.
Als een wiel verdraait, dan kan je alles laten zakken en zie je de as en afdichting.
Afbeelding

Alleen kwam er geen oliekeerring te voorschijn. Ik heb dus het oude type met O-ring afdichting.
En om die te vervangen moet de as uit het stuurhuis worden genomen

Afbeelding

Omdat het toch al laat was geworden heb ik toen alles maar schoon gemaakt om de volgende dag een plan op te maken.
De volgende dag lag er dus weer olie onder het stuurhuis, maar nu kon ik goed zien waar het lek was en dat was niet langs de as maar langs het voorste deksel van het stuurhuis.
Omdat alle kogels loskomen wanneer je dat deksel losmaakt heb ik dat maar laten zitten en alles maar weer terug geplaatst, op moment gezet en klaar.
Ik blijf voorlopig wel olie bijvullen, ik leg een vel karton onder de auto om alles op te vangen. Wanneer de motor er uit moet (ik hoop voorlopig nog lang niet) dan neem ik het stuurhuis meteen mee.

Ter informatie, op het AlfaBB staat een uitgebreide beschrijving hoe de keerring vervangen kan worden alleen vind ik dat hij wel erg demonteert.

Don