Pagina 1 van 2

Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: zo mei 10, 2009 18:18
door Koos
Distributie vervangen, multiriem zit er nog niet op maar het gieren blijft?
Er zijn nieuwe rollen en spanner en waterpomp in gegaan.

Je zou dus kunnen uitsluiten dat het de distributie is.
En omdat de multiriem nog niet gemonteerd is dus ook alle apparaten die daar aan zitten.

Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn?
Zou het misschien de oliepomp kunnen zijn? Kan deze een gierend geluid maken?
Kan het misschien een nokkenas zijn?

Weet iemand hoe de oliepomp gemonteerd is in het blok en hoe deze aangedreven wordt?

Bedankt alvast

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: zo mei 10, 2009 19:13
door Brul(tm)
Distributieriem niet te strak gespannen :?:
Deze gaat dan ook gieren, maar dat hoor je meestal pas goed als alles op bedijfstemperatuur is.

Groetjes,
Marc

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: zo mei 10, 2009 23:10
door frankalfa
Ervanuitgaand dat dit eender is als bij de 2.5 uit een 156 wordt de oliepomp aangedreven door een kettinkje vanaf de krukas.Zit onder de krukas op t onderblok geschroefd meen ik, aan de distributiezijde. Om eerlijk te zijn lijkt t me sterk dat die giert trouwens.
Niks aan de andere kant van motor > vliegwiel /koppeling/druklager oid?

Grtz,fRank

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 11:18
door giulia-tom
Koos,

In wat voor staat was het oude spul wat eraf kwam?
Hoe staat de spanner nu?

Oliepomp? Gieren? Lijkt mij niet!
Komt die herrie niet van de vliegwielzijde - koppelingszijde?

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 13:29
door Koos
Wat er afkwam was nog allemaal in goede staat.
Spanner distributie staat tussen de merktekens.

Geluid (het gieren op motor toerental) komt aan de distributiekant van de motor en niet aan de bak (sporttronic) kant.

Het geluid is er met warme en koude motor.

Bedankt alvast.

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 15:02
door brolli21
alle rollen vervangen???
Kijk anders "even" achter de diss kap of er niets vreemds te zien is.
Had et een maandje of 2 geleden met een alto,die begon ook te piepen,en opeenste roken.
Snaar te breed,die was zichtzelf smaller aan het maken dus....

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 15:46
door giulia-tom
hmmm.....
Je weet zeker dat de kappen - achterste - bijvoorbeeld geen sporen hebben van aanloperij? Kappen eraf en kruk ronddraaien? Om het iets lichter te maken de voorste bank: bougies eruit...

Helpt niet?
Dan moeten de klepdeksels weer los.... (ja - daar ga je niet van juichen :twisted: ) bougies los en kruk ronddraaien.

Je hebt niets vermeldt over hoe de nokkenassen erbij stonden toen je de calibers plaatste?
(oliebad onderin enz ) Het was niet pikzwart aldaar?

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 19:46
door Koos
Oliebad in de bank was niet anders dan normaal, geen dikke drek ofzo.
Nokkenassen liepen volgens mij ook normaal.
Op de achterste bank stonden de nokkenassen wel een halve tand verkeerd (bougies waren zwart ipv koffiebruin).
Nu staan de nokkenassen wel weer op tijd.

Oude riem en rollen hadden geen slijtage sporen.

Zou het misschien toch de ketting van de oliepomp kunnen zijn?
Of zijn er nog andere draaiende delen aan de distributiekant?

Bedankt alvast.

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 20:05
door giardinetta
Heb je al aan je airco gedacht?
Ik heb het bij een 156 gehad en toen was het lager van de airco overleden.
Succes met je zoektocht.

Re: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 20:10
door giulia-tom
En omdat de multiriem nog niet gemonteerd is dus ook alle apparaten die daar aan zitten.
Even lezen Jan ! :wink:

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 20:17
door giardinetta
Heb ik gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik uit m'n nek lul!
Maar toch succes. :shock:

Re: RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 23:33
door Alfa4ever
Op de achterste bank stonden de nokkenassen wel een halve tand verkeerd (bougies waren zwart ipv koffiebruin).
Kleine correctie: de bougies van de voorste cilinderbank waren zwart, die van de achterste bank waren koffiebruin tot zwart. Vermoeden is dus dat dat komt doordat 1 van de nokkenassen van de voorste bank verkeerd stond aangezien ik de nokkenas zo'n 10 graden moest verdraaien voordat het kaliber er op kon

Even wat anders, met automotoren heb ik nog nooit een versleten small-end lager gehoord. Wel met een brommer. Deze maakte ook een gierend geluid. Niet te vergelijken met een big-end lager. Maar in hoeverre een brommerblokkie een maatstaf is voor een automotor???

Re: RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 23:40
door Alessandro
Even wat anders, met automotoren heb ik nog nooit een versleten small-end lager gehoord. Wel met een brommer. Deze maakte ook een gierend geluid. Niet te vergelijken met een big-end lager. Maar in hoeverre een brommerblokkie een maatstaf is voor een automotor???
Ik zou hier niet direct aan denken (vraag me niet waarom), maar ik heb wel een keer pistonpennen met ribbels gezien van een TS blok (8V) met maar 80.000km..... dus het komt voor! (neem aan, dat die lagertjes ook wel ingesleten waren ;) ) Ik heb die motor nooit verder gezien, laat staan horen draaien. :? Zou dat echt gieren? En niet mechanisch tikken/ hameren/ schuren? :-k

Re: RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: ma mei 11, 2009 23:49
door Alfa4ever
Zou dat echt gieren? En niet mechanisch tikken/ hameren/ schuren?
Tja, ik zou ook denken dat een zware V6 eerder gaat tikken dan gieren op een small-end lager. Maarja, ik heb geen referentiemateriaal. Ik heb alleen krukas- en drijfstanglagers gehoord bij automotoren. Small-end lager alleen bij een 70 cc brommer blokje. Maar 1 feit, er zit een gierend geluid in de motor, hoorbaar vanaf 1500 rpm en oplopend met het motortoerental. Zowel met koude als warme motor. En ook hoorbaar met losgenomen multiriem. We moeten toch alle opties uitsluiten.

RE: Gieren Alfa 166 2.5 V6 24v (spoedje)

Geplaatst: di mei 12, 2009 19:21
door indy
Ik heb het gehad bij het vervangen van een distributieriem van een Renault Clio. Bleek de nieuwe spanrol te zijn die gewoon niet mee draaide. Gaf ook een behoorlijk gierend geluid. Rol vervangen en het was over.