Kan dit?

Nee idioot, in je mand en neem je rust!
46%
6
Nee joh, koop nu gewoon een complete nieuwe verdeler
8%
1
Ja, tuurlijk kan dat, maar waar begin je aan?!?!
15%
2
Ja, maar niets forceren hoor!
Geen stemmen
0
Ja, jij kan dit! Ga zo door!
31%
4
Anders, met motievatie graag. ;-)
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 13
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Stroomverdeler 75 V6 reviseren => is weer gemonteerd

zo mei 10, 2009 15:50

De verveling slaat toe, dan maar een leuk pojectje...... :oops:

Vorig jaar is op het ssar de rotor van de V6 stukgeslagen. Makkelijk verholpen, nieuwe rotor plaatsen en hop, we rijden vrolijk verder.....
Maar er ligt een diepere oorzaak achter natuurlijk en die is nog niet opgelost. Er zit dus (te veel) speling op de lager(s) van de verdeler.
Ik ben nu begonnen met het demonteren van de stroomverdeler.

Afbeelding

Heb 'm al ver uit elkaar (zie boven), maar loop even vast op het volgende:
Hoe krijg ik deze plaat van de as af? Tweebenige poelietrekker? Dan moet ik deze even pas maken, maar ik ben bang, dat ik de plaat krom ga trekken hiermee. Ik heb al geprobeerd om het huis in de bankschroef te klemmen en dan de as door te slaan, maar voorlopig zit daar geen beweging in...

Afbeelding

Alternatief zou kunnen zijn (denk ik), het onderste nokje te verwijderen, maar ook dat stiftje wat er doorheen zit, krijg ik voor alsnog niet doorgeslagen. Ik kan natuurlijk nog harder slaan, maar er komt een moment, dat het stiftje gaat stuiken natuurlijk....

Afbeelding

Iemand ervaring/ de gouden tip?
Laatst gewijzigd door Alessandro op do mei 14, 2009 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Stroomverdeler 75 V6 demonteren/ reviseren

zo mei 10, 2009 16:24

Nee idioot, in je mand en neem je rust! :lol:

Grtz,fRank

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 10, 2009 18:19

Volgens mij was het toch echt het onderste stiftje dat eruit moest.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Stroomverdeler 75 V6 demonteren/ reviseren

zo mei 10, 2009 23:04

Volgens mij was het toch echt het onderste stiftje dat eruit moest.. :wink:
En dan langs boven eruit, incl. die plaat dus. De as is aan de bovenzijde wel smaller dan aan de onderzijde, vandaar dat ik twijfel.:?
(kan nu niet zien, waar de as dunner wordt)
Nog maar wat harder slaan dan. :oops:

(maar gezien de voorlopige uitslag van de pol mag ik dat dus eigenlijk niet :lol: )

jrjacobs
Junior Member
Junior Member

ma mei 11, 2009 06:40

Volgens mij kan dat asje er maar aan 1 kant uit (die stift die je eruit wil slaan met een drevel) Dat stiftje heeft een soort conische vorm zodat je wel aan de juiste kant moet slaan! Een tijdje terug moest ik de meenemer onderop 180 graden verdraaien, en zat ook te hannissen met dat stiftje..en toen kreeg ik ook die tip)
alfa 155,75,156,147, 166 , giulia 2.0 grigio, mito

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 11, 2009 22:43

Ik kon niet goed zien (zeg maar niet), of er een kant dikker was, dan de andere kant. Meten ging al helemaal niet...
Dus dan maar beide kanten op geprobeerd te slaan. Hard en vaak, maar er is geen enkele beweging in gekomen. :(

Ondertussen beraad ik mij op alternatieven... misschien iets met een pers of zo :?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 12, 2009 16:35

Ik heb er net even een verdeler van een puntenontsteking van een 4cil. nord bijgehaald. (die zou e.v.t. bij experimenteren mogen sneuvelen :wink: )
Die had ik dus in 10 minuten helemaal uit elkaar t/m de lagerbussen! Het eerder genoemde stiftje sloeg ik er zo door en toen kon de verdeleras idd zo naar boven uit de verdeler gelagen worden.

Aldus vo lgoede moet hetzelfde geprobeerd bij de V6 verdeler => no way, de stift gaat niet voor mijn geweld wijken. :evil:
Ik overweeg nu uitboren en straks weer monteren met een spanstift. :-k (ik zou niet weten wat anders en zou ook niet weten, wat er nadelig aan is)

Mee eens?

bakkebaard
Member
Member

di mei 12, 2009 18:41

Ik heb er net even een verdeler van een puntenontsteking van een 4cil. nord bijgehaald. (die zou e.v.t. bij experimenteren mogen sneuvelen :wink: )
Die had ik dus in 10 minuten helemaal uit elkaar t/m de lagerbussen! Het eerder genoemde stiftje sloeg ik er zo door en toen kon de verdeleras idd zo naar boven uit de verdeler gelagen worden.

Aldus vo lgoede moet hetzelfde geprobeerd bij de V6 verdeler => no way, de stift gaat niet voor mijn geweld wijken. :evil:
Ik overweeg nu uitboren en straks weer monteren met een spanstift. :-k (ik zou niet weten wat anders en zou ook niet weten, wat er nadelig aan is)

Mee eens?
Ik ben het er sowieso mee eens..maar geen idee waar het over gaat :P

michaelbaken
Member
Member

di mei 12, 2009 18:44

gewoon doen ,inspannen kolomboor erop en gaan met die banaan
Alfa Romeo 155 WB V6
Alfa Romeo 155 WB 16V
Alfa Romeo 155 SB V6
www.alfa155club.nl
BURNOUT

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mei 12, 2009 18:51

Ik ben het er sowieso mee eens..maar geen idee waar het over gaat :P
:jumping:

Gaat trouwens over het stiftje dat door het zwarte stukje (en de as) zit op de derde foto. :wink:

Evengoed ben ik al veel wijzer geworden, want ik weet nu 100% zeker, dat die (zoals Giuliettaevo al zei) er echt uit moet.
Aangezien het stiftje al begon te stuiken, zal het idd uitboren (met de kolomboor) worden. :twisted:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 13, 2009 14:21

Ik heb het stiftje voor 2/3 uitgeboord, met een 3.2mm boor en toen het restand erdoor geslagen. (diameter stift is 4mm) Voordeel is, dat het gat in de as nu onbeschadigd is. De oude puntenverdeler is nu donor voor de stift én voor één lagebus. Best handig om oude zooi te bewaren. :P
(het onderste lager is nog prima) Ik heb het lagertje al gemonteerd en de as erdoor gestoken => voelt meer dan prima, 200% verbetering. :D

Nu heb ik nog één vraagje: waarmee smeer ik het beste het (bovenste) lagerbusje? :-k Olie, lagervet of bijv. Inotec total power grease? Dat laatste is een dun wit spuitvet. Het onderste lagetje is niet zo'n probleem, want die komt nog wel in aanraking met oliedruk. (beetje spatsmering zeg maar) Het bovenste lagertje daarentegen, moet voor het leven gesmeerd worden..........

..... aangezien antwoorden uitbleven, zelf maar gedaan, wat me het beste leek.... het spulletje is inmiddels weer gemonteerd. (ook in de auto)
Achteraf bezien helemaal geen spannend klusje hoor. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”