Pagina 1 van 2

lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 07, 2009 17:21
door hoornstra
Zoals gemeld behoorlijk scherpe tikken in de rechter voorwielophanging, van 155 2.0 8v
Vervangen zijn veerpoot, draagarm en de auto is net gekeurd, daarbij niets bijzonders gevonden
Lawaai doet zich niet altijd voor wel vaak, je voelt het ook bij je voeten.
Probleem doet zich voor bij inveren.
Wat kan dit zijn?

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 07, 2009 18:09
door Marley164
Ik heb een soort gelijk probleem gehad bij mijn ex 164, en dat bleek bij mij het lager te zijn waar de aandrijfas doorheen gaat....( ik kan ff niet op de naam v/d bewuste lager komen... #-o )

Toen de 164 op de brug stond en ik de aandrijfas vastpakte , kon ik hem zeker 2cm heen en weer bewegen....

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 07, 2009 20:44
door Bullettooth
Reactie stangetje van de stabi?

Re: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 07, 2009 21:58
door WhizzMan
de auto is net gekeurd, daarbij niets bijzonders gevonden
De ervaring leert, dat er lang niet altijd gezocht wordt bij een keuring. ;)

Het kan een toplager van je veerpoot zijn, of een homokineet. Ook kan er een rubber van de ophanging van je anti-roll-bar niet goed zijn. Soms ziet de keurmeester ook iets als de trekstang tussen de draagarm en de anti-roll-bar gewoon over het hoofd.

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 14:46
door hoornstra
Nou we zijn eruit, het blijkt dat de fuseekogel niet goed vast te zetten is in de wielnaaf
daar zit ruimte in en dat veroorzaakt het knakken, kan echter niet beter vast gezet worden
en moeten dus op zoek naar een paar andere.

Re: RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 15:07
door WhizzMan
Nou we zijn eruit, het blijkt dat de fuseekogel niet goed vast te zetten is in de wielnaaf
daar zit ruimte in en dat veroorzaakt het knakken, kan echter niet beter vast gezet worden
en moeten dus op zoek naar een paar andere.
Zijn je fusees nou uitgewoond, of zitten er verkeerde draagarmen op? Of zijn de kogels gewoon versleten en moet je nieuwe draagarmen? Fusees heb ik nog wel liggen, ik weet alleen niet of er goede naven en/of wiellagers in zitten.

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 15:26
door hoornstra
draagarmen en kogels zijn nieuw, zat ook speling op en deze is nu weg.
Maar als de auto bij ons op de brug hangt en je trek aan de draagarmen dan schuiven de kogels in de fusees.
Zijn dus op zoek naar andere maar moeten wel goeie lagers in zitten.
Durf ook niet te zeggen of hier verschil in zit, het gaat om een 2.0 van 94

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 15:53
door Martin H
Nieuwe borgbouten voor de fuseekogel helpen ook niet? Kijk ook goed of de pen van de fuseekogel voldoende door de naaf steekt en de draagarm dus echt goed zit. Je zou niet de eerste zijn.........
Wat anders nog misschien een (beun?) oplossing kan zijn, is de spleet van de fusee iets groter maken waardoor je de borgbout verder aangehaald kan worden en de fuseepen weer klemt. Echter zeer goed controleren of die dan echt goed zit. Dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 16:02
door hoornstra
Pen van de fusee steekt er ruim bovenuit, we kunnen natuurlijk wel even kijken of de sluiptol er een keer tussen door kan
om wat meer ruimte te krijgen.

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 16:36
door indy
Ik zou kijken of je wel de goede draagarmen met de juiste dikte kogels hebt. Want om nou te gaan beunen met je wielophanging :?

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 16:37
door Engine
Even terugkomen op die stabilisator stangen; ik krijg nogal eens te horen dat de stabi niet onderdeel is van de APK. Ook al meerdere keren goedgekeurd met een gebroken stabi bevestiging aan de draagarm.

Re: RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 16:51
door hoornstra
Ik zou kijken of je wel de goede draagarmen met de juiste dikte kogels hebt. Want om nou te gaan beunen met je wielophanging :?
Lawaai zat er ook al in bij de oude draagarmen, lijkt me sterk dat het hier in zit.
Fusee zien er gebutst uit echt een gevalletje van slecht monteren of zo

Re: RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 16:54
door hoornstra
Even terugkomen op die stabilisator stangen; ik krijg nogal eens te horen dat de stabi niet onderdeel is van de APK. Ook al meerdere keren goedgekeurd met een gebroken stabi bevestiging aan de draagarm.
Stabilisator stangen zijn heel, rubbers niet super meer. Maar kan er mee door
Wat opviel is dat de stang onder auto langs de carosserie loopt, is dit normaal?

RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 17:13
door indy
Dan zou hij idd bij de naaf uitgesleten kunnen zijn. Maar dat lijkt me niet vaak voor te komen

Re: RE: lawaai voorwiel ophanging 155

Geplaatst: do mei 14, 2009 19:10
door WhizzMan
Even terugkomen op die stabilisator stangen; ik krijg nogal eens te horen dat de stabi niet onderdeel is van de APK. Ook al meerdere keren goedgekeurd met een gebroken stabi bevestiging aan de draagarm.
Stabilisator stangen zijn heel, rubbers niet super meer. Maar kan er mee door
Wat opviel is dat de stang onder auto langs de carosserie loopt, is dit normaal?
Sorry, die omschrijving kan ik niet zo veel mee. We hebben het nog over de voorste stabilisatorstang? Die hoort boven het subframe langs te lopen van links naar rechts.

Fusees van alle 8V 155 zijn hetzelfde, je hebt alleen wel/geen ABS varianten daarin. De 16V 1.6 heeft ook nog die fusees.

De 1.8 16V heeft verder naar binnen stekende armen voor het stuurhuis en de 2.0 16V heeft ook nog andere bevestigingen voor de remtangen. De uitvoeringen van de diesels weet ik zo snel niet, de Q4 en de V6 hebben ook nog een grotere afstand tussen de montagegaten van de veerpoot en weer andere aansluitingen voor de remtangen. Hopelijk kan je hiermee goede passende fusees vinden?

De laatste keer dat ik er naar gevraagd heb, hoorde alle wielophanging in goede staat te zijn en mocht er geen dusdanige speling op rubbers in ophangingen zitten dat er "metaal op metaal" mogelijk was. Dat zou betekenen dat voor de APK stabilistatorstangen en bevestiging daarvan dus wel degelijk bij de APK zouden horen. Hoe dat sinds 1 mei zit heb ik nog geen ervaring mee.

Speling op de fuseekogels of de bevestiging daarvan zou toch echt APK afkeur horen te zijn, dus de keurmeester heeft daar wel een steekje laten vallen.