Pagina 1 van 3

Inhouden 156 2.0

Geplaatst: za apr 25, 2009 23:47
door Lancelot
Technische vraag: Mijn 156 houdt af en toe bij koude motor in, alsof hij op 3 poten loopt. Niet altijd maar wel regelmatig. Boven 2500 rpm is het dan over. Verder heb ik het idee dat ik niet al het vermogen heb dat ie zou moeten hebben, al verschilt dat van dag tot dag. Iemand enig idee?

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: di mei 19, 2009 22:33
door Lancelot
Goed, inmiddels een lekke luchtslang en een defecte LMM vervangen en het is een stuk beter. Nog steeds heb ik het idee dat ik niet het volle vermogen heb, rond 4500 rpm lijkt er een dip te zitten, hij trekt niet mooi lineair door. Bij afremmen op de motor ploft hij nog steeds wat, net een Giulia maar volgens mij niet helemaal normaal. Iemand nog tips waar ik dit in kan zoeken? Moet ik richting ontsteking denken of meer in de benzine/luchttoevoer? Lambda sonde?

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: di mei 19, 2009 22:37
door dibro
Hele wilde gok: benzinefilter?

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: di mei 19, 2009 22:49
door Rogier156
Al een keer laten uitlezen?

Re: RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: do mei 21, 2009 21:45
door alfajasper
Hele wilde gok: benzinefilter?
156 heeft geen benzinefilter wat je kan vervangen, zit een onderhoudsvrij filter in de tank.

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: do mei 21, 2009 22:03
door WhizzMan
Uitlezen kan meer informatie opleveren. Check je luchtfilter en kijk of je injectors niet lekken. Lambda kan er ook mee te maken hebben. Bobines en/of bougies kunnen ook niet fris zijn.

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: do mei 21, 2009 22:10
door Lancelot
Binnenkort laat ik hem uitlezen. Komt eventuele versleten bougies dan ook naar boven?

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: vr mei 22, 2009 08:17
door Rob2000
Misschien staat er water bij je bougies? Komt wel vaker voor, kijk het eens na.

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: zo mei 31, 2009 22:50
door Lancelot
Nou hij heeft aan de computer gehangen. Ten eerste foutmelding mbt de lambdasonde. Dus die wordt vervangen. Het andere was een foutmelding mbt de klep voor "kort/lang inlaattraject" of iest in de richting. Heeft iemand enig idee waar dat in kan zitten?

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: zo mei 31, 2009 23:48
door Rogier156
Ik zou eerst de lambdasonde vervangen. Deze moet zichzelf even inleren.
Je zult dus merken dat de auto steeds beter zal gaan reageren.

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: wo jun 03, 2009 22:47
door Lancelot
Nog even niet. Kan een foutmelding uit het verleden zijn zei mijn monteur dus hij heeft alle foutmeldingen gewist en ik ga zaterdag weer naar hem terug om opnieuw uit te laten lezen. Alleen die foutmelding mbt het inlaattraject was niet te wissen, daar gaan we zaterdag ook nog naar kijken waar dat inzit.

De auto rijdt alsof hij slecht afgestelde carbs heeft... Pruttelt onregelmatig stationair en bij een heel klein beetje gas gaat het toerental heel onregelmatig op en neer.

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: za jun 06, 2009 21:13
door Lancelot
Zo weer een stapje verder. Bougies vervangen ( dit was zo te zien nog nooit gebeurd in de 130 k die de auto heeft gelopen) en luchtfilter van K&N zat lekker dicht. Nu niet meer. Bobines zagen er zeer goed uit, als nieuw. Computer gaf nog steeds lambda aan dus die is nu besteld. Heeft iemand overigens een overzicht van de foutcodes? Dat verhaal met de klep voor lang/kort inlaattraject komt ook nog steeds naar boven en geen idee waar dat nu aan kan liggen..

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: vr jul 03, 2009 15:42
door Lancelot
Lambda vervangen, maar het is nog steeds niet zoals het hoort. Overigens nog maar 30 km ermee gereden.

Nog even verder gesnuffeld en het blijkt dat er aan de linkerkant van het inlaatspruitstuk iets hoorde te zitten, er hing daar een los stekkertje. Volgens mijn monteur moet daar een kastje zitten voor het zgn. lang kort inlaattraject, maar dat is foetsie. Maar volgens mijn monteur zou je dat niet zo moeten merken...Iemand ervaringen hiermee?

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: vr jul 03, 2009 15:55
door Engine
Niet moeten merken.... :roll:
Bij een bepaald toerental schakelt er een klep om in het inlaat traject, in het kort gezegd beinvloed dit de vullingsgraad (hoeveel lucht de motor ingaat)
Het standaard kenveld voor de benzine injectie is erop uitgelegd om hierop te reageren. Als dit ding dus niet werkt is de basis instelling van de motor verkeerd.
Nu zorgt de lamda sensor ervoor dat de motor dit ook weet, en hij zal hiervoor gaan compenseren, dus minder inspuiten. Het zou nu zelfs zo kunnen zijn dat de motor wanneer de klep in de inlaat niet in werking hoort te zijn hierdoor aan de arme kant gaat draaien. Dan gaat een motor gekke dingen doen.

Ik ben wel benieuwd welke foutcode je precies kreeg van de lambda sensor. Heb het vermoeden dat de foutcode eigenlijk betekent dat de motor herkend dat ie te veel moet compenseren. De foutcode van die klep, tja, hij zit er niet op en dat herkent ie vrij snel (elektrisch circuit diagnose).

Ik zou in dit geval eerst die klep fixen, de motor regeleenheid een paar minuten van spanning afhalen (bv met de accuklemmen) en dan eens verder kijken. Als het de lambda foutcode is die ik denk dat het is zie je die dan ook niet meer terug.

RE: Inhouden 156 2.0

Geplaatst: vr jul 03, 2009 20:09
door WhizzMan
Volgens mij heeft giulia-tom nog zo'n ding liggen. Ja, je gaat het serieus merken, helemaal omdat je ECU op een noodloopprogramma overschakelt. Is dat de enige foutcode die nog terugkomt?