Pagina 1 van 2

Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 14:47
door 164 Shark
Vandaag de 164 Turbo eens laten keuren ( APK tijd) , maar helaas ......


CO percentage stationair 7,5 % , mag dacht ik max 0,5 % zijn
CO percentage bij 3000 rpm 4,5 %, mag dacht ik 0,3 % zijn

Auto was goed warm gereden voor de keuring , luchtfilter en intercooler waren 2 maanden geleden nog schoongemaakt.

Nu loopt de auto ook niet mooi stationair , met warme motor *schommelt* het toerental tussen de 500 en 1100 rpm ( soort zagen zeg maar).
Ook het benzineverbruik is wat hoger als de turbo van Bodidly,
ik kom nog steeds niet aan de 1:8 :shock: , terwijl de turbo van Renze 1:11 doet .
Lijkt mij dat de auto teveel benzine krijgt, geen idee verder...........

Lambda waarde op de testbank was 0,97.


Heeft er iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn :?:

injector die niet fris is :?:
lambdasondes :?:
een of andere andere sensor :?:
overleden katalysator :?:


Ik hoor het graag, zijn nou eenmaal niet de goedkoopste dingen om even te proberen......



Dat is dus het enige punt voor afkeur :!:, voor de rest piekfijn in orde.

PS de uitlaat lek tniet , en ik heb alles van Kristal gelezen en de koerstomat :wink:

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 14:52
door Brul(tm)
Ik zou gokken op de lambda sensor en deze als eerste vervangen/proberen.

Groetjes,
Marc

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 15:29
door WhizzMan
lambda 0,97 is nog redelijk, ik zou eigenlijk graag alle 4 de waarden van de 4-gas willen zien. Zeker gezien het zagen zou ik eerder denken aan valse lucht en niet direct aan de lambda-sonde(s). Die valse lucht kan ook in de uitlaat zitten voor de lambda, maar in de inlaat zou ik eerder verwachten. Kan je alle 4 de waardes van je 4-gas nog aan de keurmeester vragen?

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 16:29
door 164 Shark
Sorry , heb geen uitdraai gekregen, werd me alleen verteld dat die CO waardes ontoelaatbaar zijn.

Re: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 17:55
door Andretti Molletti
Vandaag de 164 Turbo eens laten keuren ( APK tijd) , maar helaas ......


CO percentage stationair 7,5 % , mag dacht ik max 0,5 % zijn
CO percentage bij 3000 rpm 4,5 %, mag dacht ik 0,3 % zijn

Auto was goed warm gereden voor de keuring , luchtfilter en intercooler waren 2 maanden geleden nog schoongemaakt.

Nu loopt de auto ook niet mooi stationair , met warme motor *schommelt* het toerental tussen de 500 en 1100 rpm ( soort zagen zeg maar).
Ook het benzineverbruik is wat hoger als de turbo van Bodidly,
ik kom nog steeds niet aan de 1:8 :shock: , terwijl de turbo van Renze 1:11 doet .
Lijkt mij dat de auto teveel benzine krijgt, geen idee verder...........

Lambda waarde op de testbank was 0,97.
Motor loopt duidelijk te rijk, dus te veel benzine... valse lucht lijkt me dan uitgesloten.
Ook een Lambda van 0,97 is te rijk..

Zagen geeft aan dat er een probleem is met de stationairtoerentalregeling. Probeer deze eerst eens los te koppelen en dan zien of de motor constant draait?

Deze klep dus:
Afbeelding

Dan het mengsel veel te rijk:
Lijkt me dat je eens naar je luchtmassameter moet kijken. Heeft deze nog een vlinderklep (luchthoeveelheidsmeter)
Afbeelding
of al een luchtmassameter met hitte element?
Afbeelding
Een LHM kun je een tandje strakker zetten.

Natuurlijk kan een benzinedrukmeting ook geen kwaad en om hem snel door de keuring te krijgen kun je proberen valse lucht te geven zoals hierboven als oorzaak aangegeven wordt :wink:

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 19:14
door giuliettaevo
Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? .. er komt dan extra lucht in de motor die niet is gemeten, er zou dan juist een armer mengsel ontstaan.

Lambda sonde doormeten staat hier op de site ook beschreven. :wink:

Re: RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 19:21
door Andretti Molletti
Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? ..
we worden oud Remco :wink:

:mrgreen:

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 19:36
door joy
Als je de motor valse lucht laat zuigen zal het co wel dalen alleen zal dan de lambdawaarde buiten de apk norm komen. Dat is ook iets waar wij als keurmeesters naar moeten kijken.

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 19:42
door 164 Shark
Ik zal morgen eens kijken wat er precies voor LMM inzit , dacht een vlinderklep .........


alvast bedankt voor het meedenken .....

Re: RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 21:00
door giuliettaevo
Als je de motor valse lucht laat zuigen zal het co wel dalen alleen zal dan de lambdawaarde buiten de apk norm komen. Dat is ook iets waar wij als keurmeesters naar moeten kijken.
bij auto's vanaf '93 wel :wink: ...daarvoor gelukkig niet. :)

Re: RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: vr apr 24, 2009 21:01
door giuliettaevo
we worden oud Remco :wink:

:mrgreen:
ik verlies in ieder geval haar... :(

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: za apr 25, 2009 08:21
door joy
bij auto's vanaf '93 wel ...daarvoor gelukkig niet.
Inderdaad maar dan hoef je ook alleen maar de stationaire uitstoot te meten.

Re: RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: za apr 25, 2009 08:41
door WhizzMan
Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? .. er komt dan extra lucht in de motor die niet is gemeten, er zou dan juist een armer mengsel ontstaan.
Valse lucht in het uitlaatsysteem dus. Op het moment dat je uitlaatsysteem lucht van buiten kan pakken, zal je lambda-sonde een hoog zuurstofgehalte in de uitlaatgassen herkennen. De ECU gaat vervolgens brandstof bijmengen om het hoge zuurstofgehalte wat de lambda-sonde meet te compenseren. Omdat die zuurstof niet bij de inlaat al aanwezig is, krijg je dus in verhouding te veel brandstof en een hoog CO gehalte in je uitlaatgassen, terwijl je lambda-factor goed blijft.

Nog een optie zou kunnen zijn dat er in het drukgedeelte in de inlaat lucht lekt. De wel-gemeten lucht (AFM, Vlinderklep) wordt vervolgens niet gebruikt om brandstof te verbranden. Hoe is het met de druk in je systeem? Heb je daar een betrouwbare meter op zitten? Als je ergens een lekje hebt wat pas open gaat als er druk op komt en weer dicht gaat als de druk af valt kan dat ook een oorzaak van het zagen zijn. Je zou met zeepsop op de buitenkant van je inlaatkanaal kunnen kijken of je ergens bellen blaast.

Re: RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: za apr 25, 2009 14:00
door Andretti Molletti
Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? .. er komt dan extra lucht in de motor die niet is gemeten, er zou dan juist een armer mengsel ontstaan.
Valse lucht in het uitlaatsysteem dus. Op het moment dat je uitlaatsysteem lucht van buiten kan pakken, zal je lambda-sonde een hoog zuurstofgehalte in de uitlaatgassen herkennen. De ECU gaat vervolgens brandstof bijmengen om het hoge zuurstofgehalte wat de lambda-sonde meet te compenseren. Omdat die zuurstof niet bij de inlaat al aanwezig is, krijg je dus in verhouding te veel brandstof en een hoog CO gehalte in je uitlaatgassen, terwijl je lambda-factor goed blijft.

Nog een optie zou kunnen zijn dat er in het drukgedeelte in de inlaat lucht lekt. De wel-gemeten lucht (AFM, Vlinderklep) wordt vervolgens niet gebruikt om brandstof te verbranden. Hoe is het met de druk in je systeem? Heb je daar een betrouwbare meter op zitten? Als je ergens een lekje hebt wat pas open gaat als er druk op komt en weer dicht gaat als de druk af valt kan dat ook een oorzaak van het zagen zijn. Je zou met zeepsop op de buitenkant van je inlaatkanaal kunnen kijken of je ergens bellen blaast.
1) je lambdawaarde is ook te hoog (lees rijk) dus de eerste stelling gaat niet op.
2)Stationair heb je geen druk van een benzineturbo dus dat gaat ook niet op.

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

Geplaatst: za apr 25, 2009 22:07
door 164 Shark
Even een update ,

vandaag het hele inlaattraject eens grondig onder de loep genomen,
de stationairregelaar was behoorlijk vet van binnen , en in de inlaatslang naar deze klep zat een scheurtje in.
Dus regelaar goed gereinigd en een verse slang erop.

LHM (vlinderklep) is er een van het gesealde type, heb geen andere liggen , dus openbreken was geen optie.
Zag er verder brandschoon uit, evenals het luchtfilter.

Gasklep was ook mooi schoon , dus de hele zaak weer in elkaar geschroefd......


ook de temperatuursensor had een slecht contact, beetje corrosie op de stekker , dus ook schoongemaakt.

het *zagen* doet de motor nu dus niet meer


Ik had helaas geen brug ter beschikking , dus de lambdasonde moet nog maar even wachten