164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Afkeur 164 Turbo op CO waardes

vr apr 24, 2009 14:47

Vandaag de 164 Turbo eens laten keuren ( APK tijd) , maar helaas ......

CO percentage stationair 7,5 % , mag dacht ik max 0,5 % zijn
CO percentage bij 3000 rpm 4,5 %, mag dacht ik 0,3 % zijn

Auto was goed warm gereden voor de keuring , luchtfilter en intercooler waren 2 maanden geleden nog schoongemaakt.

Nu loopt de auto ook niet mooi stationair , met warme motor *schommelt* het toerental tussen de 500 en 1100 rpm ( soort zagen zeg maar).
Ook het benzineverbruik is wat hoger als de turbo van Bodidly,
ik kom nog steeds niet aan de 1:8 :shock: , terwijl de turbo van Renze 1:11 doet .
Lijkt mij dat de auto teveel benzine krijgt, geen idee verder...........

Lambda waarde op de testbank was 0,97.

Heeft er iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn :?:

injector die niet fris is :?:
lambdasondes :?:
een of andere andere sensor :?:
overleden katalysator :?:

Ik hoor het graag, zijn nou eenmaal niet de goedkoopste dingen om even te proberen......

Dat is dus het enige punt voor afkeur :!:, voor de rest piekfijn in orde.

PS de uitlaat lek tniet , en ik heb alles van Kristal gelezen en de koerstomat :wink:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

vr apr 24, 2009 14:52

Ik zou gokken op de lambda sensor en deze als eerste vervangen/proberen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 24, 2009 15:29

lambda 0,97 is nog redelijk, ik zou eigenlijk graag alle 4 de waarden van de 4-gas willen zien. Zeker gezien het zagen zou ik eerder denken aan valse lucht en niet direct aan de lambda-sonde(s). Die valse lucht kan ook in de uitlaat zitten voor de lambda, maar in de inlaat zou ik eerder verwachten. Kan je alle 4 de waardes van je 4-gas nog aan de keurmeester vragen?

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 24, 2009 16:29

Sorry , heb geen uitdraai gekregen, werd me alleen verteld dat die CO waardes ontoelaatbaar zijn.
Nu in bezit:

Andretti Molletti

Re: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

vr apr 24, 2009 17:55

Vandaag de 164 Turbo eens laten keuren ( APK tijd) , maar helaas ......

CO percentage stationair 7,5 % , mag dacht ik max 0,5 % zijn
CO percentage bij 3000 rpm 4,5 %, mag dacht ik 0,3 % zijn

Auto was goed warm gereden voor de keuring , luchtfilter en intercooler waren 2 maanden geleden nog schoongemaakt.

Nu loopt de auto ook niet mooi stationair , met warme motor *schommelt* het toerental tussen de 500 en 1100 rpm ( soort zagen zeg maar).
Ook het benzineverbruik is wat hoger als de turbo van Bodidly,
ik kom nog steeds niet aan de 1:8 :shock: , terwijl de turbo van Renze 1:11 doet .
Lijkt mij dat de auto teveel benzine krijgt, geen idee verder...........

Lambda waarde op de testbank was 0,97.
Motor loopt duidelijk te rijk, dus te veel benzine... valse lucht lijkt me dan uitgesloten.
Ook een Lambda van 0,97 is te rijk..

Zagen geeft aan dat er een probleem is met de stationairtoerentalregeling. Probeer deze eerst eens los te koppelen en dan zien of de motor constant draait?

Deze klep dus:
Afbeelding

Dan het mengsel veel te rijk:
Lijkt me dat je eens naar je luchtmassameter moet kijken. Heeft deze nog een vlinderklep (luchthoeveelheidsmeter)
Afbeelding
of al een luchtmassameter met hitte element?
Afbeelding
Een LHM kun je een tandje strakker zetten.

Natuurlijk kan een benzinedrukmeting ook geen kwaad en om hem snel door de keuring te krijgen kun je proberen valse lucht te geven zoals hierboven als oorzaak aangegeven wordt :wink:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 24, 2009 19:14

Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? .. er komt dan extra lucht in de motor die niet is gemeten, er zou dan juist een armer mengsel ontstaan.

Lambda sonde doormeten staat hier op de site ook beschreven. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

Re: RE: Afkeur 164 Turbo op CO waardes

vr apr 24, 2009 19:21

Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? ..
we worden oud Remco :wink:

:mrgreen:

joy
Full Member
Full Member

vr apr 24, 2009 19:36

Als je de motor valse lucht laat zuigen zal het co wel dalen alleen zal dan de lambdawaarde buiten de apk norm komen. Dat is ook iets waar wij als keurmeesters naar moeten kijken.

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 24, 2009 19:42

Ik zal morgen eens kijken wat er precies voor LMM inzit , dacht een vlinderklep .........

alvast bedankt voor het meedenken .....
Nu in bezit:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 24, 2009 21:00

Als je de motor valse lucht laat zuigen zal het co wel dalen alleen zal dan de lambdawaarde buiten de apk norm komen. Dat is ook iets waar wij als keurmeesters naar moeten kijken.
bij auto's vanaf '93 wel :wink: ...daarvoor gelukkig niet. :)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr apr 24, 2009 21:01

we worden oud Remco :wink:

:mrgreen:
ik verlies in ieder geval haar... :(

joy
Full Member
Full Member

za apr 25, 2009 08:21

bij auto's vanaf '93 wel ...daarvoor gelukkig niet.
Inderdaad maar dan hoef je ook alleen maar de stationaire uitstoot te meten.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 25, 2009 08:41

Valse lucht als oorzaak voor een te rijk mengsel snap ik ook niet helemaal :? .. er komt dan extra lucht in de motor die niet is gemeten, er zou dan juist een armer mengsel ontstaan.
Valse lucht in het uitlaatsysteem dus. Op het moment dat je uitlaatsysteem lucht van buiten kan pakken, zal je lambda-sonde een hoog zuurstofgehalte in de uitlaatgassen herkennen. De ECU gaat vervolgens brandstof bijmengen om het hoge zuurstofgehalte wat de lambda-sonde meet te compenseren. Omdat die zuurstof niet bij de inlaat al aanwezig is, krijg je dus in verhouding te veel brandstof en een hoog CO gehalte in je uitlaatgassen, terwijl je lambda-factor goed blijft.

Nog een optie zou kunnen zijn dat er in het drukgedeelte in de inlaat lucht lekt. De wel-gemeten lucht (AFM, Vlinderklep) wordt vervolgens niet gebruikt om brandstof te verbranden. Hoe is het met de druk in je systeem? Heb je daar een betrouwbare meter op zitten? Als je ergens een lekje hebt wat pas open gaat als er druk op komt en weer dicht gaat als de druk af valt kan dat ook een oorzaak van het zagen zijn. Je zou met zeepsop op de buitenkant van je inlaatkanaal kunnen kijken of je ergens bellen blaast.

Andretti Molletti

za apr 25, 2009 14:00

Valse lucht in het uitlaatsysteem dus. Op het moment dat je uitlaatsysteem lucht van buiten kan pakken, zal je lambda-sonde een hoog zuurstofgehalte in de uitlaatgassen herkennen. De ECU gaat vervolgens brandstof bijmengen om het hoge zuurstofgehalte wat de lambda-sonde meet te compenseren. Omdat die zuurstof niet bij de inlaat al aanwezig is, krijg je dus in verhouding te veel brandstof en een hoog CO gehalte in je uitlaatgassen, terwijl je lambda-factor goed blijft.

Nog een optie zou kunnen zijn dat er in het drukgedeelte in de inlaat lucht lekt. De wel-gemeten lucht (AFM, Vlinderklep) wordt vervolgens niet gebruikt om brandstof te verbranden. Hoe is het met de druk in je systeem? Heb je daar een betrouwbare meter op zitten? Als je ergens een lekje hebt wat pas open gaat als er druk op komt en weer dicht gaat als de druk af valt kan dat ook een oorzaak van het zagen zijn. Je zou met zeepsop op de buitenkant van je inlaatkanaal kunnen kijken of je ergens bellen blaast.
1) je lambdawaarde is ook te hoog (lees rijk) dus de eerste stelling gaat niet op.
2)Stationair heb je geen druk van een benzineturbo dus dat gaat ook niet op.

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

za apr 25, 2009 22:07

Even een update ,

vandaag het hele inlaattraject eens grondig onder de loep genomen,
de stationairregelaar was behoorlijk vet van binnen , en in de inlaatslang naar deze klep zat een scheurtje in.
Dus regelaar goed gereinigd en een verse slang erop.

LHM (vlinderklep) is er een van het gesealde type, heb geen andere liggen , dus openbreken was geen optie.
Zag er verder brandschoon uit, evenals het luchtfilter.

Gasklep was ook mooi schoon , dus de hele zaak weer in elkaar geschroefd......

ook de temperatuursensor had een slecht contact, beetje corrosie op de stekker , dus ook schoongemaakt.

het *zagen* doet de motor nu dus niet meer

Ik had helaas geen brug ter beschikking , dus de lambdasonde moet nog maar even wachten
Nu in bezit:

Terug naar “Algemene Technische vragen”