twan
Full Member
Full Member

snelheidsmeter en km-tellers stoppen ermee na 10 min (AR33)

vr jun 17, 2005 02:44

sinds een paar dagen heb ik het volgende probleem: de snelheidsmeter en beide kilomtertellers kappen ermee; de snelheidsmeter zakt terug naar 0 en de km tellers stoppen met tellen.

dit probleem treed elke keer op, ongeveer 10 minuten na het starten.
als mijn auto minimaal een paar uur stil heeft gestaan, werkt alles weer goed voor 10 minuten. is het slechts een uurtje of zo dan werken ze de hele rit niet.

vandaag maakte ik ook mee dat de snelheidsmeter bij het starten even een stukje omhoog vloog, terwijl ik nog stil stond. tevens zag ik hem daarstraks -tijdens het rijden op de snelweg- een paar keer omhoog schieten en weer terugvallen (van 0 naar ~50 en gelijk weer op 0).

omdat dit allemaal onder 1 paneeltje valt, verwachte ik dat het aan de bedrading lag dus heb ik het dashboard naar voren gehaald en de 3 draden vaster gedraaid. dit hielp echter niks.

ps: ik noem 0 km/h even als beginstand op de snelheidsmeter, om verwarring te voorkomen.
33 1.5ie

Luc33
Guru
Guru

RE: snelheidsmeter en km-tellers stoppen ermee na 10 min (AR

vr jun 17, 2005 11:56

Zal wel het begin van het eind zijn voor de tellerunit. Of een slecht contact van de bedrading, maar ik vermoed het 1e.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jun 17, 2005 12:40

Dit komt bij heel veel 33 voor. Contacten schoonmaken is een optie of een andere unit erin. Maar ook dat geeft je geen garantie dat het dan over is. Ik ben er mee door blijven rijden. Soms heb je er een paar dagan last van en dan is er weer maanden geen probleem met de teller!!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Stef33
Guru
Guru

wo jun 22, 2005 14:54

Bij de mijne was het destijds wat minder regelmatig, maar soms deed hij het ook kilometers niet. Wat ik toen als laatste geprobeerd heb is de verbindingssteker van de opnemer goed schoonmaken en daarna heb ik het niet meer gehad. Die steker is ergens in de buurt van je accu te vinden, een dunne kabel met een 2- of 3-polige steker (ik weet het niet exact meer) er tussen. Je kunt evt. ook de contacten iets aanknijpen als ze wat los zitten.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: snelheidsmeter en km-tellers stoppen ermee na 10 min

wo jun 22, 2005 19:51

Bij de mijne was het destijds wat minder regelmatig, maar soms deed hij het ook kilometers niet. Wat ik toen als laatste geprobeerd heb is de verbindingssteker van de opnemer goed schoonmaken en daarna heb ik het niet meer gehad. Die steker is ergens in de buurt van je accu te vinden, een dunne kabel met een 2- of 3-polige steker (ik weet het niet exact meer) er tussen. Je kunt evt. ook de contacten iets aanknijpen als ze wat los zitten.

Klopt. Dat heb ik ook eens gehad en daarna was het euvel verholpen. Dus dit eerst proberen voordat je de hele unit gaat slopen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”